پیامک تبلیغاتی با سرشماره پیامک اضطراری

پس از اعتراض نسبت به ارسال پیامک‌های تبلیغاتی انبوه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شش شرکت را که اجازه دارند در این حوزه فعالیت کنند، توسط سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، به اپراتورها معرفی کرد و محتوای پیامک‌های ارسال‌شده هم حائز صلاحیت شناخته شد و پس از آن، اپراتورها اجازه یافتند زیرساخت‌های خود را برای انتشار پیامک‌های انبوه صرفا در اختیار این شرکت‌ها قرار دهند. اما با محدود شدن ارسال پیامک توسط سرشماره‌های تبلیغاتی و مسدود شدن بسیاری از آنها از سوی کاربرانی که مایل به دریافت نبودند، برخی از کسب‌وکارها به سرشماره‌های شخصی روی آوردند و این موضوع موجب شد ارسال پیامک‌های مزاحم از سرشماره‌های محدود به شماره‌های شخصی نامحدودی برسد که رگولاتوری تنها راه جلوگیری از آنها را تاکنون ارسال این شماره‌ها به سامانه ۱۹۵ دانسته است. اگر چه گستردگی شماره‌های شخصی به‌اندازه‌ای است که تا امروز هم با مسدود شدن بیش از ۱۰۰هزار شماره، هنوز ارسال پیامک‌های مزاحم به صفر نرسیده است.

با وجود این، اخیرا اخباری در فضای مجازی منتشر شده مبنی بر اینکه برخی از مشترکان اپراتورها همراه، روی صفحه گوشی خود، تبلیغاتی از این سیستم ارسال‌کننده پیام ضروری دریافت کرده‌اند که باید صرفا در شرایط بحرانی از آن استفاده می‌شده است. این موضوع کاربران را بر آن داشت تا از وزیر ارتباطات بخواهند مساله را پیگیری کند که البته وزیر ارتباطات هم در پاسخ، تخلف صورت‌گرفته را تایید کرد. البته اپراتور متخلف، در جوابیه‌ای، پذیرفت که این خطا توسط یکی از شرکت‌هایی که با این اپراتور همکاری می‌کند، ارسال شده و اعلام کرد با این شرکت برخورد می‌کند. هرچند باز هم این پرسش مطرح شد که چرا اپراتورها شخصا زیر بار مسوولیت این‌گونه مسائل نمی‌روند؟ اما از طرفی برخی معتقدند اپراتورها زیرساخت‌های ارتباطی را فراهم می‌کنند و بهره‌گیری از آنها با نظرات متولیان قانونی برای شرکت‌ها و حتی افراد قابل استفاده است و بهره‌گیری هر مشترک حقیقی یا حقوقی دلیل بر متهم بودن شرکت ارائه‌دهنده زیرساخت‌ها نیست.

مجید حقی، معاون امور پستی، ارتباطی و فناوری اطلاعات رگولاتوری در گفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه برخی از مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، دایر بر این است که ارسال پیامک‌های تبلیغاتی باید مدیریت شود، گفت: اپراتورها در چرخه ارسال پیامک قرار می‌گیرند. آنها از طرفی باید مطابق مصوبات کمیسیون از ارسال پیامک‌های تبلیغاتی جلوگیری کنند و از طرف دیگر با توجه به موضوع حریم خصوصی، اشرافی به محتوا ندارند و نمی‌توانند محتوا را پیش از اینکه ارسال شود، بررسی کنند و اشرافی به این موضوع داشته باشند که محتوا تبلیغاتی است.