سنگاپور؛ هوشمندترین شهر دنیا

در واقع شهرهای هوشمند متعهد به بهبود شرایط و توسعه خدمات شهری از طریق استفاده از فناوری دیجیتال هستند. به این ترتیب، هوشمندسازی شهرها در سال‌های اخیر به یکی از برنامه‎های سیاست‌گذاران شهری تبدیل شده است. مجمع جهانی اقتصاد طی گزارشی که منتشر کرده، سنگاپور را به‌عنوان هوشمندترین شهر جهان معرفی کرده است. این انتخاب براساس یک نظرسنجی بوده که توسط دانشکده بازرگانی سوئیس IMD و دانشگاه فناوری و طراحی سنگاپور (بنا بر شاخص شهرهای هوشمند IMD) انجام گرفته است. در واقع در این نظرسنجی بررسی شده که چگونه شهرها فناوری‌های دیجیتالی را به خوبی به کار گرفته‎ و زندگی شهروندان را بهبود بخشیدند. در پاییز امسال، انجمن رهبران جوان جهان، در ادامه دلایل انتخاب سنگاپور به‌عنوان هوشمندترین شهر جهان، گزارش شده است.

۱. شهروندان سالم‎تر:یکی از عوامل مهم در هوشمندسازی شهرها، نحوه شکل‌دهی برنامه‎های آتی مراقبت‎های بهداشتی توسط مدیران شهر است که نقش تعیین‌کننده‎ای در چگونگی رونق شهر و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان خواهد داشت. یک اکوسیستم درمانی که به‌طور مکررا برنامه‎های آموزشی و نوآوری دارد، جوامع را ایجاد می‌کند که در آن، ارائه خدمات تخصصی قابل‌اعتماد ضروری است. در سنگاپور طرح توسعه‎ای Healthcity Novena،  یک نمونه کلیدی در این بخش است. چشم‌انداز این طرح، ایجاد جامعه‌ای یکپارچه از مراقبت‌های بهداشتی، آموزش پزشکی و پژوهش‎ها در یک محیط جمعی پویا و پایدار است. به‌عبارتی یک برنامه جامع برای سلامت جامعه‌محور که در آن زیرساخت‎هایی مانند مسیرهای پیاده‌روی، پارکینگ‌های زیرزمینی و فضای سبز برای بهبود شرایط و درمان شهروندان بیمار وجود دارد. شهری که مدیران آن به پیشروی در مورد این جنبه‌های مراقبت‌های بهداشتی فکر می‌کنند، سالم‌تر خواهد بود.

۲. تجهیز مسکن: هیات توسعه مسکن سنگاپور (HDB) به همه شهروندان امکان دسترسی به مسکن عمومی رایگان را می‌دهد. علاوه بر این‌، رهبران کشور مسکن عمومی ایجاد کرده‌اند که چیزی بیش از یک فضای آپارتمان است. این تحول به مناطق بزرگ‌تر جامعه که زندگی، پایداری و رشد را یکپارچه می‌کنند، تعمیم یافته است. بیش از ۸۰ درصد جمعیت این کشور در مسکن عمومی زندگی می‌کنند و این به آن معنی است که تامین و اداره مسکن برای هویت و شخصیت یک شهر متنوع مانند سنگاپور محوری است. رهبری کشور تنها یکپارچه‌سازی برنامه‌های ارائه یارانه، ایجاد پیوندهای خانوادگی و هماهنگی نژادی نیست، بلکه باید عوامل موردنیاز یک مسکن جامع مانند برنامه‌ریزی مالی، تخصیص منابع و بیمه را در نظر بگیرد. رهبران باید اطمینان حاصل کنند که ساکنان در فضاهایی زندگی می‌کنند که قابلیت بهره‎برداری از خدمات دیجیتالی را دارد.

۳. حمل‎ونقل:یکی از عوامل تعیین‌کننده در کیفیت زندگی ساکنان یک شهر هوشمند، حمل‌‎ونقل است. در اواخر ماه اکتبر، سازمان Land Transit Authority که تحت نظارت وزارت حمل‌و‌نقل سنگاپور فعالیت می‌کند، یک منطقه آزمایشی برای خودروهای خود مختار را گسترش داد تا کل غرب این کشور را پوشش دهد. رهبران شهر متوجه شده‌اند که برای به وجود آوردن نیروی کار و شهروندان انعطاف‌پذیر، حمل‌ونقل باید به گونه‌ای طراحی شود که نه‌تنها آخرین مسافت‌های پیموده شده را پوشش دهد، بلکه به همه اجازه ‌دهد تا در آنچه در شهر ارائه می‌دهد مشارکت کنند. در سنگاپور، سازمان Land Transit Authority  در حال ساخت یک سیستم زیرساخت ترابری است که در آن رفت‎وآمد روزانه می‌تواند تمام حالت‎ها اعم از پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، تردد با حمل‌ونقل عمومی مانند اتوبوس‌های تندرو را ادغام کند. این طرح فضاهای تفریحی بیشتری برای ساکنان فراهم می‌کند، استفاده از انرژی پایدار را ترویج دهد و آلودگی را کاهش می‌دهد. با استفاده از فناوری‌های پیشرفته برای جابه‌جایی‎ها، شهر هوشمند سنگاپور به شهروندان این امکان را می‌دهد که شیوه زندگی پویا‌تری را از طریق حمل‌و‌نقل مناسب و مقرون‌به‌صرفه اجرا کنند.