حفظ حریم خصوصی؛ اولویت جدید فیس‌بوک

مسنجر (Messenger ): پیش از این رویداد ظاهرا فیس‌بوک خیلی اتفاقی بخشی از جزئیات نسخه جدید پیام‌رسانش – مسنجر – را فاش کرد. این موضوع شامل ویژگی «تماشای با هم» است که به کاربران فیس‌بوک اجازه می‌دهد یک ویدئو را با هم ببینند. به معنای دیگر شما با دوستتان که در جای دیگری هست، همزمان می‌توانید فیلمی را با هم ببینید؛ حتی اگر در دو قاره جداگانه زندگی کنید. فیس‌بوک همچنین در پیام‌رسانش برای ایجاد محیطی برای دوستان نزدیک به‌هم تمرکز ویژه‌ای کرده است. این شرکت همچنین روی نسخه دسک‌تاپ پیام‌رسانش تاکید کرد که قرار است طی چند ماه آینده عرضه شود. این نسخه اپلیکیشن بسیار سبک و سریع و با پایه کد جدیدی طراحی شده است. فیس‌بوک همچنین به دنباله‌روی از گوگل داپلکس از ویژگی جدید رزرو توسط بات‌ها رونمایی کرد. با کمک این ویژگی ۳۰۰ هزار کسب و کاری که روی فیس‌بوک فعالند، قادر خواهند بود با مشتریان خود از طریق بات‌ها ارتباط داشته باشند.

تازه‌های اینستاگرام: بعد از گذشت هفت سال از خرید یک میلیارد دلاری اینستاگرام حالا به نظر می‌رسد، این شبکه به یکی از بهترین بخش‌های کسب و کار فیس‌بوک تبدیل شده است. در کنفرانس برنامه‌نویسان فیس‌بوک آدام موسری مدیرعامل اینستاگرام از ویژگی‌های جدید روی این شبکه خبر داد که عمدتا روی تکنیک‌های جدید روی ویدئو و استیکرها متمرکز است. به‌جز اینها اما مهم‌ترین ویژگی اینستاگرام که در این کنفرانس به آن اشاره شد حذف تعداد لایک‌ها از زیر عکس‌ها، ویدئوها و پنهان کردن آنها از دید عموم است که قرار است به‌صورت پایلوت در کانادا اجرا شود. دلیل این اقدام این است که مدیران اینستاگرام می‌خواهند توجه از سمت تعداد لایک‌ها به خود محتواهای عکس‌ها و ویدئوها در این پلت‌فرم بیشتر شود.

جدیدترین‌های فیسبوک: زاکربرگ در جریان این رویداد بارها روی صحنه آمد و در مورد خود فیس‌بوک هم از دیزاین جدید فیس‌بوک روی وب و اپلیکیشن این شرکت خبر داد. به گفته زاکربرگ این تغییر بزرگ‌ترین تحول در اپلیکیشن و سایت این شرکت طی پنج سال اخیر است. هدف این تحول دیزاین یافتن ساده‌تر محتوا و پیدا کردن گروه‌ها و رویدادهای مختلف و پیشنهاد و همچنین ابزارهایی برای اکتشاف محتوا در این پلت‌فرم است. این دیزاین جدید ابتدا برای کاربران در ایالات‌متحده و سپس در سایر کشورها در ماه‌های آینده قابل مشاهده خواهد بود. فیس‌بوک در این جلسه همچنین از توسعه ویژگی دوستیابی این پلت‌فرم خبر داد که قرار است به ۱۴ کشور جدید توسعه پیدا کند. فیس‌بوک همچنین به‌زودی مارکت پلیس خود را نیز عرضه خواهد کرد که مردم قادر به گذاشتن اجناس خود در آن هستند که البته این ویژگی با سیستم پرداخت فیس‌بوک کار می‌کند و فعلا هم در آمریکا فعال خواهد شد.

تازه‌های واتس‌اپ: آنچه فیس‌بوک در کنفرانس F۸ در مورد واتس‌اپ ارائه داد در مورد ارائه پلت‌فرم توسعه نرم‌افزار (SDK) جدید این شرکت است که به برنامه‌نویسان اجازه می‌دهد واتس‌اپ را به برنامه‌های مختلف اندروید یا iOS متصل کنند. به این ترتیب اپلیکیشن‌ها قادر خواهند بود که با ارسال کد شناسایی به شماره واتس‌اپ اقدام کنند. واتس‌اپ همچنین ابزار جدیدی به نام کاتالوگ را امسال رونمایی می‌کند که شرکت‌های مختلف محصولاتشان را برای فروش در آن قرار می‌دهند. نکته جدید دیگری که در این کنفرانس اعلام شد این بود که پرتال یا صفحه نمایش هوشمند فیس‌بوک به‌ زودی به تماس ویدئویی واتس‌اپ هم مجهز خواهد شد. پرتال که چیزی شبیه اکوشو آمازون است فعلا در داخل آمریکا به‌فروش می‌رود، ولی به گفته زاکربرگ قرار است به‌زودی در کانادا و کشورهای اروپایی هم عرضه شود.

 هدست واقعیت مجازی: شرکت سازنده Oculus که مالکیت آن با فیس‌بوک است هم در این رویداد اعلام کرد که پیش‌فروش هدست‌های Rift S VR و Quest را از ۳۱ اردیبهشت آغاز می‌کند. در آغاز راه ۵۳ بازی در دسترس کاربران این هدست قرار خواهد داشت. خود زاکربرگ هم در این زمینه اعلام کرد که پلت‌فرم- اپلیکیشن واقعیت مجازی Spark AR Studio امسال از ویندوز پشتیبانی خواهد کرد. هوش مصنوعی فیس‌بوک: هوش مصنوعی به‌طور فزاینده‌ای در حال تبدیل شدن به سنگ بنای هر صنعت مدرن است و فیس‌بوک هم در چند سال گذشته پیشگام تحولات بسیاری در این زمینه بوده است. فیس‌بوک در این رویداد از ابزار جدیدی به نام Ax رونمایی کرد که در عرضه هوش مصنوعی به توسعه‌دهندگان تجربی برای ساخت مدل هایشان کمک می‌کند. این ابزار روی فریم‌ورک PyTorch قرار می‌گیرد که فیس‌بوک در داخل شرکتش روی توسعه سرویس‌هایی مثل PyText از آن بهره می‌گیرد. فیس‌بوک در این رویداد از PyTorch نسخه ۱/ ۱ با پشتیبانی از TensorBoard رونمایی کرد. فیس‌بوک البته در این رویداد از بهره‌گیری از هوش مصنوعی برای یافتن محتواهای نامناسب یا استفاده نامناسب از پلت‌فرمش (مانند دخالت در انتخابات چیزی که خود فیس‌بوک در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به آن متهم شد) از آن استفاده می‌کند.