گوشی‌های هوآوی زیر تیغ گوگل

براساس آن فرمان هوآوی در لیست سیاه تجارتی قرار گرفته و تجارت با این شرکت نیاز به مجوز دولت دارد.خبرگزاری رویترز برای نخستین بار این خبر را منتشر کرد. ابتدا یک مقام مطلع از داخل این شرکت به این خبرگزاری گفت که آلفابت (گوگل) می‌خواهد به دلیل تحریم‌های آمریکا تجارت با این شرکت را متوقف کند و این شامل بخش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به استثنای موارد عمومی است که از طریق لایسنس‌های اوپن سورس در اختیار همه قرار دارد. چند ساعت بعد سخنگوی گوگل در گفت‌وگو با رویترز خبر را تایید و اعلام کرد دارندگان فعلی گوشی هوآوی همچنان قادر به دانلود اپلیکیشن از طریق گوگل خواهند بود. این سخنگوی گوگل به رویترز همچنین گفت: برای کاربران فعلی گوگل پلی و سیستم حفاظتی آن همچنان فعال خواهند بود. با این حال وی توضیح بیشتری در این زمینه نداد.نکته اصلی این است که تعلیق سرویس‌های گوگل باعث خواهد شد که گوشی‌های بعدی هوآوی اجازه آپدیت گوگل را نداشته باشند و همچنین نتوان گوگل پلی‌استور، جیمیل یا یوتیوب را روی آن نصب کرد.به گفته سخنگوی گوگل هوآوی فقط اجازه استفاده از نسخه عمومی اندروید را دارد و نمی‌تواند به سرویس‌های اختصاصی گوگل دسترسی داشته باشد.

نسخه عمومی اندروید یک نسخه پایه از اندروید است که رایگان است و اساسا قابلیت‌های نسخه تجاری آن را ندارد. شرکت‌هایی چون هوآوی و سامسونگ با امضای قراردادی تجاری با گوگل و دریافت مجوز (لایسنس) اجازه استفاده از آن و دسترسی به اپ‌استور و استفاده از اپلیکیشن‌های محبوبی چون یوتیوب و جیمیل روی آن وجود ندارد. دولت ترامپ روز پنج‌شنبه شرکت هوآوی را در لیست سیاه تجارتی قرار داد. ادامه مسیر فشار بر این شرکت چینی که از چند ماه قبل شروع شد و با دستگیری مدیرمالی این شرکت در کانادا به اوج رسید. آمریکا هوآوی را متهم به جاسوسی از طریق تجهیزاتش کرده است. همه اینها در میانه جنگ تعرفه‌ای دو کشور و موضوعاتی چون عدم تبعیت چین از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران صورت می‌گیرد.

مشکلات جدید هوآوی

به نوشته رویترز محدودیت جدید مشکلات جدی برای تجارت هوآوی با شرکت‌های آمریکایی یا شرکای خود در آمریکا ایجاد خواهد کرد. با این حال هنوز تبعات موضوع محدودیت‌های جدید آمریکا علیه هوآوی و زنجیره تامین قطعات این شرکت در تمام جهان و همچنین تاثیر مشخص آن بر کاربران هوآوی دقیقا مشخص نیست. به گفته رویترز هنوز در مورد جزئیات محدودیت‌های جدید علیه هوآوی در داخل خود گوگل بحث ادامه دارد. روز یکشنبه بلومبرگ گزارش داد که شرکت‌های تولید‌کننده پردازنده از جمله اینتل، کوالکام و برادکام به کارکنانشان گفته‌اند که ارتباط فنی و اطلاعاتی خود را با هوآوی محدود کنند. این شرکت‌ها البته پیش از این نیز رابطه‌شان را با هوآوی محدود کرده بودند هرچند به نظر نمی‌رسد شرکت چینی نگران این موضوع باشد چراکه به تکنولوژی تولید پردازنده دست یافته و از این جهت خطری این شرکت را تهدید نمی‌کند. هوآوی به‌رغم این محدودیت جدید همچنان قادر به دسترسی به نسخه اوپن سورس اندروید خواهد بود. نام این نسخه اندروید

 Android Open Source Project یا پروژه اوپن سورس اندروید است که به اختصارAOSP نامیده می‌شود. این نسخه برای هر کسی که بخواهد از آن استفاده کند رایگان است اما عملا قابلیت‌های محدودی دارد. محدودیت جدید گوگل شامل قطع ارتباط فنی و تکنیکی از گوشی‌های هوآوی در آینده خواهد بود اما برای هوآوی این پایان راه نیست. هوآوی چندین سال است که روی سیستم عامل اختصاصی خود کار می‌کند این شرکت همچنین موفق به تولید پردازنده اختصاصی هم شده و بسیاری معتقدند زمینه اصلی برخورد با این شرکت ریشه در توانایی‌های فنی در رقابت با شرکت‌های آمریکایی دارد. به همین دلیل گفته می‌شود شرکت خود را حتی برای توسعه مستقل حتی در صورت قطع استفاده از اندروید آماده کرده است. دو ماه قبل اریک ژو رئیس هیات مدیره هوآوی در گفت‌وگو با رویترز اعلام کرده بود که اهمیتی ندارد چه اتفاقی می‌افتد (در ارتباط با قطع اندروید) اما کامیونیتی اندروید این حق را ندارد که هیچ شرکتی را از دسترسی به مجوز اوپن سورس اندروید منع کند.

حذف اپلیکیشن‌های محبوب

به نوشته رویترز اپلیکیشن‌های محبوب و پر استفاده‌ای مثل گوگل، یوتیوب و کروم از روی گوشی‌های بعدی هوآوی حذف خواهند شد، چراکه این اپلیکیشن‌ها نیاز به قرارداد تجاری با گوگل دارند و تحت پوشش مجوز اوپن سورس اندروید قرار نمی‌گیرند. این اپلیکیشن‌ها از روی گوشی‌های فعلی کاربران حذف نخواهد شد و همچنان کاربران فعلی قادر خواهند بود که از طریق گوگل پلی‌استور آنها را آپدیت کنند. این حداقل چیزی است که تا این لحظه مشخص شده و با توجه به بی‌سابقه بودن موضوع و اصرار دولت ترامپ مشخص نیست دامنه و وسعت آن تا کجا امتداد پیدا خواهد کرد. تاثیر این اقدام گوگل در خود بازار چین هم کم پیش‌بینی می‌شود چراکه اغلب برنامه‌های کاربردی گوگل در چین ممنوع هستند و گزینه‌های داخلی مثل تنسنت و بایدو خدمات را به کاربران ارائه می‌کنند. اما تجارت هوآوی در اروپا هم می‌تواند از همین طریق تحت‌تاثیر قرار گیرد. به گفته جف بلابر معاون مرکز تحقیقات CCS Insight داشتن این اپلیکیشن‌ها برای رقابت در بازار اروپا برای هر شرکتی حیاتی است. در واقع مشکل هوآوی در این است که برای دسترسی به بازارهای جهانی نیاز به تامین سلایق و رفتار کاربران بازار جهانی را دارد و این چیزی است که امروز در حوزه تکنولوژی در اختیار شرکت‌های سیلیکون ولی است. بدون دسترسی به بازارهای جهانی هم رشد شرکتی چون هوآوی و عرض اندام در برابر رقبای بزرگش تقریبا غیرممکن است. همه موضوعات مربوط به هوآوی و منع استفاده از آن می‌تواند در جریان مذاکرات تجاری دو طرف دستخوش تغییر شود به همین دلیل می‌توان اتفاق رخ داده برای این شرکت را کاملا قطعی تصور نکرد.