معرفی سارقان آی‌پی‌های تلگرام به مراجع قضایی

مردادماه امسال شرکت مخابرات در اقدامی برای گمراه کردن سرویس دهنده‌های بین‌المللی قصد داشته ترافیک تلگرام را به جای هدایت به مقصد اصلی، به سمت ایران هدایت کند. این موضوع که با عنوان دزدیدن‌ آی‌پی (هایجک) شناخته می‌شود، اقدامی فنی است که گفته شده بود در آن زمان باعث اختلال در شبکه پیام‌رسان تلگرام شده بود. در آن زمان، وزیر ارتباطات با تایید موضوع سرقت و جعل نشانی آ پی‌های شبکه تلگرام، دستور رسیدگی به این موضوع را صادر کرده بود. این اقدام در نتیجه پروژه تغییر توپولوژی و تجمیع شبکه استانی مخابرات در شیراز و بوشهر انجام شده بود.

جهرمی تاکید کرده بود که در صورت تایید این خطا چه به‌صورت سهوی و عمدی مخابرات ایران جریمه سنگین خواهد شد. مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در این جلسه همچنین گفت: کاهش درآمد مخابرات از محل لغو آبونمان، با تغییر تعرفه‌ها جبران شود. سید مجید صدری با اشاره به حکم دیوان عدالت اداری برای لغو دریافت هزینه آبونمان از مشترکان گفت: شرکت مخابرات ایران تا کنون مطابق با مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات نسبت به دریافت هزینه آبونمان اقدام می‌کرد و در این زمینه خطایی مرتکب نشده است.

وی ادامه داد: حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر حذف آبونمان و حداقل کارکرد درآمد مخابرات را ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ میلیارد تومان در سال کاهش خواهد داد که این مساله به ضرر توسعه شبکه مخابراتی کشور خواهد بود. مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه در تعجب هستیم که چرا این حکم صادر شده است، افزود: در این زمینه اعتراض خود را اعلام کرده ایم و وزارت ارتباطات نیز به جد دنبال این موضوع است. صدری تاکید کرد: اگر امکان لغو این حکم وجود نداشته باشد باید کاهش درآمد مخابرات از محل دیگری جبران شود و جلوی ضرر و زیان این بخش گرفته شود. وی ادامه داد: یکی از راه‌ها برای جبران کاهش درآمد، تغییر تعرفه‌ها است که در این زمینه درخواست خود را به رگولاتوری داده ایم.