چشم‌انداز ۱۰ سال آتی «اپل»

عینک‌های هوشمند اپل

بنا بر گزارش‌های جدید، اپل به دنبال جایگزینی برای آیفون است. اما سوال اینجاست که چه محصولی می‌تواند جای آیفون را بگیرد؟ برخی از نسخه‌های عینک‌های هوشمند اپل که اولین جفت آن در سال ۲۰۲۲ وارد بازار خواهد شد، جایگزین آیفون خواهند بود. برنامه‌ریزی شده که یک عینک هوشمند صاف هم در سال ۲۰۲۳ میلادی عرضه شود. اپل هنوز هیچ اطلاعاتی از این هدست‌ها منتشر نکرده است و پیش از این در ماه اکتبر جزئیات این هدست‌ها را در یک اتاق بسته و فقط برای کارمندان خود توضیح داد. بنا بر صحبت‌های افرادی که در این جلسه حضور داشتند، اپل این دستگاه‌ها را اینگونه شرح داد:

گفته می‌شود اولین دستگاه در سال ۲۰۲۲ میلادی عرضه شود و از نظر اندازه مشابه هدست واقعیت مجازی «Oculus Quest» فیس‌بوک باشد. این هدست یک صفحه نمایش با وضوح بالا و دوربین‌هایی در پشت صفحه خواهد داشت و همچنین قادر به نقشه‌برداری از اطراف خواهد بود. انتظار می‌رود که دستگاه دوم هم در ۲۰۲۳ میلادی عرضه شود و بیشتر شبیه به عینک آفتابی باشد. یک فریم ضخیم هم باتری و پردازنده‌های عینک را در خود جای خواهد داد. قرار است این عینک‌ها برای استفاده در کل روز مناسب باشند و بسیار به هدف نهایی اپل که ساخت جایگزینی برای آیفون است، نزدیک باشند.

ارائه خدمات گسترده

اپل در ابتدا «اپل موزیک» و سپس اپل‌نیوز‌پلاس و  سرویس بازی‌های مخصوص اپل به نام «اپل آرکید» (Apple Arcade) را ارائه داد. جدیدا هم تلویزیون مخصوص اپل موسوم به اپل تی‌وی پلاس را به مشتریان معرفی کرده است. این غول فناوری قصد دارد یک بسته اشتراکی شامل «اپل موزیک»، «اپل تی‌وی پلاس» و «اپل‌نیوز‌پلاس» را با کاربران به اشتراک بگذارد. این سرویس سال آینده عرضه خواهد شد.

خودروهای خودران

پروژه خودروی برقی اپل موسوم به «تایتان»، پروژه  ساخت خودرو برقی در دست تحقیق و توسعه توسط شرکت اپل است و  این شرکت از پنج سال پیش در حال کار روی این پروژه است. این پروژه هزاران کارمند را مشغول خود کرده است. البته اپل جزئیاتی از آن منتشر نکرده و معتقد است که در تولید سیستم‌های خودران فرصت‌های بزرگی وجود دارد و این شرکت توانایی‌های منحصربه‌‌فردی در مشارکت در این پروژه دارد. می‌توان گفت پروژه ساخت خودروهای خودران جاه‌طلبانه‌ترین پروژه فناوری یادگیری ماشین به حساب می‌آید.

تولید سریع‌ترین آیفون

اپل تا چند سال دیگر به تولید گوشی‌های آیفون ادامه خواهد داد و قصد دارد تا سال ۲۰۲۰ میلادی گوشی آیفون ۱۲ با قابلیت اتصال به اینترنت نسل پنجم را وارد بازار کند. بنابر گفته‌های افراد آگاه احتمالا آیفون ۱۲ از نسل پنجم شبکه تلفن همراه (۵G) پشتیبانی خواهد کرد و نرخ تازه سازی آن ۱۲۰ هرتز ، دوربین مدت پرواز (Time-of-flight camera) و طراحی جدید بهره‌مند خواهد بود. در حالی که اکثر تلفن‌ها دارای نرخ تازه سازی ۶۰ فریم در ثانیه هستند، آیفون ۱۲ با سرعت ۱۲۰ فریم در ثانیه عرضه خواهد شد. نرخ تازه‌سازی(Refresh rate) به تعداد دفعاتی گفته می‌شود که تصویر بر روی صفحه نمایش در هر ثانیه به روزرسانی یا تازه می‌شود.