وای‌فای یا 5G؛ کدام برنده هستند؟

تمام اینها درست در زمانی دارد اتفاق می‌افتد که عادت‌های ما در استفاده از اینترنت به تدریج وابستگی کمتری به ارتباطات سخت و سیمی پیدا می‌کنند. شرکت Cisco اخیرا در زمینه ارتباطات مطالعاتی انجام داده است که نشان می‌دهد ۴۸ درصد ترافیک آی‌پی در سال ۲۰۱۷ در ارتباطات ثابت رخ داده است. با این حال انتظار می‌رود که این تعداد تا سال ۲۰۲۲ کاهش ۲۹ درصدی داشته باشد و این ترافیک کم‌کم روی ارتباطات وای‌فای و موبایلی منتقل شود؛ روندی که نشان از افزایش وابستگی به ارتباطات بی‌سیم دارد. با این اوصاف جای تعجب ندارد که امروزه کاربران هر جایی که باشند، در خانه، در راه یا سر کار، متقاضی ارتباطات باشند. در حالی که شبکه ۵G هر روز گسترده‌تر و نفوذ آن بیشتر می‌شود، قابلیت‌ها و امکانات تکنولوژی وای‌فای ۶ هم در حال افزایش است. حال باید دید که کدام‌یک از این دو تکنولوژی ارتباطی بی‌سیم برنده این رقابت خواهند بود؟

جواب این است: ۵G. این شبکه که بر پایه پیشرفت‌های ایجاد شده توسط ۴G/ LTE بنا شده، به رایج‌ترین روشی تبدیل خواهد شد که مردم با آن کار، تماشا و بازی می‌کنند؛ مخصوصا حالا که کاربران، بنگاه‌های تجاری و صنایع مختلف وابستگی کمتری به ارتباطات اینترنتی ثابت دارند. با این حال اما وای‌فای همچنان بخشی از ساختار کلی و به‌عنوان یک مکمل در ارتباطات موبایلی باقی خواهد ماند. در اینجا بعضی از حوزه‌هایی را که ۵G و وای‌فای در آنها تاثیر متقابل روی یکدیگر دارند، بررسی می‌کنیم.

در دفتر کار

در دنیا و فضای کاری، مدت‌ها اترنت ابزار اولیه انتقال ترافیک داده‌ها به و از کامپیوترهای دفاتر کاری بوده است. اما استفاده از این ابزار معایب خاص خودش را داشت که از آن جمله هزینه‌های مربوط به سیم‌کشی، برق‌رسانی، دستگاه‌های خنک‌کننده، جایگاه‌های استقرار و از همه مهم‌تر ذات ثابت نقاط ارتباطی بودند. همان‌طور که کارمندان از پشت میزهایشان به اتاق‌های جلسه یا دیگر فضاهای اشتراکی و عمومی می‌روند، وای‌فای هم درست مثل یک سوزن منگنه برای لپ‌تاپ‌های دفاتر کاری، ارتباطات ثابت و سیمی را افزایش می‌دهد.

در حالی که دسترسی به ۵G در سراسر دنیا افزایش می‌یابد، تکنولوژی دسترسی بی‌سیم برای کاربردهای تجاری و ماموریتی، لپ‌تاپ‌ها، موبایل‌های هوشمند و انواع دستگاه‌های جدید مربوط به اینترنت اشیا، در اولویت قرار می‌گیرد. قابلیت اعتماد بالا، امنیت، تاخیر کم و پوشش گسترده ۵G به عواملی مهم و تاثیرگذار برای بخش‌های تولیدی (اتوماسیون فرآیند تولید، ارتباطات کنترلی)، بهداشت و درمان (تشخیص و جراحی از راه دور)، حمل و نقل (خودروهای خودران، مدیریت ترافیک) و انرژی (شبکه‌های هوشمند تولید و توزیع) تبدیل خواهند شد. ظرفیت پذیرش و تاخیر کم ۵G که در بار ترافیک بالا در وای‌فای کاهش می‌یابند، آن را در بسیاری از کاربردهای تاثیرگذار به جایگزینی مهم و باثبات برای ارتباطات ثابت تبدیل می‌کند. در یک شبکه وای‌فای تحت بار ترافیکی بالا، ممکن است صدها میلی‌ثانیه برای انتقال یک فایل منتظر بمانید؛ اتفاقی که در ۵G هرگز رخ نمی‌دهد. به این ترتیب در آینده‌ای نه چندان دور، ۵G به ابزار اولیه برای دفاتر کاری انعطاف‌پذیر و متحرک آینده بدل خواهد شد. امنیت و قابلیت اطمینان بالایی که در شبکه‌های ارتباطی ۵G وجود دارد، بیش از سرعت بالا و تاخیر کم، آنها را به‌عنوان بهترین انتخاب برای کارمندان حرفه‌ای مطرح می‌کند.

در جاده و راه‌ها

کاربرانی که به‌خاطر نوع کارشان همیشه در سفر هستند، در دسته‌ای قرار دارند که بیشترین احتمال برای تغییر شیوه ارتباطشان وجود داشته و کم‌کم به سمت اکوسیستم کاملا بی‌سیم و در حرکت پیش می‌روند. وای‌فای اماکن عمومی و هتل‌ها همیشه در دسترس یا قابل اعتماد نیستند و گاهی متصل شدن به آنها سخت و پردردسر است. ۵G نسبت به ۴G، ظرفیت بیشتری را در اماکن شلوغی مانند ایستگاه‌های قطار، اماکن پر رفت و آمد، استادیوم‌های ورزشی و جشنواره‌ها ارائه می‌دهد. وای‌فای عمومی وقتی که در دسترس باشد، ممکن است مزیت رایگان بودن را داشته باشد، اما هات‌اسپات‌ها اغلب کند بوده، امنیت چندانی نداشته و اتصال به آنها بسیار سخت است. ۵G با عملکرد تضمین‌شده و امنیت بالا، تجربه کاربری بسیار بهتری را ارائه می‌دهد. توسعه ۵G می‌تواند پیچیدگی‌های بیشتری برای صنعت مهمانداری داشته باشد. در ترافیک بالای ارتباطات در هتل‌ها و مراکز و همایش، ۵G ارتباط موبایلی بی‌نقصی را برای میهمانان فراهم کرده و همزمان خدمات ارزش افزوده و قابل اعتمادی را هم به کارمندان هتل می‌دهد.

در خانه

حضور وای‌فای در فضای داخل خانه همچنان امن است. با توجه به اینکه ۲۵ درصد از خانواده‌های آمریکایی، بیش از ۱۰ دستگاه مرتبط به اینترنت دارند، خانه‌های سراسر دنیا به سرعت نیاز بیشتری به ارتباطات پیشرفته‌تر خواهند داشت. در حال‌حاضر وای‌فای گزینه ارتباطی بسیاری از این دستگاه‌هاست. در حالی که دوسوم کاربران در حال‌حاضر ترجیح می‌دهند به وای‌فای متصل شوند - البته وقتی در دسترس است - تا ترافیک اینترنت دیتای موبایل‌شان را کاهش دهند، افزایش نفوذ و استفاده از موبایل‌های هوشمند در نهایت نیاز به ارتباط ۵G را بیشتر و بیشتر می‌کند.

در حالی که می‌توانیم انتظار داشته باشیم که وای‌فای خانگی همچنان راه ارتباطی اصلی خانواده‌های آمریکایی باقی بماند، اما می‌توانیم این انتظار را هم داشته باشیم که میزان استفاده از اینترنت دیتای موبایل هم در سال‌های آینده تغییر کند. میزان تماشای ویدئوهای با وضوح بالا رو به افزایش است و کاربران موبایل که بسته‌های اینترنتی نامحدود دارند، نمی‌خواهند برای تماشای این ویدئوها منتظر اتصال به وای‌فای خانگی بمانند. در واقع کاربران موبایل‌های هوشمند تخمین می‌زنند که با دسترسی به ۵G، سه ساعت بیشتر از اینترنت خارج از فضای خانه استفاده خواهند کرد. علاوه‌بر تمام اینها، ۵G با پوشش بیشتر و بهتر حتی می‌تواند به کاربری‌ها و کاربردهای بیشتری هم خدمت‌رسانی کند. با گسترش شبکه‌های متراکم‌تر فضاهای بیرونی و راهکارهای جدید برای فضاهای مسقف داخلی با هدف اماکن تجاری، عمومی و حتی مسکونی، عملکرد شبکه ۵G می‌تواند بسیار جلوتر از هر تکنولوژی ارتباطی بی‌سیم دیگری برود.