سال ۲۰۱۸ در بازار اسپیکرهای هوشمند سال جنگ رقابتی شدیدی میان دو شرکت بزرگ آمازون و گوگل بود که در نهایت به نفع آمازون تمام شد تا این شرکت همچنان جایگاه بزرگ‌ترین تولیدکننده اسپیکرهای هوشمند جهان را برای خودش نگه دارد. نکته جالب این است که آمازون تنها با یک درصد سهم بازار بیشتر توانست این جایگاه را حفظ کند. این شرکت ۲/ ۲۴ میلیون دستگاه از اسپیکرهای Echo خودش را در سال گذشته میلادی به سراسر جهان صادر کرد، در حالی که این رقم برای گوگل به ۴/ ۲۳ میلیون دستگاه از محصولات Home رسید.

تولیدکنندگان چینی این بازار یعنی Alibaba، Xiaomi و Baidu که محصولاتشان را تنها در چین عرضه می‌‌کنند، توانستند تا پایان سال ۲۰۱۸ به جمع پنج تولیدکننده برتر این بازار برسند.  شرکت آمازون با تمرکز بر بهبود کیفیت پخش صدا محصولات جدیدی را به سری محصولات Echo خود اضافه کرد تا بتواند فروش خوبی در فصل تعطیلات داشته باشد. به این ترتیب بود که این شرکت رشد ۳۱ درصدی را در فصل چهارم سال گذشته نسبت به سال ۲۰۱۷ به ثبت رساند. حالا کارشناسان انتظار دارند آمازون در سال جدید میلادی بیشتر روی افزایش میزان دسترسی دستیار صوتی الکسا به حوزه‌ها و خدمات مختلف، تمرکز کند. اپلیکیشن‌های متنوعی که الکسا را پشتیبانی می‌کنند هم مشتاقانه به دنبال بهبود عملکرد این دستیار صوتی و طبیعتا کسب درآمد بیشتر از طریق آن هستند.

نمایشگر هوشمند Home Hub گوگل هم در فصل چهارم سال میلادی گذشته، محصول پرطرفدار و جنجالی این شرکت بود و با قیمت ۱۴۹ دلاری‌اش توانست رقبای دیگر در بازار نمایشگرهای هوشمند را پشت سر بگذارد تا به این ترتیب گوگل سال ۲۰۱۸ را با قرار گرفتن در جایگاه دومین تولیدکننده بزرگ بازار جهانی نمایشگرهای هوشمند به پایان برساند. نمایشگرهای هوشمند دسته محصول نسبتا جدید در بازار اسپیکرهای هوشمند هستند که حالا مورد توجه بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده قرار گرفته‌اند. بررسی‌های Canalys تخمین می‌زند که صادرات جهانی نمایشگرهای هوشمند در سال ۲۰۱۸ به ۴/ ۶ میلیون رسیده که این میزان برابر ۳/ ۸ درصد از کل بازار جهانی اسپیکرهای هوشمند است. در نهایت با افزایش کاربردهای اسپیکرهای هوشمند و البته کاهش تدریجی قیمت عرضه آنها، انتظار می‌رود بازار این محصولات با سرعت بیشتر رشد کند.

26 (1)