راهکارهای مالیاتی برای صنف رایانه

در تهران که اغلب مهم‌ترین مراکز خرید و فروش کالاهای کامپیوتری در این شهر متمرکز است اتحادیه فناوران رایانه مشاورانی را برای این کار تعیین کرده است. به گفته مجید حاجی‌خانی، یک مشاور مالیاتی برخی از جوانان فعال صنف رایانه از رفت و آمد به ادارات امور مالیاتی فراری هستند و با ممیزان نیز ارتباط خوبی ندارند، به همین دلیل اغلب دچار مشکل و ضرر و زیان می‎شوند و نمی‎توان از آنها دفاع کرد. او می‌گوید که وقتی برگ تشخیص مالیاتی ابلاغ می‎شود، افراد ۳۰ روز فرصت اعتراض دارند و اگر اعتراضی روی آن صورت نگیرد به منزله تایید برگه تشخیص است. بسیاری از فعالان صنف این بند قانونی را نادیده گرفته و چون به موقع اقدام نمی‎کنند، دچار مشکل می‎شوند. به گفته او اکثر فعالان صنف رایانه معمولا با مشکلات مالیاتی مواجه هستند. او ادامه می‌دهد: «ظرف دو سال گذشته ارجاع پرونده‎های صنف رایانه به هیات‎های حل اختلاف مالیاتی به دلیل رکود بازار افزایش یافته است. زیرا رقم برگ تشخیص‎ها بالاست و اغلب فعالان بازار به آن اعتراض دارند.»

از سوی دیگر نایب رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران در مورد اصلاح متن تبصره ۸ ماده (۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم که به موجب آن کسبه‌ای که میزان فروش آنها در ماه حدود ۷۰ میلیون تومان باشد از ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف می‎شوند، خبر داده و اعلام کرده است نمایندگان مجلس بندی از ماده ۱۰۰ قانون مالیات‎های مستقیم را اصلاح کرده‌اند که اگر درست اجرا شود، به نفع فعالان صنف رایانه است. به گفته او میزان فروش بسیاری از کسبه صنف در ماه کمتر از ۷۰ میلیون تومان است و براساس مصوبه مجلس از ارائه اظهارنامه مالیاتی و نگهداری اسناد و مدارک معاف خواهند شد. منوچهر زند می‌گوید:«چند سالی است که بر اساس تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‎های مستقیم، کسبه‌هایی که میزان فروش آنها در ماه کمتر از ۲۰ میلیون تومان است می‎توانند مالیات را به‌صورت توافقی و بدون ارائه اظهارنامه پرداخت کنند. اما متاسفانه بسیاری از همکاران صنفی که از این ماده قانونی استفاده کردند، از توافق با ادارات کل امور مالیاتی خارج شدند.»

او با تاکید بر اینکه قوانینی که تصویب می‎شوند، باید صحیح و طبق قانون اجرا شوند تا اصناف از آن بهره‎مند شوند، اضافه می‌کند:«قوانین بسیاری وجود دارد، اما به درستی و طبق قانون اجرا نمی‎شوند و بعضا در اجرای آن سلیقه‎ای عمل می‎شود. به همین دلیل فعالان صنف نمی‎توانند از آن بهره‎مند شوند. امیدوارم با اصلاح تبصره ماده ۱۰۰ و اجرای صحیح آن فعالان صنف بتوانند از این قانون استفاده کنند.» نایب رئیس اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در مورد مشکلات مالیاتی صنف رایانه معتقد است:«هیچ تشکل و نهاد دولتی و خصوصی مخالف پرداخت مالیات نیست. اما معتقدیم مالیات باید منصفانه، منطقی و بر اساس شرایط اقتصادی کشور و در نظر گرفتن رکود شدید بازار محاسبه و دریافت شود.»

به گفته زند گاهی واحدهای صنفی با توجه به موقعیت مکانی خود مجبور به پرداخت مالیات‎های سنگین می‎شوند، فقط به این دلیل که ماموران مالیاتی و نمایندگان سازمان امور مالیاتی کشور به‌جای اینکه درآمد هر واحد را به‌صورت مجزا محاسبه کرده و مالیات دریافت کنند، به‌صورت منطقه‎ای یا طبقه پاساژها مالیات را تعیین می‎کنند.  گاهی مواقع اینگونه تصور می‎شود که ممیزان مالیاتی به اشتباه درحال محاسبه مالیات مستغلات می‎باشند نه مالیات بردرآمد. او تاکید می‌کند که طبق قانون مالیات واحدهای صنفی باید بر اساس میزان سود حاصله هر مودی مالیاتی دریافت شود. اما در بسیاری مواقع این موضوع رعایت نمی‎شود و ممیزان مالیاتی بر اساس میزان فروش بدون در نظر گرفتن درصد سود میزان مالیات را محاسبه می‌کنند.