«آلیستیر ادواردز» یکی از کارشناسان ارشد ‌‌Canalys در این مورد می‌گوید: «روند به‌روز‌رسانی دستگاه‌ها با ویندوز ۱۰ همچنان عامل اصلی رشد تقاضا برای کامپیوترهای شخصی در بخش تجاری است و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۱۹ هم ادامه پیدا کند. این در حالی است که بهبود شرایط اقتصادی و تجاری در ایالات‌متحده آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین بازار کامپیوتر شخصی جهان و همچنین تمایل جهانی به موضوع به روزرسانی دستگاه‌ها به دنبال افزایش نگرانی‌های امنیتی هم از دلایل دیگر رشد و بهبود بازار کامپیوترهای شخصی هستند. علاوه بر این ها، احتمالا تا سال ۲۰۱۹ محدودیت‌های مربوط به زنجیره‌های تامین قطعات کمتر شده و این جان تازه‌ای به صنعت کامپیوترهای شخصی می‌دهد. شرکت اینتل و شرکایش تایید کرده‌اند که کمبود پردازنده‌های ۱۴ نانومتری، صادرات کامپیوترهای شخصی در سال جاری میلادی را به تاخیر می‌اندازد. این در حالی است که پیش بینی می‌شود کمبود DRAM تا پیش از پایان سال ۲۰۱۸ از بین برود، اما تاثیر آن در بازار را در سال آینده خواهیم دید.»

مهاجرت به ویندوز ۱۰ همچنان موضوع داغ بازار کامپیوتر است و تاثیر چشمگیری بر میزان تقاضا در بازار این محصولات می‌گذارد. این روند تا نیمه اول سال ۲۰۱۹ ادامه خواهد داشت، اما واقعیت این است که این جریان نمی‌تواند تا همیشه ادامه داشته باشد. بعد از رشد قابل توجه بخش تجاری در سال جاری میلادی، حفظ این شرایط به خصوص تا پایان سال ۲۰۱۹ مشکل‌تر خواهد بود. با این اوصاف کارشناسان انتظار دارند کانال‌های درآمدزای دیگری در بازار کامپیوترهای شخصی ایجاد شود؛ کانال‌هایی با تمرکز بر ایجاد امنیت و تولید اپلیکیشن‌های کاربردی و ایجاد رابطه عمیق‌تر با مشتریان برای شناسایی نیازها و کاربردهایشان. بررسی‌های اخیر موسسه ‌‌Canalys روی شرکای تجاری آسیایی نشان می‌دهد که ۴۴درصد از شرکت‌کنندگان ساکن منطقه آسیای پاسیفیک انتظار دارند صادرات کامپیوترهای شخصی در سال ۲۰۱۹ رشد کند. این رقم اما در میان شرکای تجاری ساکن خاورمیانه، آفریقا و اروپای شرقی به ۳۶ درصد می‌رسد.

«ایشان دوت» یکی از کارشناسان این موسسه معتقد است: «آسیای پاسیفیک همچنان به روند رشد خود در بازار کامپیوترهای شخصی ادامه خواهد داد و انتظار می‌رود میزان اهمیت و تاثیرگذاری آن در بازار جهانی و البته تولیدکنندگان برتر این بازار چه در بخش تجاری و چه بخش مصرفی، هم افزایش قابل توجهی پیدا کند.  بازارهای پیشرفته این منطقه مانند استرالیا، نیوزیلند، ژاپن و کره جنوبی باعث رونق بخش‌های رو به رشدی از این بازار مانند بازی‌های کامپیوتری، کروم بوک‌ها و کامپیوترهای شخصی همیشه متصل به اینترنت، می‌شوند. این در حالی است که بازارهای در حال توسعه این منطقه همچنان به دنبال رشد بازار کامپیوترهای شخصی خودشان هستند. صنایع خدماتی به خصوص در بازار کشورهایی مانند هندوستان، اندونزی، فیلیپین و تایلند نقش مهمی در رونق بازار کامپیوترهای شخصی این منطقه دارند.»

26