این اپلیکیشن هشدار زلزله ShakeAlertLA نام دارد و چند ثانیه قبل از وقوع زلزله‌های بالای ۵ ریشتر در این منطقه را اطلاع می‌دهد. سیستم ShakeAlert ازسوی سازمان زمین شناسی آمریکا توسعه داده شده و سیستمی برای آگاهی زودهنگام زلزله‌ها در ساحل غربی آمریکاست. حالا اپلیکیشن اختصاصی لس‌آنجلس نخستین اپلیکیشن مبتنی بر این سیستم است. شهرداری لس‌آنجلس گفته از ابتدای سال ۲۰۱۹ این اپلیکیشن به‌طور رایگان از طریق اپ استور و گوگل‌پلی استور قابل دانلوداست. سیستم ShakeAlertLA نخستین سیستم هشدار زلزله در نوع خود نیست. مکزیک و ژاپن و چندین کشور دیگر دارای سیستم‌های EEW هستند. به‌طور مشخص در مکزیکو سیتی در جریان زلزله سال ۲۰۱۷ سیستم EEW یک دقیقه قبل از وقوع زلزله ۱/ ۸ ریشتری هشدار را ارسال کرده بود. ساحل غربی آمریکا در زمینه زلزله بسیار آسیب‌پذیر است و شهرداری لس‌آنجلس از سال ۲۰۱۶ به نصب چنین سیستمی ابراز علاقه کرده بود از همان زمان اعلام شد زمان افتتاح این سیستم آخر سال ۲۰۱۸ است.

نحوه عملکرد سیستم هشدار زلزله

سنسورها از داخل زمین فعالیت گسل‌ها را به سیستم زلزله مرکزی می‌فرستند و از آنجا هشداری برای کل مردم منطقه روی موبایلشان ارسال می‌شود. کل ماجرا ۸/ ۱ ثانیه طول می‌کشد توسعه این اپلیکیشن با همکاری سازمان زمین شناسی آمریکا و برنامه‌نویسان شرکت AT&T انجام گرفت. با این حال به گفته شهردار نیویورک هیچ ارتباطی بین شبکه اپراتور AT&T و این اپلیکیشن وجود ندارد و هر کسی که آن را نصب کند قادر به دیدن هشدارها خواهد بود. به‌طور واضح این سیستم زلزله را پیش‌بینی نمی‌‌کند چراکه همچنان پیش‌بینی وقوع زلزله غیر ممکن است. در عوض حسگرهایی که در نزدیکی خطوط گسل قرار گرفته‌اند می‌توانند زمانی که یک زلزله شروع می‌شود را تشخیص دهند. جان ویدال مدیر مرکز زلزله کالیفرنیای جنوبی می‌‌گوید: این کار پیش‌بینی زلزله نیست بلکه با کمک ابزار زمان آغاز زلزله را به مردم اطلاع می‌دهد. صدها حسگر در اطراف ایالت کار گذاشته شده‌اند و شبکه یکپارچه لرزه‌ای کالیفرنیا را تشکیل می‌دهند.

آنها حرکات و امواج P را مدنظر دارند در واقع با نظارت بر امواج P آنها می‌توانند پیش‌بینی ‌کنند که امواج S در حال آمدن هستند. سپس این حسگرها و سیستم کنترل آنها هشداری را برای کل اپلیکیشن‌های نصب شده روی موبایل ارسال می‌کنند (در حال حاضر برای محدوده لس‌آنجلس.) این سیستم همچنین به برخی از ساختمان‌های دولتی، مدارس و بیمارستان‌ها نیز مستقیما هشدار ارسال می‌کند. در حال حاضر میزان تاخیر بین ثبت یک زمین لرزه تا ارسال هشدار ۸۸/ ۱ ثانیه است. متخصصان امیدوارند در همین زمان کم باقی مانده تا زلزله دریافت‌کنندگان هشدار بتوانند سرپناهی پیدا کنند یا اگر سوار بر خودرویی هستند در گوشه‌ای پارک کنند.