نتایج اقتصادی انتخاب مقر جدید آمازون

انتخاب نیویورک و ویرجینیای شمالی در آن حد برای دو ایالت مهم است که قرار است هر دو مراسم رسمی برای اعلام این موضوع برگزار کنند. بیل دل بلاسیو شهردار نیویورک روز دوشنبه در جریان حضور هفتگی در یک برنامه تلویزیونی در مورد حضور آمازون در نیویورک ابراز امیدواری کرد اما نگفت که حضور آمازون در نیویورک تایید شده است. حضور آمازون در نیویورک حالا با حضور قوی‌تر رقیب این شرکت – گوگل – در این شهر مصادف شده است. شرکت آلفابت هفته گذشته اعلام کرده بود که دفتر جدیدی را با گنجایش ۱۲ هزار نفر برای کارکنان این شرکت به کار گرفته است. در حال حاضر حدود ۷ هزارنفر کارمند گوگل در نیویورک مشغول به کار هستند. آمازون طی ماه‌های اخیر مذاکرات فشرده‌ای با نامزدهای اصلی مقر جدید از جمله مسوولان کریستال سیتی و نیویورک انجام داده بود. گذشته از اعلام محل مقر دوم آمازون همچنین قصد دارد پروژه‌هایی برای سایر شهرهای نامزد اجرا کند. 

منطقه کلمبیا که سه لوکیشن در میان فینالیست‌های نهایی داشت – از جمله کریستال سیتی که یکی از برندگان است – همواره جزو نامزدهای اصلی مقر جدید آمازون بود به خصوص به خاطر اینکه خانه دوم جف بزوس در آن قرار دارد و همین طور واشنگتن پست که جف بزوس مالک آن هم هست.  حالا مشخص شده که آمازون محله آرلینگتون در کریستال سیتی و محله لانگ آیلند در نیویورک را تواما به‌عنوان دو مقر اصلی این شرکت در نظر گرفته است. طرح توسعه منطقه مسکونی اداری کریستال از ۱۹۶۰ به بعد اجرایی شد و در نزدیکی پنتاگون است. به تدریج طی سال‌های اخیر وزارت دفاع و بخش خصوصی مناطق مختلفی از این محل را در اختیار گرفته‌اند. این منطقه نزدیک به فرودگاه رونالد ریگان است و با توجه به داشتن دسترسی‌های مترو به راحتی به پایتخت سیاسی آمریکا – واشنگتن – متصل می‌شود چیزی که احتمالا آمازون یکی از اهداف اصلی آینده‌اش را روی آن متمرکز کرده است.

این منطقه پرترافیک حالا و با حضور آمازون دوباره با تغییرات مهمی روبه رو خواهد شد. از سوی دیگر لانگ آیلند در نزدیکی نیویورک که آن هم مقر جدید آمازون خواهد بود یک محله قدیمی صنعتی است و در حال رشد در زمینه مسکونی است. از سال ۲۰۰۶ تاکنون بیش از ۱۶ هزار آپارتمان جدید در آن ساخته شده است. این سریع‌ترین نرخ رشد در شهر نیویورک است.  این محله در امتداد رود شرقی قرار دارد و توسط خطوط مترو چندگانه، راه‌آهن لانگ آیلند و دو ایستگاه کشتی قابل دسترسی است. همچنین این منطقه به فرودگاه لاگاردیا و جان اف کندی بسیار نزدیک است.

آمازون ابتدا در ماه سپتامبر ۲۰۱۷ جست‌وجو برای مقر جدیدش را در سرتاسر آمریکا آغاز کرد. به گفته آمازون مقر جدید تقریبا ۵۰ هزار شغل جدید ایجاد می‌کند و میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری روی آن انجام می‌گیرد. همین موضوع فرصتی برای هر ایالت آمریکا بود تا به مقر جدید آمازون به فرصتی برای رونق خود نگاه کند. آمازون در ماه ژانویه این مسابقه را به ۲۰منطقه محدود کرد و این مقامات شهرها بودند که در این مدت به‌منظور قانع کردن آمازون برای ایجاد مقر خود در آن تلاش می‌کردند. بسیاری از آ‌نها پیشنهادهای مختلفی را به آمازون ارائه دادند از جمله تسهیلات و... حالا انتخاب دو شهر باعث شگفتی بسیاری شد چراکه قرار بود تنها یک شهر انتخاب شود. با انتخاب مقر دوم مشکلات آمازون برای هر منطقه از قبیل مسکن و اضافه کردن ده‌ها هزار کارگر بین دو منطقه تقسیم شده و راحت تر حل می‌شود.

پیدا کردن مقر جدید هرچند می‌تواند یک موضوع ساده تلقی شود اما با توجه به پیچیدگی‌ها و وسعت، این پروژه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین طرح‌های توسعه در تاریخ آمریکا تلقی شده است. آمازون فاکتورهای مختلفی را برای انتخاب خود در نظر گرفته از جمله دسترسی به حمل و نقل عمومی، نزدیکی به فرودگاه برای پروازهای مستقیم از سیاتل (مقر اصلی این شرکت) و مهم‌تر از همه نزدیک بودن به جامعه استعدادهای تکنولوژی است. این شرکت همچنین وزن یک شهر را از جهات دیگر هم بررسی کرده مثلا مشکلات اجتماعی و... آمازون همچنین امیدوار است تا تاثیر اقتصادی واقعی خود را از طریق سرمایه‌گذاری خود در یک منطقه جدید نشان دهد به خصوص توانایی در ایجاد شغل که جایگاه این شرکت را برجسته می‌کند. البته تاثیرهای اقتصادی آمازون حتی قبل از اعلام انتخاب نهایی هم خود را در مناطق نامزد نشان داده است مثلا رونق گرفتن خرید املاک و مستغلات در اطراف سایت‌های پیشنهادی از آن جمله بوده است.

با این حال آمازون به رغم آنکه به خاطر تاثیرات اقتصادی ازجمله ایجاد شغل همواره زبانزد بوده اما منتقدان سرشناسی هم داشته است. مهم‌ترین آنها هم اکنون دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکاست و از سوی دیگر سناتور چپگرای دموکرات برنی سندرز هم از دیگر منتقدان آمازون است.  جان بوید یک تحلیل‌گر معتقد است که آمازون از فرآیند انتخاب این مقر جدید به‌عنوان رویکردی برای تغییر از شکل سنتی تجارت الکترونیکی به یک شرکت فناوری بزرگ بهره‌گرفته است. این همچنین فرصتی برای شهرهای کاندیدا بود که خود را برای عرضه به یک شرکت بزرگ بین‌المللی چگونه تبلیغ کنند. انتخاب سایت‌های جدید حالا پس از اعلام رسمی آمازون صورت می‌گیرد که گفته است حداقل دستمزد کارکنان انبار این شرکت به ۱۵ دلار در ساعت افزایش خواهد یافت. این چیزی بود که سال‌هاست مورد مذاکره آمازون و سندیکاهای کارگران است. آمازون همچنین سال گذشته اعلام کرده که انبارهای جدیدی را ایجاد می‌کند که نیاز به نیروی کار بیشتری دارند.