بررسی تازه‌ترین آمار گمرک از تجارت خارجی ایران نشان می‌دهد، در هفت ماه نخست سال‌جاری ۲۶۵ میلیون و ۹۶۳ هزار دلار گوشی تلفن همراه به کشور وارد شده که ۰۱/ ۱ درصد از ارزش کل واردات به ایران در این مدت را شامل می‌شود. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته، ۱۸۵میلیون و ۴۴۵ هزار دلار گوشی تلفن همراه به کشور وارد شده بود که ۶۳/ ۰ درصد از کل واردات ایران در آن مدت را به خود اختصاص داده بود. به این ترتیب، آمار نشان می‌دهد که واردات گوشی تلفن همراه در هفت‌ماه نخست سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزش ۴۲/ ۴۳درصد افزایش یافته است.

بازار جهانی

همچنین به گزارش «ایسنا» آمارها نشان می‌دهد عرضه جهانی گوشی هوشمند در سه ماه سوم سال‌جاری میلادی با کاهش شش درصدی روبه‌رو بوده است. تازه‌ترین آمارهای منتشره از سوی موسسه تحقیقاتی IDC نشان می‌دهد که فصل سوم سال ۲۰۱۸ میلادی برای شرکت‌های تولیدکننده موبایل فصل پررونق و پرفروشی نبوده چراکه عرضه گوشی‌های هوشمند در این بازه زمانی سه ماهه با یک کاهش ۶ درصدی در مجموع به ۲/ ۳۵۵ میلیون دستگاه گوشی هوشمند رسید که در این میان تنها دو شرکت چینی هوآوی و شیائومی در مقایسه با فصل قبل، رشد و پیشرفت قابل ملاحظه‌ای را تجربه کرده‌اند.

هوآوی در سه ماه سوم سال ۲۰۱۸ میلادی درمجموع توانسته ۵۲ میلیون دستگاه گوشی هوشمند به بازارهای جهانی عرضه کند که این عدد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، با یک رشد ۹/ ۳۲ درصدی مواجه شده است. شیائومی نیز در فصل سوم سال ۲۰۱۸ میلادی موفق به عرضه ۳/ ۳۴ میلیون دستگاه موبایل شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد ۲/ ۲۱درصدی را از خود نشان داده است.  این طور که به نظر می‌رسد این دو شرکت چینی، رقیبانی همچون سامسونگ و اپل را به شدت تهدید کرده و به چالش کشانده‌اند و موقعیت و جایگاه آنها را به‌عنوان برترین غول‌های تکنولوژی فعال در حوزه تولید گوشی‌های هوشمند به خطر انداخته‌اند.