«جانی آیو» اپل را ترک می‌کند

در آن زمان او به تولید اپل نیوتن کمک کرد. پنج سال بعد او می‌خواست این شرکت را ترک کند، اما استیو جابز او را به‌عنوان معاون ارشد دیزاین منصوب کرد. جایی که جابز به خوبی می‌دانست می‌تواند نقطه تمایز این شرکت با رقبا باشد. براساس آنچه آیو در گفت‌وگو با نیویورکر نقل کرده، آن دو روی محصولی کار کردند که در نهایت تبدیل به آی‌مک شد. محصولی که نه تنها اپل را در بازار پیش برد بلکه استانداردی را در صنعت تکنولوژی ایجاد کرد. موفقیت آی‌مک خیلی زود در محصول بعدی تکرار شد: آی پاد. جانی آیو به دست راست استیو جابز تبدیل شد و طرح‌های او از سایر محصولات قابل تشخیص بود، مثلا هدفون‌های سفید. و البته باید نسل‌های مختلف آی‌فون را هم به کارنامه جاناتان آیو افزود. مهم‌ترین محصول اپل به لطف ذهن خلاق آیو توانست تحولی انقلابی در جهان تلفن همراه محسوب شود. از صفحه نمایش لمسی تا محل قرارگیری دگمه «هوم» محصولات اپل به نحو چشمگیری خط‌مشی جهان تلفن همراه شد.

در سال ۲۰۱۲ جانی آیو مسوولیت اسکات فورستل معاون نامدار اپل را در طراحی از تمام محصولات اپل برعهده گرفت و این دیگر فقط شامل دیزاین نبود، بلکه او حالا مسوولیت تمام چهره و حس و حال محصولات اپل اعم از سخت‌افزار و نرم‌افزار را برعهده داشت. آن مسوولیت به رونمایی از آی او اس ۷ در همان سال انجامید که مهم‌ترین ریدیزاین یا تغییر نرم‌افزاری آی‌فون و آی‌پد از آغاز تا آن روز بود. بخش عمده‌ای از تغییرات دیزاین آن زمان سیستم‌عامل‌های اپل تا به امروز در سیستم‌عامل اپل باقی مانده است. به تدریج اما او مسوولیت‌هایش را در اپل کمتر و کمتر کرد. در سال ۲۰۱۵ او به‌عنوان مدیر ارشد دیزاین منصوب شد و مسوولیت‌های روزانه بخش نرم‌افزار و سخت‌افزار را واگذار کرد. در سال ۲۰۱۷ او دوباره مدیریت بخش دیزاین را به عهده گرفت. جانی آیو همچون دیزاین‌هایش شخصیتی مینیمال دارد و کمتر مصاحبه کرده و در تمام این سال‌ها برخلاف مدیران ارشد دیگر برای معرفی محصولات اپل هیچ‌گاه روی سن حاضر نشده است. تنها حضور او هنگام معرفی محصولات جدید ساخت بعضی ویدئوهای تبلیغاتی با صدای خودش بوده است.

دیزاینری که سازنده بود

آیو از زمانی که توانست پیچ‌گوشتی به دست بگیرد یک سازنده بوده و آن را از پدرش که نقره‌ کار بود، به ارث برده است. او کودکی‌اش را با جدا کردن وسایل خانه و دوباره وصل کردن آنها گذراند. «ارتباط کامل با دنیای فیزیکی، در واقع با خراب کردن آن آغاز می‌شود. جدا و وصل کردن رادیو آسان بود. اما به یاد دارم ساعتی شماطه‌‌دار را قطعه قطعه کردم و دوباره سوار کردن آن کار بسیار دشواری بود و نتوانستم شاه فنر آن را دوباره جا بیندازم.» ۳۰ سال بعد، او همین کار را در مورد iPhone انجام داد. سال‌های اول کار او ناامیدکننده بود. تا آن زمان، محصولات اپل روند راکدی داشت و به دیزاین محصولات اهمیت چندانی داده نمی‌شد، اما وقتی استیو جابز که در سال ۱۹۸۵ از شرکت برکنار شده بود و در سال ۱۹۹۶ برگشت تا تلاش کند اپل را نجات دهد، استعداد آیو را کشف کرد و این دو سفر دیوانه‌‌وار خود را برای بازسازی دنیای راکد و آرام اطراف خود شروع کردند. آیو دو سال قبل در گفت‌وگو با مجله نیویورکر گفت حتی بعد از بازگشت استیو جابز به‌عنوان مدیرعامل، هدف اپل باز هم افزایش درآمد نبود. ‌آیو به‌خاطر می‌آورد که جابز با سخت‌گیری‌هایش توانست به وی درس «تمرکز» بیاموزد. او که در زندگی کاری نشان داده با کسی تعارف ندارد در آن مصاحبه گفت که از بیشتر محصولات موجود در بازار «متنفر» است زیرا طراحی بیشتر آنها «افتضاح» است.

جانی آیو به سوی شرکت جدید

نوع دیزاین جانی آیو هم در این سال‌ها تغییر کرد؛ از پلاستیک روشن در نخستین آی‌مک‌ها و iBook ها تا تغییر تدریجی به سمت آلومینیوم که امروز بخش عمده دیزاین محصولات اپل را تشکیل می‌دهند. نقش پررنگ او در دیزاین محصولات مشهور اپل از او چهره‌ای شاخص ساخت. به‌رغم اینکه او این شرکت را ترک می‌کند، اما به‌نظر نمی‌رسد اپل به این زودی‌ها روح دیزاین جانی آیو را که در مجموعه محصولات این شرکت تنیده شده به این زودی‌ها کنار بگذارد. شرکت دیزاین او LoveFrom حالا اپل را به‌عنوان نخستین مشتری خود دارد و قرار است همچنان از نزدیک با این شرکت و روی پروژه‌های آن کار کند.