رسوایی‌های بزرگ 2018 به سبک تکنولوژی

 دسترسی شرکت داده‌پردازی کمبریج آنالیتیکا که یکی از شرکت‌های فعال در کمپین‌های انتخاباتی دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ برای دسترسی به اطلاعات رای‌دهندگان بود، به اطلاعات ۸۷ میلیون کاربر فیس‌بوک، آن هم بدون اجازه و رضایت آنها، یکی از مهم‌ترین رسوایی‌های سال ۲۰۱۸ و البته تاریخ صنعت تکنولوژی بوده است. علاوه بر اینها، گوگل به یکی از مدیرانش درست بعد از آنکه به خاطر سوءرفتار جنسی مورد بازجویی قرار گرفت، ۱۰ میلیون دلار پرداخت و واتس‌اپ به سرچشمه‌ای برای اطلاعات نادرست و گمراه‌کننده تبدیل شد که انتخابات سیاسی را تحت تاثیر قرار داد و به قیمت جان افراد تمام شد. در اینجا بزرگ‌ترین رسوایی‌ها و جنجال‌های صنعت تکنولوژی در سال ۲۰۱۸ به انتخاب مجله آنلاین بیزینس اینسایدر را می‌خوانیم.

ماه فوریه و دادگاه اسرار تجاری سرقت شده

در دومین ماه سال ۲۰۱۸، شرکت بزرگ Uber و بازوی خودروهای خودران گوگل یعنی Waymo به دنبال مطرح شدن اتهاماتی علیه Uber برای به سرقت رفتن اسرار تجاری مربوط به تکنولوژی خودروهای خودران Waymo، به دادگاه رفتند. «آنتونی لواندوفسکی» یک مهندس برجسته در مرکز این اتهامات بود و گفته می‌شد که او هنگام ترک گوگل و پیوستن به Uber این اطلاعات را با خود برده بود. این محاکمه حسابی در میان شرکت‌های تکنولوژی خبرساز شد؛ چون دو شرکت بزرگ سیلیکون‌ولی درگیر آن بودند تا جایی که حتی «تراویس کالانیک» مدیرعامل Uber هم مجبور به حضور در دادگاه برای شهادت شد. در نهایت Uber به پرداخت غرامت ۲۴۵ میلیون دلاری به گوگل محکوم شد.

مارس پرحادثه

در ماه مارس وب‌سایت Gizmodo فاش کرد که گوگل در جایی یک قرارداد همکاری با ورازت دفاع آمریکا امضا کرده است تا امکان استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی این شرکت را که با عنوان پروژه ماون (Project Maven) شناخته می‌شود، به این وزارتخانه بدهد. منتقدان این تکنولوژی - که امکان پردازش و تحلیل تصاویر ویدئویی را فراهم می‌آورد- معتقد بودند که این کار می‌تواند باعث افزایش دقت هدف‌گیری موشک‌های نظامی و در نهایت افزایش تلفات غیرنظامیان شود. در نتیجه هزاران نفر از کارمندان گوگل نامه‌ای خطاب به ساندار پیچای، مدیرعامل این شرکت را امضا کردند و از این شرکت خواستند تا این قرارداد را پایان دهد. آنها گفتند: «ما معتقدیم که گوگل نباید در تجارت جنگ حضور داشته باشد.» در ماه ژوئن گوگل در مواجهه با فشارهای داخلی و خارجی شدید، اعلام کرد که این قرارداد را که در سال ۲۰۱۹ به پایان می‌رسد، تمدید نخواهد کرد.

در ماه مارس یک اتفاق دیگر هم دنیای تکنولوژی را به لرزه انداخت. در این ماه یکی از خودروهای خودران شرکت Uber در منطقه تمپ آریزونا با زنی تصادف کرد و باعث کشته شدن او شد. این اولین دفعه‌ای بود که یک عابر پیاده توسط یک خودروی خودران کشته شد. Uber که با شرکت‌هایی مانند Waymo و GM در رقابت بود تا خدمات خودروهای خودران را به بازار بیاورد، به دنبال این اتفاق مجبور شد تا تمام آزمایش‌های مربوط به خودروهای خودرانش را متوقف کند. حالا در شرایطی که این شرکت مشغول بازگرداندن خودروهایش به جاده‌هاست، گزارش‌هایی منتشر شده است که نشان می‌دهند بحث‌ها و اختلافاتی مربوط به تصادف ماه مارس در داخل این شرکت جریان دارد.

در همین ماه بود که جنجال فیس‌بوک و کمبریج آنالیتیکا مطرح شد. شرکت داده‌پردازی کمبریج آنالیتیکا که یکی از شرکت‌های فعال در کمپین‌های انتخاباتی دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ برای دسترسی به اطلاعات رای‌دهندگان بود، به سوءاستفاده از اطلاعات ۸۷ میلیون نفر از کاربران فیس‌بوک متهم شد. در ابتدا گزارش‌ها نشان می‌دادند که اطلاعات شخصی ۵۰ میلیون نفر از کاربران فیس‌بوک بدون اجازه از آنها در اختیار کمبریج آنالیتیکا قرار گرفته بود؛ اما بعدها این رقم به ۸۷ میلیون نفر رسید. این اتفاق به گسترش سریع جنبش DeleteFacebook# منجر شد. جنجال‌ها و رسوایی‌های ماه مارس فیس‌بوک اما به اینجا ختم نشد؛ این شرکت همچنین به دلیل گسترش گفته‌ها و نفرت‌پراکنی علیه گروه‌های اقلیت قومی در میانمار، متهم شد. سازمان ملل متحد و گروه‌های بشردوستانه فیس‌بوک را به عدم اعمال کنترل کافی برای جلوگیری از انتشار اخبار جعلی و نفرت‌پراکنی که باعث افزایش خشونت علیه اقلیت قومی در میانمار می‌شود، متهم کردند. حدود ۷۰۰ هزار مسلمان روهینگیایی به دنبال افزایش خشونت‌هایی مانند کشتار، تجاوز و آتش‌افروزی در محل زندگی آنها، مجبور به فرار شدند.

شهادت دادن  زاکربرگ در آوریل

مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک سال سختی را پشت سر گذاشت. او در ماه آوریل ۲۰۱۸ برای شهادت درباره رسوایی‌هایی مانند دسترسی کمبریج آنالیتیکا به اطلاعات ۸۷ میلیون کاربر این شبکه اجتماعی و انتشار اخبار جعلی به‌خصوص اخباری که بعضی منابع روسی در جریان انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا منتشر کرده بودند، به کنگره آمریکا فراخوانده شد. زاکربرگ در این جلسه به مدت پنج ساعت مورد بازجویی و تحقیق قرار گرفت و نتوانست به بعضی از پرسش‌ها هم پاسخ دهد.

جریمه ۵ میلیارد دلاری گوگل در ماه جولای

در تابستان ۲۰۱۸ گوگل یک بار دیگر خبرساز شد. او در ماه جولای به خاطر سوءاستفاده از محبوبیت سیستم عامل اندروید و اعمال نفوذ بر شرکت‌های سازنده گوشی‌های موبایل برای به‌کارگیری اپلیکیشن‌های گوگل روی دستگاه‌هایشان، به پرداخت جریمه سنگین ۵ میلیارد دلاری محکوم شد. این جریمه به دنبال تحقیقات و بازرسی سه ساله گروه ضد انحصارطلبی اتحادیه اروپا تعیین و اعمال شد و در واقع بزرگ‌ترین جریمه در حوزه قوانین ضد انحصارطلبی بوده است. با این حال گوگل اعلام کرد که تقاضای تجدیدنظر می‌کند و در مقابل به انتشار بعضی از تغییراتی دست زد که با در نظر گرفتن چنین قانونی مجبور به اعمال آنهاست؛ تغییراتی مانند دریافت هزینه از شرکت‌های سازنده گوشی که بخواهند از اپلیکیشن‌های گوگل به‌صورت پیش‌فرض در دستگاه‌هایشان استفاده کنند.

آگوست و همکاری گوگل برای سانسور در چین

در ماه آگوست گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد گوگل تصمیم دارد یک موتور جست‌وجوی سانسور شده با نام Dragonfly را برای چین معرفی کند. بعد از انتشار این اخبار، جنجال‌های زیادی علیه گوگل بالا گرفت که ساندار پیچای مدیرعامل این شرکت و سرگی برین یکی از موسسان گوگل را مقصر چنین تصمیم‌گیری‌هایی می‌دانستند. یک بار دیگر کارمندان گوگل نامه‌ای امضا کرده و خواستار توقف چنین فعالیت‌هایی شدند. با این همه اما گوگل همچنان تایید نکرده است که آیا چنین موتور جست‌وجویی قرار است در چین ارائه شود، یا خیر.

سپتامبر و دوباره فیس‌بوک

در ماه سپتامبر گوگل به خاطر امتناع لری‌پیج از شرکت در جلسه کمیته اطلاعات مجلس سنا که قرار بود با حضور مدیران شرکت‌های توییتر، فیس‌بوک و گوگل برای شهادت درباره برنامه‌هایشان جهت جلوگیری از دخالت کشورهای خارجی در انتخابات آینده برگزار شود، حسابی خبرساز شد. نماینده دو شرکت دیگر در این جلسه حاضر شدند، اما لری پیج حتی حاضر به شرکت در این جلسه هم نشد. در این ماه ایلان ماسک مدیرعامل شرکت تسلا هم به خاطر توییت تصمیمش مبنی بر خصوصی‌سازی شرکتش، مورد شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا قرار گرفت و به پرداخت جریمه ۲۰ میلیون دلاری محکوم شد. با این همه اما هیچ کدام از این اتفاقات به اندازه جنجال دوباره فیس‌بوک، خبرساز نشدند. فیس‌بوک در این ماه اعلام کرد این شبکه اجتماعی هک شده و اطلاعات شخصی حساسی از ۲۹ میلیون نفر از کاربرانش سرقت شده است. این خبر یک بار دیگر فیس‌بوک را بر سر زبان‌ها انداخت تا دوباره جنبش DeleteFacebook# به راه بیفتد.

افشای اطلاعات کاربران گوگل پلاس در ماه اکتبر

این بار نوبت گوگل بود که به خاطر افشای اطلاعات شخصی کاربرانش مورد انتقاد قرار بگیرد. در این ماه گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد اطلاعات شخصی ۵۰۰ هزار نفر از کاربران شبکه اجتماعی گوگل پلاس افشا شده و گوگل سعی کرده که این موضوع را مخفی نگه دارد. این اتفاق مخصوصا بعد از جنجال فیس‌بوک و کمبریج آنالیتیکا، باعث نگرانی شدید کاربران شد؛ تا جایی که گوگل اعلام کرد شبکه اجتماعی خودش را تعطیل خواهد کرد. با این حال اما گوگل در این ماه یک بار دیگر و به خاطر رسوایی پرداخت ۹۰میلیون دلار به «اندی روبین» خالق سیستم عامل اندروید برای ترک این شرکت، خبرساز شد. خبرها نشان می‌دادند که این پرداخت درست وقتی انجام شده که روبین به خاطر سوءرفتار جنسی مورد بازجویی و تحقیق قرار گرفته بود. ماه اکتبر برای واتس‌اپ هم خوب نبود. محبوبیت این پیام‌رسان در برزیل باعث انتشار گسترده پیام‌های اشتباه و گمراه‌کننده در جریان انتخابات جنجالی ریاست جمهوری این کشور شد.

نوامبر جنجالی برای گوگل و فیس‌بوک

در این ماه هزاران کارمند گوگل در سراسر دنیا علیه سوءرفتار جنسی و اعمال تبعیض جنسیتی در این شرکت، دست به تظاهرات زدند. این اتفاق بعد از انتشار خبر مربوط به سوءرفتار اندی روبین و پرداخت مخفیانه پول توسط گوگل به او برای ترک این شرکت، رخ داد. فیس‌بوک هم در این ماه خبرساز شد، چون گزارش‌هایی منتشر شد که نشان می‌دادند فیس‌بوک یک شرکت فعال در حوزه روابط عمومی را به‌کار گرفته است تا جورج سوروس میلیاردر را به تحریک جنبش‌های ضد فیس‌بوکی متهم کند. آمازون اما در این ماه اعلام کرده که در آینده‌ای نزدیک دفتر مرکزی خودش را بین نیویورک و ویرجینیا به دو قسمت تقسیم خواهد کرد.