مقایسه کامل پیکسل 3 با آی‌فون XS اپل

قیمت: فارغ از سرعت اجرای برنامه‌ها، میزان حافظه رم و بهره‌مندی از قابلیت‌های جانبی، تقریبا مشخصات نمایشگر و دوربین گوشی‌های پیکسل ۳ گوگل با آی‌فون XS اپل بر روی کاغذ با یکدیگر برابر است؛ با این حال شاهد اختلاف قیمت ۲۰۰ دلاری میان آنها هستیم. اپل همیشه محصولات خود را با قیمتی بیشتر از عرف راهی بازار می‌کند، با این حال گوگل چه در سری پیکسل و چه نکسوس سعی کرده تا رنج قیمتی منصفانه‌ای را در نظر بگیرد (هرچند که گوشی‌های این برند در ایران با قیمت‌های سرسام آوری قابل دسترس هستند.) البته بسیاری از علاقه‌مندان به برند اپل با رویی گشاده حاضر به پرداخت این اختلاف قیمت هستند، چراکه معتقدند هیچ کیفیت و قابلیتی بدون هزینه حاصل نمی‌شود.

نمایشگر: با گذر از بحث قیمت‌گذاری، تفاوت دیگر پیکسل ۳ گوگل با آی‌فون XS اپل نوع نمایشگر به کار رفته در آنها است. همان‌طور که گفته شد پرچمدار جدید گوگل از نمایشگری ۵/ ۵ اینچی فلت و صاف بهره می‌برد، با این حال آی‌فون‌های ۲۰۱۸ و پیکسل XL۳ همگی به نمایشگری با بریدگی تجهیز شده‌اند. اینکه شما کماکان نمایشگرهای یکپارچه را به بریدگی نه چندان کوچک ترجیح دهید یا نه، یک موضوع کاملا شخصی است؛ اما به نظر می‌رسد اپل در طراحی این بخش گوی سبقت را از گوگل ربوده است. پیکسل XL۳ از دو دوربین سلفی بهره می‌برد، همین امر موجب عریض شدن ناچ شده است، هرچند که این موضوع چندی پیش سوژه تمسخر سامسونگ شده بود. در سوی دیگر در بریدگی نمایشگر آی‌فون‌های جدید علاوه بر دوربین سلفی شاهد به‌کار‌گیری سنسور تشخیص چهره سه بعدی هستیم که یک برتری برای اپل محسوب می‌شود؛ اما به‌طور کلی در زمانی که شرکت‌های چینی مانند اوپو و وویو و جدیدا هوآوی به سمت کوچک کردن یا حذف ناچ قدم برمی‌دارند، تعبیه چنین بریدگی عریضی در وسط نمایشگر از چشم هیچ کاربری پسندیده نیست. در بحث کیفیت نمایشگر هم به نظر می‌رسد گوگل این بار سنگ تمام گذشته و پنل به کار رفته در سری پیکسل ۳ پیش از عرضه رسمی به بازار توانسته‌اند درجه +A را از سری موسسه دیسپلی‌میت کسب کنند؛ عنوانی که پیش‌تر در اختیار آی‌فون X بود.

طراحی: تغییرات محسوس و خلاقانه‌ای در طراحی هیچ‌کدام از دو محصولات مورد نظر قابل رؤیت نیست، اما با تمام تفاسیر به نظر می‌رسد عموم کاربران ظاهر مدرن آی‌فون XS Max را به قاب یکپارچه و نه جذاب پیکسل XL۳ ترجیح دهند. البته این موضوع برای آی‌فون XS صدق نمی‌کند، چراکه در بخش گوشی‌های کوچک‌تر در دستگیری آسان و وزن کم ملاک است؛ چیزی که پیکسل ۳ به خوبی می‌تواند آنها را ارائه کند. اگر وزن دستگاه نیز برایتان مهم است، همچنان سری پیکسل برایتان مناسب‌تر خواهد بود.

دوربین: در حالی که شاهد استفاده از دوربین‌های دو و سه‌گانه و حتی چهارگانه در گوشی‌های هوشمند هستیم، گوگل همچنان معتقد است که یک دوربین برای ثبت تصاویری با کیفیت بسیار بالا کافی است. البته این شرکت به جای افزایش تعداد سنسورها، روی اضافه کردن الگوریتم‌های پردازش هوش مصنوعی و ارتقا این سیستم سرمایه‌گذاری کرده است. گوگل می‌گوید این دوربین بدون نیاز به سنسور دوم و به لطف هوش مصنوعی می‌تواند تصاویر پرتره و با پس‌زمینه تار، چه در دوربین اصلی و چه سلفی بگیرد. البته هر دو شرکت امسال به جای افزایش تعداد پیکسل یا اضافه کردن سنسور به بهینه کردن نرم‌افزار و ارتقا هوش مصنوعی در دوربین متمرکز شده‌اند. همان‌طور که در این مطلب نیز اشاره کردیم، دوربین پیکسل ۳ از قابلیت جذابی تحت عنوان Night Sight بهره می‌برد که ثبت تصاویر با کیفیت و بدون نویز در تاریکی و حتی بدون استفاده از فلاش دوربین را امکان‌پذیر می‌کند. به هر حال همان‌طور که گفته شد تا عرضه رسمی پیکسل ۳ نمی‌توان راجع به قابلیت‌های دوربین این محصول نظر داد، اما احتمالا مانند سال گذشته شاهد یک شگفتی از سوی گوگل خواهیم بود که صرفا به واسطه یک سنسور پدیدار می‌شود.

جمع‌بندی اولیه

بدون شک پس از عرضه رسمی پیکسل ۳ به شکل موشکافانه‌تری ویژگی‌های این محصول را مورد بررسی قرار خواهید داد؛ اما تا آن زمان لااقل به طور اجمالی پیش زمینه‌ای از نقاط ضعف و برتری پرچمدار جدید گوگل در برابر آی‌فون‌های ۲۰۱۸ در ذهن داریم. بر کسی پوشیده نیست که برای طیف وسیعی از افراد، بودجه اولین معیار خرید یک گوشی جدید محسوب می‌شود، موضوعی که گوشی‌های  جدید گوگل در آن بهتر عمل کرده‌اند. مقایسه سایر ویژگی‌های سخت‌افزاری از جمله نوع تراشه و میزان حافظه رم با توجه به یکسان نبودن پلت‌فرم دستگاه‌ها در واقع صحیح نیست و همان‌طور که گفته شد باید در عمل کارآیی دو دستگاه را مورد بررسی قرار دهیم.