پرواز دو پهپاد ناشناس فرودگاه بزرگ لندن را تعطیل کرد

هر چند پیش از این نیز در مورد خطرات و مداخلات پهپاد و پروازها مواردی اعلام شده بود اما گفته می‌شود این یکی از بزرگ‌ترین موارد مداخله پهپاد در پروازهای هوایی است. تنها حدود ۵۰ هواپیما به مقصد این فرودگاه به همین دلیل اجازه فرود نیافته و به فرودگاه‌های دیگری هدایت شده‌اند. صدها مسافر سرگردان ساعت‌هاست در فرودگاه گاتویک مستاصل مانده‌اند. دیده شدن پهپاد فرودگاه گاتویک لندن را برای ساعات نامعلومی تعطیل و مسافران را سرگردان کرده است. گفته می‌شود بعد از آنکه فرودگاه هیترو لندن به دنبال حمله حشرات در سال ۲۰۱۳ تعطیل شد این بزرگ‌ترین مورد تعطیلی فرودگاه بوده است. فرودگاه گاتویک به مسافران توصیه کرده قبل از حرکت به سمت فرودگاه از وضعیت پرواز خود باخبر شوند.

با درخواست مسوولان فرودگاه ارتش و مقامات دولتی با تجهیزات مختلف برای پیدا کردن پهپاد یا صاحبان آنها وارد عمل شده‌اند. جست‌و‌جوی هلیکوپترها و متخصصان برای یافتن نشانه‌هایی از این پهپادها ادامه دارد. فرودگاه گاتویک علاوه بر اینکه مقر اصلی هواپیماهای eazyJet است روی پروازهای دور خطوط بریتیش ایرویز نیز متمرکز است. بسیاری از خطوط هوایی دیگر مثل رایان‌ایر پروازهایشان را به فرودگاه Stansted منتقل کرده‌اند. پهپادها و لیزرها حالا به تهدید فزاینده‌ای برای پروازهای هوایی تبدیل شده‌اند؛ چیزی که باعث می‌شود قوانین سختگیرانه‌ای در مورد استفاده از این وسایل به خصوص در نزدیکی فرودگاه‌ها وضع شود. در سال ۲۰۱۶ فرودگاه بین‌المللی دبی نیز بعد از مشاهده پهپاد برای مدت کوتاهی فعالیت‌هایش را متوقف کرد.

نکته این است که با فروش گسترده پهپادها و به‌رغم رشد استفاده‌های مثبت آنها مواردی از این دست بسیاری را نگران می‌کند به خصوص که امکان ردیابی آنها با رادار وجود ندارد. نکته این است که بسیاری از کاربران از قوانین پرواز پهپاد مطلع نیستند یا عملا از آن پیروی نمی‌کنند. البته طی سال‌های اخیر نیز شاهد برخی اسلحه‌های ضد پهپاد بوده‌ایم. ماجرای فرودگاه گاتویک حالا حتی به واکنش نخست‌وزیر بریتانیا هم منجر شده که نسبت به مشکلاتی که برای مردم در آستانه کریسمس و سال نو پیش آمده ابراز تاسف کرده است.