اپلیکیشن Threads اینستاگرام برای ارتباط بهتر با دوستان نزدیک‌

این برنامه همچنین، موقعیت مکانی، وضعیت (استاتوس) و دیگر اطلاعات شخصی نسبتا شخصی را با دوستان نزدیک به اشتراک خواهد گذاشت. با این حساب، افراد در انتخاب و اضافه کردن دیگر کاربران به لیست دوستان نزدیک خود، وسواس بیشتری به خرج خواهند داد. اپلیکیشن Threads از سه کارکرد یا ویژگی اصلی برخوردار است؛ نخست دوربین آن است که بعد از باز شدن اپلیکیشن، به‌صورت خودکار اجرا می‌شود و کاربر می‌تواند تصاویر یا ویدئوهای ثبت و ضبط شده را با دوستان نزدیک خود به اشتراک بگذارد. در این حالت، هیچ‌گونه فیلتری وجود ندارد. در این برنامه، میانبرهای با قابلیت تنظیم به حالت دلخواه برای کاربران طراحی شده که می‌توان پس از ثبت عکس، با اضافه کردن تصاویر پروفایل دوستان نزدیک در قسمت پایینی صفحه و تپ کردن روی آنها و در نهایت کشیدن به سمت بالا، عکس را برای این افراد ارسال کرد. اینستاگرام اعلام کرده است که در این حال، ثبت و ارسال عکس با حداکثر سرعت انجام خواهد شد.

بخش دوم اپلیکیشن Threads، اینباکس (Inbox) آن است که پیام‌های مستقیم دریافتی از سوی دوستان نزدیک را در خود جای می‌دهد. به این معنی که دیگر پیام‌های دیگر کاربران اینستاگرام در این باکس قرار نخواهند گرفت و تنها، صندوقی برای پیام‌های دوستان نزدیک است. در نهایت، بخش سوم  Status است که از آن به عنوان بحث‌برانگیزترین ویژگی Threads یاد می‌شود. کاربران با کمک این قابلیت می‌توانند شرح حال خود را به اشتراک بگذارند؛ به این صورت که ابتدا باید یک ایموجی را انتخاب و چند کلمه نیز در زیر آن تایپ کنند. البته کاربر می‌تواند از میان گزینه‌های پیشنهادی که اینستاگرام ارائه می‌کند، نیز انتخاب کند. در اینجا کاربر باید زمان باقی ماندن استاتوس را که از بین یک تا چهار ساعت متغیر است، انتخاب کند. اینستاگرام قابلیت استاتوس خودکار را نیز در این اپلیکیشن فراهم کرده که به‌صورت اتوماتیک، استاتوس را به‌روزرسانی می‌کند. همچنین Threads  زمان حضور کاربر در منزل و محل کار را نیز به خاطر می‌سپارد و از این اطلاعات برای ایجاد محتوا استفاده می‌کند.

اما در این میان، نگرانی‌هایی نیز نسبت به حریم شخصی کاربران به وجود می‌آید که اینستاگرام در این باره توضیح داد: اپلیکیشن Threads اطلاعاتی از قبیل موقعیت مکانی، جابه‌جایی‌ها، میزان شارژ باتری و وضعیت اتصال به شبکه را از کاربران درخواست می‌کند تا بتواند برای محتوایی که ارائه می‌دهد، بهترین پیشنهاد را بدهد. برای مثال، استاتوس خودکار ممکن است موقعیت مکانی دقیق شما را درخواست کند تا به دوستانتان بگوید در این لحظه در کافه هستید. قبل از آنکه این ویژگی فعالیت شود، به کاربر اطلاع داده می‌شود که اپلیکیشن، چه اطلاعاتی را از وی دریافت خواهد کرد. قابلیت استاتوس خودکار، اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی افراد را با دوستان آنها به اشتراک نخواهد گذاشت، بلکه به سرورهای Threads ارسال می‌شوند و بعد از مدت زمانی محدود حذف خواهند شد.

اطلاعاتی که Threads از کاربران درخواست می‌کند، نسبتا زیاد است و موجب نگرانی کاربران شده است، چراکه فیس‌بوک اخیرا بارها به خاطر عدم حفاظت از اطلاعات شخصی کاربران جریمه شده و این مساله منجر شده تا کاربران اعتماد چندانی به این شبکه اجتماعی نداشته باشند. ناگفته نماند که دیگر اپلیکیشن‌های با کارکرد مشابه همانند اسنپ‎چت نیز چنین درخواست‌هایی را برای دسترسی به اطلاعات شخصی کاربران از آنها دارند و این موضوع چندان هم عجیب نیست. با این حال، به گفته فیس‌بوک، عرضه اپلیکیشن Threads به‌زودی برای نسخه‌های اندروید و iOS آغاز خواهد شد.