برنامه جف بزوس برای آمازون فضایی

Blue Origin چیست و صاحب آن کیست؟

Blue Origin در سال ۲۰۰۰ بنیان گذاشته شد. در آن زمان این شرکت صد‌در‌صد به‌صورت خصوصی آغاز به‌کار کرد. جالب اینجاست که اکثر دستاوردهای شرکت بلو‌اوریجین، تا به امروز توسط سرمایه شخصی جف بزوس تامین شده است. بر اساس گزارش  New York Times، بزوس هر ساله یک میلیارد (تقریبا ۸۰۰ میلیون یورو) از سهام آمازون را می‌فروشد و به‌عنوان سرمایه به بلو‌اوریجین تزریق می‌کند. تقریبا همه می‌دانند جف بزوس اوایل سال ۲۰۱۹ از همسرش مکنزی طلاق گرفت. بعد از طلاق بحث بر سر تقسیم اموال بزوس از جمله شرکت بلواوریجین هم بالا گرفته بود اما بر اساس گزارش‌ها، مکنزی تمام سهم خود از واشنگتن‌پست و بلو‌اوریجین را به بزوس بخشیده است. بلو‌اوریجین در حال‌حاضر با پیشنهادهای تجاری زیادی روبه‌روست.

بزوس با امضای این قرارداد قادر خواهد بود سرمایه بلو‌اوریجین را با کمک سرمایه دیگر سرمایه‌گذاران شخصی تامین کند.شرکت بلو‌اوریجین، یک مقر و تاسیسات جدید در کِنت ایالت واشنگتن دارد. اما مهندسان شرکت، پرتاب‌های آزمایشی و تست موتور خود را در مزرعه شخصی بزوس در شمال Van Horn، تگزاس غربی انجام می‌دهند. به‌علاوه، تاسیسات جدیدی در ایستگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال در فلوریدا در حال ساخت است که یک کارخانه ساخت راکت نیز نزدیک آن قرار دارد.  تاسیسات دیگری نیز در Huntsville آلاباما وجود دارد که موتور راکت می‌سازد. در آوریل ۲۰۱۹، قراردادی بین ناسا و بلواوریجین امضا شد. بر اساس این قرار داد شرکت اجازه پیدا ‌کرد موتورهای راکت گاز‌سوز خود را در جایگاه تست در مرکز پرواز فضایی مارشال ناسا، آزمایش کند.

هدف‌های بلند مدت

نام Blue Origin اشاره‌ای است به سیاره آبی زمین. شعار بلو‌اوریجین « step by step, ferociously» است یعنی «قدم به قدم، با قدرت». اما یکی از سرنخ‌های اهداف بلند مدت این شرکت، در نام آن نهفته است. هدف بلو‌اوریجین-Blue Origin، را می‌توان به «توسعه تکنولوژ‌ی‌هایی برای دسترسی انسان‌ها به فضا با حداقل هزینه ممکن و امنیت بالا» تعبیر کرد. البته شخص بزوس معتقد است برای پیدا کردن خانه جدید برای انسان، نباید زمین را ترک کنیم. بلکه باید امکان زندگی و کار میلیون‌ها انسان در فضا ایجاد شده و منابع به زمین فرستاده شود تا این خانه آبی حفاظت شود. بزوس سال ۲۰۱۷ گفته بود: «ما می‌توانیم از فضا، منابع جمع کنیم، مثلا اشیا نزدیک به زمین یا انرژی خورشیدی که در سطح وسیع‌تری در فضا وجود دارد.» بلو‌اوریجین به ماموریت‌های کره ماه هم علاقه زیادی دارد. این شرکت عضوی از پروژه Moon Race است، پروژه‌ای که روی گشت و گذار و اکتشاف اطراف کره ماه تمرکز دارد.

مسافرت فضایی انسان‌ها

شرکت‌هایی مانند بلو‌اوریجین یا اسپیس‌ایکس یا حتی Virgin Galactic، به‌صورت انحصاری شرکت‌های توریستی فضایی محسوب نمی‌شوند. اما این مسیر می‌تواند روش ایده‌آلی برای افزایش درآمد آنها به منظور اجرای اهداف مهم‌تر و بزرگ‌تر باشد. تا به امروز، بلو‌اوریجین تنها فضاپیما Mannequin Skywalker را با راکت New Shepard به فضا فرستاده اما این شرکت برنامه‌های پیشرفته‌تر زیادی برای سفرهایی فضایی انسان در سر دارد. کپسول‌های فضاپیمای مسافربر این شرکت به گونه‌ای ساخته شده‌اند که برای مشاهده زمین با استفاده از پنجره‌های تعبیه شده در آن کارآیی دارند. هر کپسول این فضاپیما، ۶ صندلی چرمی دارد. این شرکت برنامه دارد سفرهای ۱۱ دقیقه‌ای ترتیب دهد که افراد را به مرز فضا نزدیک می‌کند. مسافران در این پرواز، تجربه‌ای مشابه فضانوردان پرواز آپولو به سمت کره ماه در سال ۱۹۶۰ خواهند داشت. ۶ مسافران با پرداخت هزینه، در کپسول‌های مسافربر در بالای راکت New Shepard  می‌نشینند.

پرواز به‌صورت عمودی انجام می‌شود و موتورها به مدت دو نیم دقیقه فعال خواهند بود. در ادامه، راکت به سرعت سه برابر صوت می‌‌رسد و بعد راکت و کپسول مسافربر از یکدیگر جدا می‌شوند. در ادامه، فضاپیما به همراه مسافرانش به مرز فضا می‌رسند و می‌توانند به مدت سه دقیقه از تماشای منظره زمین آبی از بالا لذت ببرند، بعد به سمت زمین بازمی‌گردند و در مرحله آخر، چترهای نجات باز می‌شود تا فضاپیما به آرامی روی سطح زمین بنشیند. شرکت بلو‌اوریجین همچنین راکت New Glenn را برای اعزام مسافران و بار به مدار زمین طراحی کرده است. این راکت یکی از مهم‌ترین عناصر رقابت شرکت بلو‌اوریجین با شرکتی مانند اسپیس‌ایکس است. این راکت در سال ۲۰۲۱ به بهره‌برداری می‌رسد و هزینه تولیدی معادل ۵/ ۲ میلیارد دلار داشته است. بلو‌اوریجین ادعا دارد که این راکت قادر خواهد بود دو برابر بار بیشتر از تمام دیگر راکت‌های موجود در بازار، به فضا ارسال کند.