روندهای تکنولوژی در سال 2019

توسعه شبکه‌های پرسرعت موبایلی

عرضه لپ‌تاپ‌های سازگاربا ۵G قرار است در سال ۲۰۱۹ شتاب بیشتری بگیرد. به لطف همکاری شرکت‌هایی مانند اچ‌پی، لنوو و دل با اینتل قرار است این تکنولوژی فراگیرتر شود. این خبری بود که چندی پیش اینتل نیز آن‌را تایید کرد که بر اساس آن این شرکت سازنده پردازنده‌های کامپیوتری قرار است با همکاری کمپانی‌های بزرگی همچون مایکروسافت، Dell، لنوو وHP تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی لپ‌تاپ‌های جدیدی را روانه بازار کند که دارای ارتباط پرسرعت ۵G هستند. بنابراین کاربران می‌توانند تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی لپ‌تاپ‌‌های جدیدی را خریداری کنند که بدون استفاده از مودم‌های خارجی امکان برقراری یک ارتباط مخابراتی سریع و از نوع ۵G را دارند. پیش از اینتل، کوالکام نیز اعلام کرده بود که قصد دارد با همکاری ۱۸کمپانی بزرگ تولید‌کننده گوشی‌های هوشمند در دنیا، محصولات عرضه‌شده در این رده در سال ۲۰۱۹ را به مودم‌های پشتیبان از شبکه ۵G مجهز کند.

توسعه پارک‌های خورشیدی

در سال ۲۰۱۹ ساخت بزرگ‌ترین‌ پارک خورشیدی جهان با نام بنابن در مصر به پایان می‌رسد. ظرفیت تولید این نیروگاه معادل ۱۶۵۰ مگاوات خواهد بود، یعنی برابر ظرفیت تولید نیروی یک نیروگاه هسته‌ای بزرگ و همچنین بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی خواهد بود که تاکنون در جهان بنا شده‌است،‌به شرطی که مصر بتواند طبق برنامه پیش از آمریکا و هندوستان که در حال تهیه مقدمات ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی قوی‌تری هستند، نیروگاه خود را به بهره‌برداری برساند. از آنجا که مصر روی کمربند خورشیدی زمین واقع شده، نیروی بالقوه بالایی برای تولید انرژی خورشیدی دارد. متوسط تابش سالانه خورشید در این کشور بین ۲۰۰۰ تا ۳۲۰۰کیلووات‌ساعت بر متر‌مربع است.

کاهش هزینه پنل‌های خورشیدی

جهان به سمتی حرکت می‌کند که استفاده از انرژی‌های پاک بیش از پیش مورد توجه قرار دارد.در این سال هزینه نصب پنل‌های خورشیدی، در هر وات، برابر با ۴/ ۱ دلار آمریکا خواهد بود. براساس آخرین اطلاعات آماری منتشرشده از سوی Wood Mackenzie Power & Renewables، طی پنج سال آینده، در سراسر جهان پنل‌های خورشیدی بیشتری نصب خواهد شد که می‌توانند ظرفیتی در حدود یک تریلیون وات داشته باشند. یک تریلیون وات برای تامین برق یک‌سوم جمعیت آمریکا کفایت می‌کند. یکی از دلایل اصلی که کشورهای مختلف به‌سمت نصب و راه‌اندازی پنل‌های خورشیدی حرکت می‌کنند، افزایش تقاضای نیروی برق است. پنل‌های خورشیدی در طول زمان، هزینه‌های تولید برق را کاهش می‌دهند. در حال‌حاضر در سطح جهان، قیمت تولید برق توسط پنل‌های خورشیدی بسیار رقابتی شده است؛ که بالطبع باعث شده قیمت برق تولیدی توسط پنل‌های خورشیدی کاهش پیدا کند.

برنامه ناسا برای مدیریت پهپادها

آسمان همین حالا با هواپیماهای بدون سرنشین پر شده است، هواپیماهایی برای نقشه‌برداری، عکسبرداری و ارسال مجموعه‌ای از کالاها. شبکه‌ای با این خصوصیات نیازمند ساختار ویژه‌ای است که به‌نظر می‌رسد در سال‌جاری میلادی ناسا برای آن برنامه‌هایی دارد.  ناسا اعلام کرده است که در آینده‌ای نزدیک سیستم مدیریت ترافیک هوایی بدون سرنشین (UTM) را برای مدیریت ترافیک هواپیماهای بدون‌سرنشین در آسمان به پایان می‌رساند.

خودروهای خودران

در سال ۲۰۱۹ میلادی پیش‌بینی شده است که فروش جهانی وسایل نقلیه الکتریکی به ۵میلیون و ۹۰۰هزار  می‌رسد. حالا شرکت‌های بزرگ سازنده خودرو یکی از اولویت‌های خود را بر اجرای برنامه‌های الکترونیکی خودروهایشان استوار کرده‌اند، این درحالی است که شرکت تسلا بزرگ‌ترین سازنده خودروهای خودران، نسل‌های جدید و بی‌نظیری را در این حیطه آزمایش می‌کند. در بازه‌ زمانی ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ فهرستی گسترده از خودروهای برقی وارد بازار خواهند شد که از آن جمله می‌توان به مدل‌هایی از آئودی، مرسدس بنز، جگوار، تسلا، استون مارتین، هیوندای، کیا و نیسان اشاره کرد.

افزایش ترافیک موبایل و اینترنت

در این سال همچنین پیش‌بینی شده که ترافیک وب جهانی تلفن‌همراه برابر با ۱۶اگزابایت خواهد شد و ترافیک اینترنت جهانی به ۱۵۸ اگزابایت افزایش می‌یابد.

امنیت در فضای آنلاین

سیستم‌های حریم شخصی مبتنی بر Blockchain اجازه می‌دهد که انجام معاملات دیجیتال ثبت و تایید و در حالی انجام شود که حفاظت از حریم خصوصی اطلاعات و هویت‌های مبادله تبادل اطلاعات در اولویت بوده و کامل انجام شده باشد.  امنیت همیشه یکی از بحث‌های اصلی تکنولوژی بوده و بدیهی است که یکی از تکنولوژی‌های جدید سال ۲۰۱۹ مربوط به امنیت کاربران در فضای اینترنت و آنلاین باشد. این به آن معنی است که تبادل اطلاعات یا انجام معاملات بدون ریسک حفظ حریم خصوصی و یا قرار گرفتن در معرض تهدیدات مانند تقلب یا سرقت هویت، انجام خواهد شد.

توسعه هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در سال ۲۰۱۹ در برخی صنایع و مشاغل حضور پررنگ‌تری دارد. هوش مصنوعی در مشاغلی که در حال‌حاضر نیمه‌اتوماتیک هستند پر‌رنگ‌تر خواهد شد.  همچنین روبات‌ها در خانه جایگاه بیشتری پیدا خواهند کرد. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۲ تعداد روبات‌های خانگی به ۳/ ۱ میلیارد دستگاه برسد.  این سریع‌ترین رده رشد محصولات فناوری جهان خواهد بود چرا‌که محصولات شرکت‌هایی مثل گوگل و آمازون با رشد سالانه ۱/ ۳۹ درصد به رقم حدود ۵/ ۲۳۰ میلیون دستگاه تا سال ۲۰۲۲ می‌رسد.

همچنین در سال ۲۰۱۹، اینترنت اشیا (اتصال دستگاه‌های مختلف به یکدیگر از طریق اینترنت) و هوش مصنوعی در لایه‌های محاسباتی مشترک به تعامل با یکدیگر خواهند پرداخت.  صنعت اینترنت اشیا زمینه‌ای است که برای هوش مصنوعی کاربرد بسیار بالایی دارد؛ این صنعت می‌تواند خروجی داده‌ها را تشخیص دهد، به تجزیه و تحلیل آن بپردازد و نگهداری از اطلاعات و تجهیزات لازم را انجام دهد. در آینده‌ای نزدیک اینترنت اشیا به نوعی تبدیل به راننده هوش مصنوعی خواهد شد و به این هوش برتر در کارهای مختلف کمک شایانی خواهد کرد.