اپل به دنبال روبات‌های زنده!

این سازمان در تابستان گذشته با ۲۸ دانشجو در کارخانه‌ای در شهر چونگ‌کینگ، مصاحبه کرده است و همه آنها گفته‌اند که داوطلبانه برای کار در آنجا درخواست نداده‌اند.  SACOM اعلام کرده است که این دانشجویان در پوشش کارآموزی در آنجا کار می‌کردند. حالا این سازمان غیردولتی و چند گروه فعال حقوق کارگری اعلام کرده‌اند که در سراسر چین بسیاری از مدارس و دانشکده‌ها در همکاری با کارخانه‌ها توافق کرده‌اند که کارگر و نیروی کار مورد نیاز آنها را به‌خصوص در دوره نزدیک به کریسمس که آنها می‌خواهند حجم تولیداتشان را برای عرضه مدل‌های جدید بالا ببرند، تامین کنند. بر اساس گزارش منتشر‌شده از سوی SACOM، یک دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تجارت الکترونیک در این مورد گفته است: «اگر ما از آمدن به این کارخانه و کار کردن امتناع کنیم، دانشکده مدرک فارغ‌التحصیلی ما را نمی‌دهد.»

غول تکنولوژی محبوب آمریکایی از سه سال پیش و معرفی اپل‌واچ، ده‌ها میلیون دستگاه از این محصول را که هر کدام قیمتی بیش از ۱۵۰۰ دلار دارند، فروخته است. در بعضی از موارد قانون کار چین اجازه کارآموزی در کارخانه‌ها را می‌دهد؛ اما سازمان SACOM شواهدی دارد که نشان می‌دهند این کار هیچ ارتباطی به فرآیند آموزشی دانشجویان ندارد و حتی بعضی از اصول قانون کار این کشور را که اجازه کارآموزی در کارخانه‌ها را می‌دهند، نقض می‌کند. یک دانشجوی ۱۸ ساله به SACOM گفته است: «ما در خطوط تولید مثل روبات‌ها کار می‌کنیم. ما هر روز یک دستورالعمل را صدها و هزاران بار تکرار می‌کنیم.» این در حالی است که دانشجویان دیگری به SACOM گفته‌اند که مجبورند در شیفت شب کارخانه یعنی از ساعت ۸شب تا ۸ صبح روز بعد و با کمترین زمان استراحت، کار کنند.  این کارخانه در شهر چونگ کینگ توسط شرکت تایوانی سازنده قطعات الکترونیکی

Quanta Computer اداره می‌شود و محصولات برندهای دیگر را هم تولید می‌کند. مسوولان و مقامات این کارخانه تا حالا هیچ اظهارنظری درباره این اخبار و گزارش‌ها نکرده‌اند. با این حال اما «وی گو» سخنگوی شرکت اپل در این مورد گفته است: «ما فورا در حال پیگیری و بررسی این گزارش‌ها هستیم که نشان می‌دهند دانشجویان در ماه سپتامبر گذشته به‌عنوان کارآموز به‌صورت اضافه کاری و حتی در شیفت شب کار کرده‌اند.» او همچنین اعلام کرده است که کارخانه Quanta Computer در شهر چونگ کینگ، یک تامین‌کننده جدید قطعات مورد نیاز شرکت اپل بوده و از ماه مارس تا ژوئن گذشته سه بار بازرسی شده است؛ اما در هیچ کدام از این بازرسی‌ها دانشجوی کارآموزی وجود نداشته است. 

دانشجویان کارگر به SACOM گفته‌اند که کار دانشجویی در این کارخانه رایج است. یک دانشجوی کارآموز هم گفته است که خطوط سرهم بندی قطعات اپل‌واچ که نتوانسته کیفیت استاندارد را هم به‌دست بیاورد، تقریبا پر از دانشجویان کارگر است. او حتی معتقد است که این کارخانه بدون دانشجویان کارگر اصلا نمی‌تواند به کار خود ادامه بدهد. با این اوصاف سازمان غیردولتی SACOM از اپل خواسته است که تحقیقات و بازرسی‌های لازم را در این زمینه انجام داده و شرایط کاری در این کارخانه را با قوانین کار در شرکت خودش و البته قوانین محلی و دولت مرکزی چین مطابقت بدهد.