از طرفی، در حال حاضر دسترسی به نسل پنجم اینترنت موبایل به یکی از میدان‌های رقابتی شرک‌های مخابراتی تبدیل شده به‌طوری که تاکنون ۷۹ اپراتور تلفن موبایل در سراسر جهان، تصمیم خود برای راه‌اندازی شبکه‌ها و خدمات ۵G را رسما اعلام کرده‎اند. در نتیجه، بیش از ۵۰ کشور قبل از پایان سال ۲۰۲۰ از خدمات ۵G بهره‌مند خواهند شد.  گزارش کنگره جهانی موبایل تعداد اتصالات ۵G را تا سال ۲۰۲۵ حدود ۴/ ۱ میلیارد اتصال در سراسر جهان پیش‌بینی کرده است. در حال حاضر این رقم برابر ۲۰۰ میلیون اتصال است و انتظار می‎رود در سال ۲۰۲۵ فقط ۱۵درصد اتصالات جهانی موبایل، از نوع ۵G باشد. این در حالی است که شرکت سیسکو اعلام کرده براساس برآوردهای انجام شده به نظر می‌رسد تا سال ۲۰۲۲، فقط سه درصد اتصالات جهانی موبایل، در قالب شبکه‌های ۵G، حدود ۴۲۲میلیون دستگاه ۵G و ۵/ ۷ میلیارد کاربر متصل به شبکه‌های ۵G باشند. به این ترتیب تا ۲۰۲۲، فقط ۱۲ درصد دیتاهای ترافیک جهانی موبایل ۵G خواهد بود.

بنابر پیش‎بینی‎های کنگره جهانی موبایل، اگر شرایط مناسبی فراهم شود فرصت‌های اجتماعی و اقتصادی قابل‌توجهی ایجاد خواهد شد از جمله اینکه پیش‌بینی می‌شود ظرف ۱۵ سال آینده حدود ۹۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد منطقه آسیا – اقیانوسیه کمک شود. اپراتورهای موبایل در منطقه آسیا- اقیانوسیه تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۵۷۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهند کرد که سهم عمده آن، حدود ۳۷۰ میلیارد دلار برای توسعه نسل پنجم خواهد بود. بر همین اساس سهم ۱۴ درصدی نسل پنجم تلفن همراه از سرمایه‌گذاری اپراتورها در سال ۲۰۱۸ به ۶۳ درصد در سال ۲۰۲۵ می‌رسد.

علاوه بر ارائه خدمات تلفن همراه با کیفیت بالا، ۵G اینترنت اشیا را افزایش خواهد داد به‌طوری که تا سال ۲۰۲۰ حدود ۲۵ میلیارد اتصال را دربر خواهد گرفت. در عین حال، پلت‌فرم‌های هوشمندتر توسط هوش مصنوعی فعال شده و از داده‌های جمع‌آوری‌شده از اینترنت اشیا برای یادگیری ماشین و بهبود تصمیم‌گیری استفاده خواهند کرد تا محصولات و خدمات کارآمدتر و با کیفیت بالاتر ارائه کنند. از طریق ترکیب ۵G و هوش مصنوعی، جهان از عصر جدید اتصالات هوشمند بهره‌مند خواهد شد. اتصال هوشمند، یکی از عناصر کلیدی آینده‌ای پایدار در اقتصاد دیجیتال است؛ تولید، دریافت و پردازش دیتا در زمان واقعی، ثروت واقعی ما در آینده خواهد بود. زیرا شبکه‌های ۵G نه تنها حجم دیتا روی شبکه‌ها را چند صد برابر می‌کنند، بلکه سرعت انتقال دیتاها را نیز بسیار زیاد می‌کنند و تاخیر آن کمتر از یک میلی‌ثانیه است.

همان‌گونه که سرعت رو به تکامل فناوری دیجیتالی، زمینه ظهور خدمات و برنامه‌های کاربردی جدید را فراهم می‌کند و سبک زندگی، کار و ارتباطات مردم را تغییر می‌دهد از سوی دیگر مدل کسب‌و‌کار سنتی اپراتورها را نیز تحت فشار قرار می‌دهد و بسیاری از اپراتورها باید به‌دنبال توسعه کسب‌و‌کار خود و کشف راه‌های جدید کسب درآمد باشند. با این حال، براساس گزارش کنگره جهانی موبایل مشکل اساسی شبکه‌های ۵G همچنان، کمبود استاندارد و عدم سازگاری دستگاه‎ها است. همچنین شبکه‎های تجاری ۵G که تاکنون در آمریکا، کره جنوبی، امارات عربی و چین فعال شده‌اند، فقط ۴۰ درصد جمعیت جهان، یعنی حدود ۲/ ۷ میلیارد نفر را پوشش می‌دهند؛ بنابراین گسترش شبکه‌های ۵G باید با سرعت بیشتری انجام شود. از طرفی تغییر و تحولات در حوزه اینترنت موبایل در حال حاضر حوزه فعالیت رگولاتوری‌ها را نیز تحت‌تاثیر قرار داده است. رگولاتوری‌های برخی از کشورها در حال مطالعه و بررسی مقررات‌گذاری در زمینه ۵G هستند و برخی هم بر موضوعات حیاتی دیگری مانند مقررات‌گذاری در زمینه پرداخت دیجیتال و هویت دیجیتال تمرکز کرده‌اند تا راه را برای دیجیتال‌سازی جامعه خود هموار کنند.

17 (1)