توقف هوآوی به خاطر فشار ترامپ

یکی از جنجال‌برانگیزترین اتفاقاتی که در سال ۲۰۱۸ میلادی رخ داد، بدون شک تلاش دولت ایالات‌متحده آمریکا برای تحریم و ممنوعیت استفاده از گوشی‌های هوشمند و تجهیزات مخابراتی ساخت شرکت چینی هوآوی بود. ماجرا از اوایل سال گذشته میلادی آغاز شد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا اعلام کرد گوشی‌های هوشمند ساخت شرکت‌های چینی نظیر هوآوی و زدتی‌ای از شهروندان و مقامات آمریکایی جاسوسی می‌کنند و اطلاعات شخصی و محرمانه بسیاری را تحویل دولت چین می‌دهند تا علیه ایالات‌متحده از آنها استفاده شود. بعد از آن تمامی فعالیت‌های مخابراتی این غول تکنولوژی را نیز ممنوع اعلام کرد و از همه کشورهای هم‌پیمانش نظیر کانادا، استرالیا، نیوزیلند، ژاپن و بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی خواست به منظور حفظ حریم خصوصی خود با این شرکت قطع همکاری کنند.

با اینکه دولت چین و شرکت‌های هوآوی و زدتی‌ای همگی این اتهامات را بارها رد و تکذیب کرده‌اند، اما به‌نظر می‌رسد آمریکایی‌ها به تلاش برای جلوگیری از فعالیت آنها و قطع همکاری سایر کشورها ادامه می‌دهند. البته این سخنان در حالی در رسانه‌های خبری منتشر شده است که تاکنون هوآوی با انتشار گزارش‌های مالی خود همچنان اصرار داشت که نشان دهد تحریم‌های آمریکا و قانون ممنوعیت فعالیت، استفاده و فروش محصولات این شرکت در ایالات‌متحده و برخی دیگر از کشورهای هم‌پیمانش، در آمار فروش و موفقیت هوآوی بی‌تاثیر بوده است. حالا به‌نظر می‌رسد که هوآوی به این نتیجه رسیده است که از دست دادن بازار بزرگی همچون ایالات‌متحده ضربه بزرگ و خسارات جبران‌ناپذیری روی این شرکت چینی خواهد گذاشت و بدون‌شک ادامه این وضعیت برای هر دو طرف تبعات منفی متعددی در پی خواهد داشت. وی در سخنانش همچنین خاطرنشان کرده است: در ماه‌های اخیر هوآوی شاهد رشد بسیار ملایمی بوده که همه آنها متاثر از سنگ اندازی‌های دولت ترامپ بوده است.

این در حالی است که این شرکت هیچ اقدام و فعالیت خلاف قانونی انجام نداده و هرگز به حریم خصوصی کاربران در هیچ کشور دست درازی نکرده است. بر اساس گزارش رویترز، ژنگ‌فی در ادامه سخنانش افزود که در صورت ادامه وضعیت کنونی، میزان درآمدهای سالانه هوآوی تحت‌تاثیر همین قوانین و محدودیت‌های ترامپ با یک کاهش ۲۰ درصدی مواجه خواهد شد. روز پنج‌شنبه بود که واشنگتن در اقدامی جدید، نام هوآوی را در فهرست شرکت‌های ممنوعه برای تجارت با آمریکا قرار داد که به عقیده کارشناسان و تحلیلگران، این امر بدون‌شک می‌تواند دست و پای این شرکت نام‌آور چینی را به‌شدت ببندد و مانع رشد و موفقیت‌های چشمگیر آن در سال‌جاری میلادی شود. دولت چین که به‌شدت اقدام مذکور آمریکایی‌ها را محکوم کرد، درصدد یافتن راهی است تا بتواند از وضعیت شرکت‌های بزرگ و سودآوری همچون هوآوی محافظت کند. هوآوی نخستین و بزرگ‌ترین اپراتور مخابراتی و توسعه‌دهنده تجهیزات و زیرساخت‌های ارتباطی و اینترنتی در جهان به‌شمار می‌رود که با بسیاری از کشورهای جهان در این زمینه قراردادهای همکاری بزرگی را به امضا رسانده و از طرفی دیگر، طبق آخرین آمار منتشر شده، دومین تولیدکننده و عرضه‌کننده موبایل و گوشی‌های هوشمند در جهان بعد از سامسونگ است که با اختلاف بسیار اندکی از اپل، جایگاه دوم فهرست پرفروش‌ترین برند موبایل را به خود اختصاص داده است.

آمریکا کوتاه می‌آید؟

برخی از کارشناسان و تحلیلگران بر این باورند که آمریکا ممکن است در آینده‌ای نزدیک برای ادامه فعالیت هوآوی در زیرساخت‌های مخابراتی این کشور تخفیف قائل شود. با توجه به تشدید فشار از سوی دولت ترامپ و برخی دیگر از کشورهای همپیمان آمریکا که تحت‌تاثیر جریان‌سازی‌های آن و احتمال جاسوسی هوآوی از حریم خصوصی کاربران، اقدام به لغو موقت قراردادهای همکاری با این شرکت چینی کرده بودند، حالا بسیاری از منتقدان بر این باورند که تعداد زیادی از مناطق شهری و روستایی ایالات‌متحده آمریکا وجود دارند که زیرساخت‌های ارتباطاتی آنها توسط هوآوی ساخته، نصب و توسعه داده شده است و همچنان نیازمند تجهیزات این شرکت هستند که در طول یک سال اخیر به‌خاطر محدودیت‌های اعمال‌شده توسط دولت ترامپ با مشکلات و دردسرهای فراوانی مواجه شده و اعلام کرده‌اند که به منظور تعمیر و بازرسی‌های موارد موردنیاز نیازمند کمک و بررسی هوآوی هستند. بنابراین بسیاری از کارشناسان بر این باورند که لازم است که دولت آمریکا برای ادامه فعالیت شرکت چینی هوآوی در این کشور تخفیف قائل شده و راه را برای بازگشت آن به منظور تعمیر و بازرسی و نصب تجهیزات و قطعات موردنیاز در زیرساخت‌های این کشور پهناور باز بگذارد تا خود متحمل هزینه‌های هنگفتی در آینده نشود.