واکنش‌ها به خسارت‌های قطع اینترنت

وی در این پیام اعلام کرد که دغدغه حفظ دسترسی آحاد مردم و تامین نیاز کارهای مبتنی‌بر کسب‌وکار اینترنتی را داشته، با این حال، مدعی بوده برای آنکه کسب‌و‌کارها و احتیاجات اولیه مردم مختل نشود اقداماتی صورت گرفت تا بانک‌ها طبق روال معمول به فعالیت خود ادامه دهند. تاکسی‌های اینترنتی که ۳/ ۲ میلیون راننده و ۱۰ میلیون متقاضی دارند، فروشگاه‌های اینترنتی یا سرویس فروش بلیت مسافرتی از جمله مواردی هستند که اگر در آنها اختلال ایجاد می‌شد، زندگی مردم نیز دچار مشکل می‌شد، اما وزارت ارتباطات مانع از رخ دادن این اتفاق شد.  وزیر ارتباطات در حالی از تلاش وزارتخانه متبوع خود برای حفظ منافع کسب‌وکارها و استارت‎آپ‌ها سخن می‎گوید که در هفته گذشته در یک برنامه رادیویی اعلام کرد، برخی از کسب‌و‌کارهای مجازی تا ۹۰ درصد کاهش سطح تراکنش داشته‌اند.

همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس روز گذشته گفت: در نشست روز گذشته این فراکسیون، وزیر ارتباطات گزارش‌هایی در زمینه شرایطی که در کشور وجود داشت و چگونگی قطع و وصل اینترنت و میزان خسارت وارده بر شرکت‌ها ارائه کرد. براساس گزارش مذکور، برخی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات و استارت‌آپ‌ها با توجه به قطع اینترنت متحمل خسارت‌هایی شده‌اند. با این حال، به گفته وزیر ارتباطات برآورد دقیقی از این خسارت وجود ندارد. باید در جلساتی با اتحادیه کسب‌و‌کارهای نوپا و نظام صنفی رایانه‌ای، برآوردهای دقیق استخراج شود. با وجود این، شهربانو امانی، عضو کمیسیون حمل‌و‌نقل شورای شهرتهران، در گفت‌وگو با «ایلنا» زیان مالی قطعی اینترنت در ایران را روزانه حدود ۴ هزار میلیارد تومان بار مالی اعلام کرده است.

به هر حال، گمانه‎زنی‎های مختلف به نقل از منابع مختلف وجود دارد، برای نمونه، رضا الفت‌نسب، عضو هیات‌مدیره کسب‌وکار‌های مجازی در رسانه‌ها گفته قطع اینترنت طی سه روز نزدیک به ۹۰۰ میلیارد تومان به کسب‌وکار‌های اینترنتی ضرر زده است. همچنین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور (نصر) با صدور بیانیه‎ای درباره قطع اینترنت اعلام کرده، این اتفاق موجب کاهش شدید جریان ورودی مشتریان به کسب‌وکارهای نوپا، توقف کمپین‌های تبلیغاتی کسب‌وکارهای بزرگ و به‌دنبال آن افت شدید فروش کالا و خدمات از طریق اینترنت تا ۹۰ درصد میزان قبلی و تعطیلی بعضی از کسب‌وکارهای آنلاین نوپاتر شده است. همان‌طور که در بیانیه این سازمان آمده کسب‎وکارهای اینترنتی و استارت‎آپ‎ها در یک هفته گذشته متحمل زیان‎های فراوانی شدند ازجمله عدم‌آمادگی فنی اکثر سرویس‌دهندگان متوسط و کوچک. این در حالی بوده که کسب‌وکارهای بالغ‌تر که از لحاظ فنی آمادگی کافی داشتند، ولی سایر سرویس‌های داخلی موردنیاز آنها پاسخگو نبود، با اختلال در ارائه خدمات مواجه شدند. در کنار این مشکلات، راه‌اندازی مجدد خدماتی با کیفیت به مراتب پایین‌تر در مقایسه با قبل برای کسب‌وکارها هزینه‌های مالی و انسانی چند برابری ایجاد کرد.

دسترسی نداشتن به پایگاه‌های دانش، مقالات و دوره‌های آموزشی، به‌روزرسانی‌های بسته‌های نرم‌افزاری و سیستم‌های عامل، مخزن‌های کتابخانه برای کدنویسی و عدم امکان فعالیت برنامه‌نویسان به‌ویژه توسعه‌دهندگان اندروید، در کنار پایین آمدن رتبه کسب‌وکارهای آنلاین در جست‌وجوگرهای اینترنتی و ادامه‌دار بودن مشکلات آنها بعد از اتصال دوباره مواردی از آسیب‎های کسب‌وکارهای اینترنتی بود که در بیانیه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به آن اشاره شده است. هدر رفتن هزینه زیرساخت‌ها، بسترها و سرویس‌های داخلی و خارجی، به‌دلیل عدم‌امکان استفاده از آنها و همچنین اجبار سرویس‌های داخلی به تمدید یا پرداخت خسارت به مشتریان برای حفظ آن‌ها از دیگر پیامدهای قطع یک هفته‌ای اینترنت در فضای کسب‌و‌کار آنلاین کشور بود. به گفته این سازمان، هرچند در لایه شبکه و زیرساخت و برقراری خدمات پایه شاهد آمادگی نسبی کشور بودیم، ولی به روشنی شاهد آن بودیم که در لایه خدمات و محتوا به شدت دچار کمبود بوده و راه درازی برای تقویت در این بخش‌ها پیش رو وجود دارد.

بی‌توجهی به این موضوع باعث وارد آمدن خسارات گسترده به کسب‌وکارها شده و حتی با برقراری مجدد اینترنت نیز زمان زیادی لازم است تا این کسب‌وکارها دوباره به وضعیت پیش از اختلال‌ها برگردند. هر چند وزیر ارتباطات وعده داده که جبران خسارات شرکت‌ها با مصوبات دولت قابل پیگیری است. با این حال، به گفته وی، برآورد دقیقی از خسارات وارد به شرکت‌های استارت‌آپی ندارند. باید جلساتی با اتحادیه کسب‌و‌کارهای نوپا و نظام صنفی رایانه‌ای برگزار و برآوردهای دقیق استخراج شود. آن‌طور که محمدجواد آذری‌جهرمی گفته جبران خسارات شرکت‌ها با مصوبات دولت قابل پیگیری است، اما مهم این است که بتوان نحوه برآورد خسارت را استخراج کرد. با توجه به این اظهارنظر وزیر ارتباطات، کسب‌و‌کارها پس از پشت سر گذاشتن یک هفته سخت بدون اینترنت، باید وارد یک ماراتن سخت‎تر برای اثبات میزان دقیق خسارت‎های وارده شوند.