عربستان عامل ضرر ۲۰ میلیاردی سافت‌بانک

اما مسیر رشد سافت‌بانک طی دو هفته اخیر به بن‌بست خورده است. ابتدا عقب‌نشینی سهام شرکت‌های تکنولوژی به دلیل جنگ تجاری آمریکا و چین موجب ضربه سهام این شرکت ژاپنی شد و بعد از آن هم ماجرای جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی به سقوط سهام این شرکت شتاب داد. عربستان‌سعودی که مظنون اصلی کشتن این روزنامه‌نگار منتقد است، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار خارجی در صندوق Vison متعلق به این شرکت هم است. این صندوق ۱۰۰ میلیارد دلاری به‌طور اختصاصی روی استارت‌آپ‌ها فعالیت می‌کند. مدیران ارشد شرکت‌های بزرگی چون JPMorgan Chase & Co اعلام کرده‌اند که در اجلاس سطح بالایی که قرار است در مورد سرمایه‌گذاری در عربستان در این کشور برگزار شود، شرکت نمی‌کنند. دلیل آن انتقاد به ناپدید شدن این روزنامه‌نگار واشنگتن‌پست است.

امیرانورزاده یک متخصص بازار سهام ژاپن می‌گوید که سهام سافت‌بانک دیگر چندان جذاب نیست و ما تصمیم داریم آن را از سهام‌ مورد توصیه‌مان حذف کنیم. هرچند انتظار هم نداریم این موضوع دیپلماتیک باعث تحریم علیه عربستان شود. به گفته انورزاده همیشه این احتمال وجود داشته که شرکت‌ها پول‌شان را از Vison Found ( صندوق سرمایه‌گذاری سافت‌بانک ویژه استارت‌آپ‌ها) بیرون بکشند. نگرانی انورزاده کاهش ارزش سهام شرکت‌های تکنولوژی است.

رابطه سان (مدیر سافت‌بانک) و شاهزاده سعودی محمد بن‌سلمان همواره خوب بوده است. عربستان متعهد شده بود که ۴۵ میلیارد دلار در Vison Found سرمایه‌گذاری می‌کند و همین مقدار را نیز به Vison Found بعدی خواهد آورد. در همین حال این شرکت سرمایه‌گذاری ژاپنی به دنبال حمایت از پروژه ۲۰۰ میلیارد دلاری انرژی خورشیدی عربستان است. اجلاس سرمایه‌گذاری عربستان که Future Investment Initiative نام دارد و به آن « داووس در صحرا» ( الهام گرفته از نام اجلاس مشهور داووس سوئیس) هم می‌گویند، قرار است ۲۳ اکتبر ( اول آبان) در این کشور برگزار شود. هدف عربستان از این اجلاس فراهم کردن فضای سرمایه‌گذاری در این کشور از طریق این رویداد و دعوت از بزرگ‌ترین شرکت‌های تکنولوژی و سرمایه‌گذاری جهان بود.

عربستانی‌ها شعار این اجلاس را «طرحی برای قرن بیست و یکم » تعیین کردند اما ناپدید شدن و قتل احتمالی جمال خاشقجی برنامه عربستان برای این اجلاس را هم به‌هم ریخت. جیمی دیمون مدیر اجرایی JPMorgan، دارا خسروشاهی مدیر شرکت اوبر و باب باکیش مدیر شرکت Viacom اعلام کرده‌اند که از شرکت در آن انصراف داده‌اند. همچنین Bloomberg LP شرکت مادر بلومبرگ‌نیوز هم از اسپانسری رسانه‌ای این رویداد عقب کشیده است. موج انصراف‌ها از این اجلاس باعث شده برگزار‌کنندگان این رویداد لیست سخنرانان را از روی سایت بردارند. به گفته Ry Wang وجدان اجتماعی شرکت‌های تکنولوژی و مدیران آنها باعث چنین تصمیماتی شده است.