چنانچه به هر دلیلی شناسه IMEI گوشی موبایل پس از ارائه خدمات تغییر کرد، شخص تعمیرکار باید شناسه IMEI اصلی تلفن همراه را که روی جعبه یا بدنه گوشی درج شده است، مجددا روی گوشی بارگذاری کند. به مالکان گوشی تعمیری نیز توصیه شده است که هنگام تحویل گوشی باید با شماره‌گیری *#۰۶# و مشاهده شناسه و تطابق آن با شناسه درج شده روی جعبه، از عدم تغییر شناسه اطمینان حاصل کنند. با اجرای طرح رجیستری گوشی موبایل از آذرماه سال گذشته تاکنون، ثبت و فعال‌سازی گوشی موبایل و سیم‌کارت در شبکه ارتباطی کشور، تنها با ارائه کدشناسه IMEI گوشی ممکن است.

روش‌های انتقال مالکیت

به گزارش خبرگزاری فارس، پس از اجرای کامل طرح رجیستری به تدریج با درگیری تعداد بیشتری از مردم با این طرح، سوالات مختلفی برای مردم پیش می‌آید. فرآیند انتقال مالکیت برای واگذاری گوشی و خرید گوشی دست دوم ضروری است و افراد زیادی با این فرآیند درگیر می‌شوند. چند راه برای انتقال مالکیت وجود دارد که شامل کد دستوری ستاره ۷۷۷۷ مربع، اپلیکیشن و سایت همتا است که ماحصل نهایی تمامی این روش‌ها یکسان است، اما در روش عمل سامانه‌ها تفاوت‌هایی وجود دارد که از این رو برای برخی کاربران سوال پیش می‌آید که انتقال مالکیت از همه سامانه‌ها یکسان است یا تفاوت‌هایی دارد.

تفاوت انتقال مالکیت از طریق کد دستوری ستاره ۷۷۷۷ مربع با اپلیکیشن و وب‌سایت همتا در انتقال غیر مستقیم و مستقیم گوشی است. به این معنی که «انتقال مالکیت از طریق کد دستوری ستاره ۷۷۷۷ مربع ( #۷۷۷۷*) به‌صورت غیر مستقیم انجام می‌شود، یعنی در انتقال مالکیت از این طریق، ابتدا کد فعال‌سازی برای شخص خریدار ارسال خواهد شد و در ادامه خریدار باید تلفن همراه را برای شماره سیم‌کارت خود فعال کند. اما انتقال مالکیت از طریق اپلیکیشن و وب‌سایت همراه به‌صورت مستقیم انجام می‌شود. یعنی با انجام فرآیند انتقال مالکیت، شناسه تلفن همراه مستقیم از کارتابل فروشنده خارج شده و وارد کارتابل شخص خریدار می‌شود. به عبارت دیگر شناسه از مالکیت سیم‌کارت فروشنده خارج شده و تحت مالکیت سیم‌کارت شخص خریدار قرار می‌گیرد. بنابراین در انجام فرآیند انتقال مالکیت از طریق اپلیکیشن و وب‌سایت همتا لازم است نهایت دقت در وارد کردن شماره سیم‌کارت شخص خریدار وجود داشته باشد.»