او اظهار کرد: در حال برقراری یک تفاهم‌نامه برای تشکیل مرکز مشترک چهارجانبه میان ایران، روسیه، ترکیه و آذربایجان برای بهینه‌سازی ظرفیت لازم برای به اشتراک‌گذاری بازارهای منطقه‌ای برای استارت‌آپ‌ها، برگزاری رویدادهای مشترک آموزشی و استفاده از ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر هستیم. جهرمی درباره‌ اقدامات انجام شده در حوزه‌ افزایش امنیت و سالم‌سازی فضای مجازی بیان کرد:‌ توسعه توان رصدی مرکز ماهر برای کشف حملات، آسیب‌پذیری‌ها و بدافزارها، توسعه حفاظت زیرساخت فضای مجازی کشور، در مقابل حملات ddos، اجرای طرح حمایت از کودکان در فضای مجازی و حمایت از تولید محتوا برای کودکان، توسعه ابزارهای بومی و امنیت شبکه از جمله آنتی ویروس و ضدبدافزار و توسعه خدمات ویدئویی ott داخلی از این اقدامات است.

رشد شش درصدی خدمات ابری

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه طی یک سال گذشته، خدمات ابری ۳۰۰ درصد رشد داشته‌ است، افزود: همچنین در یک سال گذشته، شاهد شکل‌گیری و رشد انواع خدمات و کاربردهای داخلی بودیم و در حالی که در سال ۹۶ در ماکت‌های ایرانی ۱۲۰ هزار اپلیکیشن بومی وجود داشت، در سال ۹۷ این تعداد به ۲۵۰ هزار رسیده است. در لایه کاربردی و بازی نیز رشد زیادی در سال گذشته داشتیم. در سال ۹۶، ۶۶ هزار اپ ایرانی تولیدشده و در سال ۹۷، به تعداد ۱۱۴ هزار و ۹۰ اپلیکیشن تولید شده است. وی با بیان اینکه نرخ رشد ترافیک داخلی و سهم آن از ترافیک مصرفی در یک سال گذشته افزایش داشت، گفت: از سال ۹۶ به ۹۷ رشد ۳۱۷ درصدی در حوزه‌ محتوای داخلی را شاهد بودیم و همچنین رشد محتوای داخلی ۱۶ درصد و محتوای اینترنت بین‌المللی ۶ درصد بوده است؛ در حالی که این ارقام در سال گذشته برعکس بود. همچنین شکل‌گیری خدمات پایه پرکاربرد و کسب و کارها و کاربران فضای مجازی نظیر نقشه و مسیریابی از صفر در سال ۹۶ به صد رسیده است.

آذری جهرمی با اشاره به اقدامات حمایتی در حوزه‌ خدمات کسب‌وکارهای داخلی بیان کرد: تدوین لوایح و آیین‌نامه‌ها در راستای رفع موانع و تسهیل فعالیت‌ کسب و کارهای مجازی برای حمایت از پیام‌رسان‌ها و کسب و کارهای داخلی صورت گرفته که از آن جمله می‌توان به تشکیل کارگروه کاهش موانع کسب و کارهای مجازی در دولت، کارگروه عدم فیلترینگ دسترسی کسب و کارها به سامانه احراز هویت دیجیتال، آیین‌نامه طرح نوآفرین حمایت از شرکت‌های نوپا در اقتصاد دیجیتال، در لایحه صیانت و حفاظت از داده‌های شخصی اشاره کرد. وزیر ارتباطات ادامه داد: در سال ۹۶ تعداد ۹ سامانه رصدی در مرکز ماهر (مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای رایانه‌ای) وجود داشت که اکنون به ۱۸ سامانه رسیده است. همچنین پوشش خدمات محافظت ابری برای وب‌سایت‌های دولتی از ۲۰۰۰ به ۲۸۰۰ رسیده است. در یک سال گذشته، ۱۲۱ میلیون حمله شناسایی شده و کشف بدافزار از ۴۶۴۰ مورد در سال ۹۶ به ۴۴ هزار و ۳۹۹ در سال ۹۷ رسیده است. البته این به این معنا نیست که حملات بدافزاری افزایش یافته بلکه توانایی ما در شناسایی و کشف این بدافزارها افزایش یافته است. در سال ۹۷ آسیب‌های امنیتی ۵۰ هزار وب ‌سایت را نیز کشف و اعلام کردیم. وی با بیان اینکه ایجاد قطب‌های مراکز داده ابری بزرگ و توزیع شده حداقل در سه نقطه از کشور از برنامه‌های ما است، افزود: از طرفی، تحول در ارتباطات ثابت از مشکلات ما است و توفیق جدی در این زمینه نداشتیم.