تحول تکنولوژیک صنعت بهداشت و سلامت

توزیع درست و به موقع خدمات بهداشت و سلامت همیشه اهمیت زیادی داشته است. با افزایش سن جمعیت کشورهای جهان، سازمان‌ها و ارائه دهندگان خدمات بهداشتی در تلاشند تا بتوانند نیاز و تقاضای در حال افزایش این جمعیت را پاسخگو باشند. این در حالی است که مشتریان برای دریافت این خدمات، با هزینه‌ها و قیمت‌های نجومی مواجه می‌شوند. بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط مرکز خدمات بیمه پزشکی سالمندان و افراد بی بضاعت، هزینه خدمات بهداشت و درمان در ایالات متحده آمریکا در حال حاضر به بیش از ۳ تریلیون دلار در سال هم می‌رسد. این در حالی است که کارشناسان انتظار دارند این رقم در سال آینده میلادی رشد ۵ درصدی هم داشته باشد. ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و درمانی به دنبال یافتن راه‌هایی برای کاهش هزینه‌ها و بهبود دسترسی بیماران به این خدمات، حالا به سراغ نوآوری‌های تکنولوژی رفته‌اند تا از آنها کمک بگیرند.  بررسی‌های مختلف نشان می‌دهد که تنها در طول پنج سال گذشته میزان بودجه ۱۰شرکت بزرگ تکنولوژی آمریکا برای خدمات بهداشت و درمان از ۲۷۷ میلیون دلار به ۷/ ۲میلیارد دلار افزایش داشته است.

تکنولوژی‌های جدید مانند درمان از راه دور، ابزارهای پوشیدنی، اپلیکیشن‌های موبایل و هوش مصنوعی فرآیند پیشگیری را تسهیل کرده و به این ترتیب کمک قابل‌توجهی به کاهش هزینه‌های درمان، جلوگیری از بروز بیماری‌های جدی و مزمن و البته افزایش طول عمر بیماران می‌کند. حالا چهار غول دنیای تکنولوژی در حال پررنگ تر کردن حضورشان در بخش بهداشت و سلامت هستند، اما در این راه موانع و چالش‌های مختلفی را هم پیش رویشان دارند.  آلفابت: شرکت مادر گوگل، Waymo و زیرمجموعه‌های دیگر، در این سال‌ها تلاش کرده است تا قابلیت‌های پلت‌فرم ابری و تحلیل داده‌های خودش را تقویت کرده و در روندهای رو به افزایش خدمات بهداشت و درمان ارائه دهد.  این شرکت تصمیم دارد همکاری‌های استراتژیک و بیشتری را در زمینه ارائه این خدمات و شناسایی موارد لازم همراه انجام داده و سیستم‌های ثبت الکترونیک فرآیند درمان و پیشگیری را با توجه به زیرساخت پردازش کامپیوتری محدود فعلی، گسترش دهد.

آمازون: غول تجارت الکترونیک جهان اخیرا با خرید شرکت PillPack که یک داروخانه و شبکه درمانی با خدمات کامل است که به افراد برای مدیریت بهتر فرآیند درمان شان کمک می‌کند، قدم دیگری به سمت ادغام منابع درمانی و دارویی با پلت‌فرم و شبکه توزیع خودش برداشته است. این شرکت همچنین بازوهای فعال خودش در هوش مصنوعی مانند دستیار صوتی هوشمند الکسا را به یک پرستار هوشمند خانگی هم تبدیل کرده تا بتواند امکان دسترسی کاربران را به وب سایت ها، نسخه‌های درمانی و داروهای دقیق تر فراهم کند.

اپل: شرکت پیشگام بازار موبایل‌های هوشمند و ابزارهای پوشیدنی هم به دنبال تبدیل محصولات مصرفی پرطرفدارش به ابزارهای درمانی و سلامتی قدرتمند و پیشرفته است. اپل قصد دارد با افزودن قابلیت‌های ردگیری بیماران و پیگیری روند درمان آنها، هم به بیماران و هم ارائه‌دهندگان خدمات بهداشت و درمانی کمک کند.  مایکروسافت: غول نرم‌افزاری دنیا درست مانند آلفابت سعی دارد از قابلیت‌های خودش در تحلیل داده‌ها برای نفوذ بیشتر در فرآیند درمان و پیشگیری افراد کمک بگیرد. این شرکت همچنین به سرویس ابری هوشمندش Azure وابستگی زیادی دارد تا بتواند به کمک آن این امکان را به ارائه دهندگان خدمات و پرداخت‌کنندگان نسخه‌های پزشکی بدهد تا بتوانند علاوه بر ارائه راهکارهای بهتر، تعاملی سازنده و موثرتر با یکدیگر داشته باشند.