گفت‌وگو با محمود سفار در نخستین روزهای تیر و چند روز بعد از انتشار لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی انجام گرفته است.  در آن روزها بحث بر سر این بود که واردکنندگان موبایل با این ارز موبایل وارد نکرده‌اند و با توجه به افزایش نرخ ارز احتمالا خود ارز را در بازار به فروش رسانده‌اند. او در دفترش مدارکی را نشان داد که مشخص بود تمامی ارز دریافت شده شرکتش را صرف واردات کرده است. سفار از قدیمی‌ترین اعضای واردکننده موبایل است و به گفته خودش از اوایل دهه ۸۰ در کار واردات موبایل مشغول بوده و با توجه به پیشینه‌اش در کار بانکی و اعتقادش به دنبال تجارت سالم در این عرصه بوده جایی که حالا به گفته او شرکت‎های معتبر در این عرصه بیش از ۱۰۰۰ شغل ایجاد کرده‌اند. او می‌گوید ۱۴سال است در این حوزه با همین اسم مشغول به کار است و هیچ شرکت دیگری ندارد.

از او درباره نمایندگی آلکاتل می‌پرسیم چیزی که در فضای مجازی به این شرکت نسبت داده شده می‌گوید حدوددو سال است که نمایندگی آلکاتل این شرکت باطل شده، چون آلکاتل حاضر نبود به ایران نمایندگی مستقیم بدهد. می‌گوید از ۲ شهریور ۹۵ مجوز آلکاتل ما باطل شده است. در طول صحبت‌های پراکنده‌ای که با چای و ارائه مدارک مختلف و نامه‌های بانکی و اعداد و ضرب و تقسیم مختلف آمیخته بود تاکید می‌کند ۱۰۰ درصد کالاهای شرکتش که برای آنها گشایش اعتبار کرده یا ترخیص شده یا الان در گمرک قرار دارد و در انتظار ترخیص است. با حرارت زیاد شرایط پیچیده واردات موبایل را توضیح می‌دهد و وقتی از او می‌پرسیم چگونه بعضی شرکت‎ها هنوز چیزی وارد نکرده‌اند، می‌گوید: «این چیزی است که بانک‌ها و به خصوص بانک مرکزی باید پیگیری کند.»

هم‌اکنون بانک مرکزی ۳۵ درصد ارزش ارز تخصیص یافته را به‌صورت ضمانت نگاه می‌دارد و بعد از واردات کالا آن را آزاد می‌کند با این حال این موضوع در صورتی که سود معامله خود ارز بسیار بیشتر از مبلغ ضمانت باشد احتمالا بسیاری را به سمت معامله خود ارز ترغیب می‌کند اما راه‌حل کجاست که شرکت‎هایی که ارز می‌گیرند مجبور به واردات شوند؟ سفار معتقد است که خود بانک‌ها باید این نظارت را انجام دهند و شرکت‎هایی را که به‌رغم دریافت ارز هنوز واردات انجام نداده‌اند مورد سوال قرار دهند. سفار دو راه‌حل برای موضوع واردات سالم پیشنهاد می‌کند؛ اول گشایش اعتبار اسنادی از طریق سیستم بانکی که به این ترتیب فقط خود شرکت اصلی جنس به خریدار ایرانی می‌فروشد و دوم پیگیری سیستم بانکی برای تعیین تکلیف ارز تخصیص‌یافته است.

در طول مصاحبه بارها از آذری‌جهرمی به خاطر اجرای طرح رجیستری تشکر می‌کند که به گفته او باعث جلوگیری از بازار قاچاق تا ۸۵ درصد شده است با این حال بازشدن مسیر واردات کلان (گاه تا چند هزار گوشی به اسم مسافر) از طریق مسافری و ثبت در سامانه همتا را مشکل بزرگ جدید این عرصه می‌داند. سفار این مسیر را نیمه قاچاق می‌نامد. سفار که دو گوشی اندرویدی جلوی خودش دارد و از جمله واردکنندگان گوشی‌های اندرویدی است، می‌گوید: «۹۵ درصد تخلف در بازار موبایل مربوط به آی‌فون است و حتی زمانی که یک خریدار قیمت گوشی آی‌فون را می‌پرسد به او می‌گویند بعد از ساعت ۱۲، چراکه می‌خواهند قیمت دلار در بازار ارز مشخص شود.» در مورد گران بودن گوشی‌های وارداتی و فروش گران شرکت‎ها می‌پرسیم که می‌گوید: مساله گرانی مساله اقتصادی است و مثال می‌زند حتی برخی واردکنندگانی که گوشی در بازار عرضه و موجودی‌شان تمام شده به او گفته‌اند برای خرید دو نسخه از گوشی که خودشان وارد کرده‌اند مجبور شده‌اند دو برابر قیمت خودشان بپردازند. او معتقد است قیمت کالای توزیع شده با واردکننده نیست و بازار خودرو را مثال می‌زند که کسی واردکنندگان را به خاطر دو برابر شدن قیمت خودرو بازخواست نمی‌کند.

 او در ادامه به مشکلات واردات اشاره می‌کند: ‌«قبلا اظهار (ورود کالا) به گمرک می‌کردید و ۱۰ روز بعد تسویه انجام می‌دادید اما از ابتدای امسال گمرک در لحظه اظهار هزینه را می‌خواهد ضمن اینکه دیگر ضمانت‌نامه گمرکی را قبول نمی‌کند؛ همه اینها سرمایه در گردش شرکت واردکننده را کاهش می‌دهد.» سفار آشکارا به دادن مجوز واردات به شرکت‎های ناشناخته که تخصصی در واردات گوشی ندارند معترض است و می‌گوید بارها تقاضا کرده تخصص و تجربه شرکت‎هایی که قصد واردات دارند از انجمن واردکنندگان موبایل استعلام شود اما مسوولان گفته‌اند این جزو اختیارات حاکمیتی است. با این حال به گفته او چگونه ممکن است به شرکت‎هایی که اکثرا با عنوان مسوولیت محدود ثبت شده‌اند و سرمایه ثبتی اندکی دارند چند میلیون یورو ارز داده شود؟ او راه‌حل را درجه‌بندی شرکت‎ها می‌داند به این ترتیب شرکتی که ۲۰ روز قبل ثبت شده نتواند چند میلیون یورو ارز بگیرد.  از سفار می‌پرسیم آیا با این تخصیص ارز دولتی به واردکننده موافق است، می‌گوید: «با سیستم فعلی تخصیص ارز مخالفم و باید گشایش اعتبار(تخصیص ارز) فقط برای شرکت اصلی فروشنده انجام گیرد و از طرف دیگر پیگیری سیستم بانکی برای تعیین تکلیف ارز اخذ شده هم مهم است. کاری که فعلا به‌صورت جدی پیگیری نمی‌شود.»

 سفار میزان ارزش بازار تلفن همراه در ایران را سالانه ۲ میلیارد دلار تخمین می‌زند که آی‌فون ۱۵درصد آن را تشکیل می‌دهد. لیست منتشر شده وزارت ارتباطات درباره واردکنندگانی که ارز دولتی گرفته‌اند در روزنامه روی میز قرار دارد. از وی می‌پرسیم آیا آنها را می‌شناسد؟ به لیست نگاهی می‌اندازد و می‌گوید تعداد زیادی از آنها را نمی‌شناسد هرچند برخی از شرکت‎های اصلی واردکننده موبایل هم در لیست هستند. هنگام خداحافظی با سفار باز هم تاکید می‌کند که طرح رجیستری موبایل حرکت بسیار خوب وزیر ارتباطات بود و می‌گوید چندین بار اما تقاضای انجمن برای دیدار با وزیر ارتباطات درباره صحبت برای مشکلات واردات بی‌پاسخ مانده است. وی می‌گوید اخیرا عمل جراحی کرده و دیگر کشش چنین موضوعات و مسائلی را ندارد و بعد از این ماجراها کاملا این کار -واردات موبایل- را کنار می‌گذارد.