سامسونگ عذرخواهی کرد

«کینام کیم» رئیس بخش راهکارهای دستگاهی شرکت سامسونگ می‌گوید که این شرکت نتوانسته است به اندازه کافی تهدیدهای سلامتی علیه کارگرانش را مدیریت کند. در واقع بیماری و مرگ بعضی از کارگران شرکت سامسونگ نشان می‌دهد که این شرکت نتوانسته است محیط کاری ایمن را در کارخانه‌های تولید تراشه‌های کامپیوتری و نمایشگرهایش ایجاد کند. این خبر را شرکت سامسونگ روز گذشته اعلام کرده است؛ در حالی که چند هفته پیش این شرکت و گروهی از نمایندگان کارگران بیمار این کارخانه‌ها به توافق رسیده‌اند که سامسونگ مبلغ غرامت پیشنهادی توسط یک میانجی را به آنها بپردازد. این ماجرا در نهایت به سرنوشت رایج اغلب شرکت‌های بزرگ و شناخته شده در یک دهه اخیر منتهی شده است. کینام کیم، رئیس بخش راهکارهای دستگاهی شرکت سامسونگ در این مورد گفته است که این شرکت نتوانسته مشکلات و تهدیدهایی را که برای سلامتی کارگرانش در کارخانه‌ها وجود دارد، به خوبی مدیریت کند و به این ترتیب کارگرانی که در خط تولید تراشه‌های نیمه‌رسانا و نمایشگرهای کریستال مایع کار می‌کنند، از این بابت آسیب‌های جدی دیده‌اند. کینام‌کیم در کنفرانس خبری که در شهر سئول کره جنوبی با حضور فعالان حقوق کارگری و البته خانواده‌های این کارگران برگزار شده بود، گفت: «ما صمیمانه از کارگران‌مان که دچار بیماری شده‌اند و خانواده‌ها و اقوام آنها عذرخواهی می‌کنیم.»

جنبش مدنی فعالان حقوق کارگری علیه سامسونگ در سال ۲۰۰۷ شروع شد. در آن زمان یک راننده تاکسی به نام «هوانگ سانگ‌جی» به خاطر مرگ دختر ۲۳ ساله‌اش که به خاطر بیماری سرطان خون ناشی از کار در یکی از کارخانه‌های سامسونگ، درخواست غرامت کرده بود. سامسونگ این درخواست را رد کرد و نپذیرفت تا به این ترتیب صدای اعتراض فعالان حقوق کارگری علیه این شرکت بلند شود. حالا اما مدیران و مسوولان شرکت سامسونگ در توافقی که در هفته‌های اخیر با نمایندگان کارگران این کارخانه‌ها انجام داده‌اند، متعهد شده‌اند که به آنها غرامت بدهند. این شرکت اعلام کرده است که به خاطر بیماری‌های مختلفی که کارگران شاغل در کارخانه‌های تولید تراشه‌های کامپیوتری و نمایشگرهای LCD از سال ۱۹۸۴ به بعد به آنها مبتلا شده‌اند، غرامتی حداکثر تا ۱۳۲ هزار دلار برای بیماری سرطان خون بپردازد.

این غرامت همچنین شامل مشکلاتی مانند سقط جنین و بیماری‌های مادرزادی مثل سرطان کودکان را که فرزندان این کارگران به آنها مبتلا می‌شوند هم شامل می‌شود. با این اوصاف کارشناسان و فعالان حقوق کارگری هشدار داده‌اند که نوع بیماری‌هایی که این کارگران اغلب به آنها مبتلا می‌شوند و شرایط جسمی خود و فرزندانشان نشان می‌دهد که شرایط و محیط کار در کارخانه‌های شرکت بزرگ سامسونگ چقدر نامناسب و البته خطرناک است؛ موضوعی که می‌تواند در بلندمدت آسیب‌های جبران‌ناپذیری به این کارگران و البته اعتبار و وجهه غول تکنولوژی کره جنوبی بزند.