حاکمیت چین بر بازار موبایل هوشمند

هوآوی تمام تلاش خود را برای حفظ این جایگاه به‌کار گرفت و توانست در فصل سوم سال گذشته هم در جایگاه دومین تولیدکننده پرفروش این بازار قرار بگیرد. در نهایت اما به دنبال تحریم هوآوی توسط دولت آمریکا، اپل در فصل چهارم توانست یک بار دیگر این جایگاه نقره‌ای را به‌دست بیاورد. افزایش فشارهای سیاسی دولت آمریکا برای ادامه تحریم هوآوی و مجاب کردن کشورهای هم‌پیمان به این کار اما گویا باعث شده است که ولع هوآوی برای رشد در بازار موبایل‌های هوشمند بیشتر و بیشتر شود، تا جایی که این شرکت چینی با پشت‌سر گذاشتن رقیب بزرگ آمریکایی خودش در فصل اول سال ۲۰۱۹، یک بار دیگر به جایگاه دومین تولیدکننده پرفروش موبایل هوشمند در جهان رسید.

ظهور یک رقیب سرسخت

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC، به‌طور کلی اما تولیدکنندگان موبایل‌های هوشمند توانستند در فصل اول سال جاری میلادی ۸/ ۳۱۰ میلیون موبایل هوشمند به سراسر جهان صادر کنند که این میزان در مقایسه با صادرات جهانی ۷/ ۳۳۲ میلیون دستگاهی این بازار در فصل اول سال میلادی گذشته، کاهش ۶/ ۶ درصدی داشته است. جالب است بدانید که در میان پنج تولیدکننده برتر این بازار در فصل اول امسال، تنها دو شرکت هوآوی و Vivo توانستند صادراتی بیشتر از فصل اول سال گذشته داشته باشند. این بررسی‌ها نشان می‌دهد که پرفروش‌ترین تولیدکننده بازار جهانی، یعنی شرکت سامسونگ، با کاهش ۴/ ۰ درصدی سهم بازار خود در فصل اول سال جاری میلادی، موبایل‌های هوشمند کمتری به سراسر جهان صادر کرده است. سامسونگ به تنهایی یک‌پنجم کل بازار جهانی موبایل هوشمند را در اختیار دارد و این میزان و جایگاهش همچنان حفظ شده است. کارشناسان و تحلیلگران بازار معتقدند که گوشی‌های رده بالای سامسونگ مانند Galaxy S۱۰ و Galaxy S۱۰+ فروش خوبی در فصل اول داشته‌اند و در واقع این شرکت در بخش موبایل‌های میان‌رده سهم قابل توجهی را از دست داده است.

هوآوی اما با رشد سالانه بیش از ۵۰ درصدی در این فصل، توانسته بیشترین میزان رشد سالانه در میان پنج تولیدکننده برتر بازار جهانی موبایل هوشمند را به خود اختصاص بدهد. هر چند این شرکت هنوز فاصله زیادی با سامسونگ به‌عنوان برترین تولیدکننده این بازار دارد، اما روند رشد سریع آن می‌تواند تهدیدی جدی برای تولیدکنندگان دیگر این بازار به حساب بیاید. حالا هوآوی به خوبی توانسته دوقطبی سنتی سامسونگ و اپل را از بین برده و خودش را به‌عنوان یک بازیگر جدی در این بازار مطرح کند. کارشناسان بازار موبایل معتقدند در حالی که موبایل‌های رده بالای هوآوی در بازار مورد توجه کاربران حرفه‌ای قرار می‌گیرند و فروش خوبی دارند، موبایل‌های میان‌رده این شرکت هم توانسته‌اند نیاز کاربران هدف را برآورده کرده و به راحتی جای موبایل‌های برندهای رقیب را در بازار بگیرند. حتی بسیاری معتقدند که در حال حاضر در بخش موبایل‌های هوشمند میان‌رده، هوآوی حاکم بی‌چون و چرای بازار است. این در حالی است که گوشی‌های آی‌فون اپل همچنان در بازار محبوبیت خودشان را از دست می‌دهند و آمار منتشر شده از میزان صادرات جهانی و سهم بازار این شرکت، به خوبی این موضوع را تایید می‌کند. هر چند مدیران اپل به ورود آی‌فون‌های مبتنی بر ۵G و تراشه‌های جدید کلاد کوآلکام چشم امید دوخته‌اند.

13 (2)