تعداد مشترکان اپراتورهای تلفن همراه در سال جاری، در حالی که تا پایان خردادماه بیش از ۹۰ میلیون نفر بوده و تا پایان شهریورماه به بیش از ۹۱ میلیون نفر رسید، بر اساس آخرین آمار منتشره توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تا پایان آذرماه سال جاری، به بیش از ۸۸ میلیون رسیده که هرچند همچنان ضریب نفوذی بیشتر از ۱۰۰ درصد را نشان می‌دهد، اما از کاهش استفاده از سیم‌کارت در سه ماه‌ سوم سال حکایت دارد. از سال ۱۳۹۲ تا آذر سال جاری، تعداد مشترکان سیم‌کارت‌های اپراتورهای مختلف از ۶۴ میلیون به بیش از ۸۸ میلیون رسیده است. البته این آمار نشان‌دهنده‌ سیم‌کارت‌های فعال است، در حالی که از میان سیم‌کارت‌های فروخته‌شده توسط اپراتورها، شاید نزدیک به نیمی از آنها غیرفعال باشد، یعنی ممکن است کاربری سیم‌کارتی را خریداری کرده و برای مدتی از آن استفاده نکند.

ضریب نفوذ سیم‌کارت در ایران

بیشتر بودن ضریب نفوذ سیم‌کارت از ۱۰۰ درصد، نشان می‌دهد تعداد سیم‌کارت‌های موجود، از جمعیت ایران بیشتر است که این موضوع اگرچه می‌تواند حاکی از چند سیم‌کارته بودن افراد باشد، اما نشان می‌دهد به احتمال زیاد کمتر کسی در ایران حضور دارد که حتی یک سیم‌کارت هم نداشته باشد. با وجود این، در سه ماهه سوم سال جاری، تعداد سیم‌کارت‌ها روند کاهشی را طی کرده است.

استفاده از سیم کارت

تعداد مشترکان تلفن همراه در سال ۱۳۹۲، ۶۴ میلیون و ۱۲ هزار و ۷۶۳ و ضریب نفوذ ۲۰/ ۸۳ درصد بوده است. این عدد در خردادماه سال جاری به ۹۰ میلیون و ۲۷۹ هزار و ۹۶۷ نفر با ضریب نفوذ ۹۸/ ۱۰۹ درصد و در شهریورماه سال جاری به ۹۱ میلیون و ۵۴۷ هزار و ۷۰۹ نفر با ضریب نفوذ ۵۳/ ۱۱۱ درصد رسیده بود. اما آخرین آمار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نشان می‌دهد که تا پایان آذرماه سال جاری، تعداد مشترکین تلفن همراه، ۸۸ میلیون و ۷۲۲ هزار و ۴۴۲ نفر با ضریب نفوذ ۰۹/ ۱۰۸ درصد است. همچنین در حال حاضر از میان مشترکان موجود، ۵۳ میلیون و ۸۵۷ هزار و ۲۹۷ مشترک متعلق به اپراتور همراه اول هستند که ۷۰/ ۶۰ درصد را شامل می‌شود، تعداد مشترکین ایرانسل ۳۳ میلیون و ۲۳۴ هزار و ۹۷۲ مشترک است که ۴۶/ ۳۷ درصد را به خود اختصاص می‌دهد، مشترکان رایتل هم یک میلیون و ۶۱۷ هزار و ۶۳۱ مشترک با ۸۲/ ۱ درصد هستند.