بهره‌مندی ۶۵ درصد جمعیت جهان از 5G تا ۲۰۲۵

آمریکای شمالی، شمال‌شرق آسیا و اروپا به ترتیب با پوششی ۷۴، ۵۶ و ۵۵ درصدی بیشترین رشد استفاده از اینترنت نسل پنجم را تا زمان مورد نظر تجربه خواهند کرد. با این وجود تا سال ۲۰۲۵، اینترنت نسل چهارم (۴G) یا LTE با خدمت‌رسانی به ۶۳ درصد کل مشترکان اینترنت، پوشش مسلط در جنوب شرق آسیا و منطقه اقیانوسیه خواهد بود. اینترنت نسل پنجم تا آن زمان تنها از ۲۱ درصد از دستگاه‌های کاربران در این مناطق پشتیبانی خواهد کرد. به استناد پیش‌بینی‌های انجام شده در این گزارش، نرخ اتصالات اینترنت اشیا (IoT) نیز از ۳/ ۱ میلیارد اتصال تا پایان سال ۲۰۱۹ با نرخ رشد سالانه ۲۵ درصد تا پایان سال ۲۰۲۵ به ۵ میلیارد اتصال خواهد رسید.

۵G چیست؟

اینترنت نسل پنجم (۵G) جدیدترین نسل سیستم‌ ارتباطات سیار است که پس از نسل چهارم اینترنت شبکه تلفن همراه (۴G) و با هدف افزایش کیفیت و سرعت انتقال داده در شبکه‌های تلفن همراه ارائه می‌شود. افزایش سرعت انتقال داده تا ۲۰ گیگابایت بر ثانیه، افزایش ظرفیت سرویس‌دهی به کاربران شبکه، کاهش تاخیر شبکه و پشتیبانی از سرعت بیشتر شبکه دیتا برای کاربران در حال حرکت از جمله اهداف کلی است که برای این نسل جدید از شبکه تلفن همراه تبیین شده است.  شبکه  ۵G  حتی در شلوغ‌ترین ساعات مصرف اینترنت سرعت حداقلی ۱۰۰ مگابیت را ارائه می‌دهد. میانگین سرعت در این شبکه یک گیگابایت بر ثانیه است و به عبارت دیگر تقریبا ۲۰ برابر سریع‌تر از نسل ۴ عمل می‌کند. این یعنی دانلود یک فیلم بلند با کیفیت HD در اینترنت نسل ۴، ۱۰ دقیقه زمان می‌برد اما این زمان برای اینترنت نسل ۵ تنها یک ثانیه است.

از طرف دیگر، با استفاده از اینترنت نسل پنجم می‌توانید با قطع شدن تماس تصویری یا تاخیر در رسیدن صدا و تصویر در تماس‌های اینترنتی خداحافظی کنید. کاربردهای این نسل از اینترنت را در ارتقای کیفیت زندگی و تسهیل فرآیندهای صنعتی، نیز نمی‌توان نادیده گرفت. شبکه  ۵G  کنترل روبات‌ها، ماشین‌آلات صنعتی، تراکتورهای هوشمند و امثالهم را از راه دور ممکن می‌کند و به عملکرد هرچه بهتر خودروهای خودران کمک می‌کند. به علاوه، فراگیر شدن اینترنت نسل ۵ دنیای اینترنت اشیا را نیز متحول می‌کند. از ماشین‌ لباسشویی و ظرفشویی گرفته تا خودروها، دوربین‌های ترافیکی و لوازم آشپزخانه، همگی تبدیل به وسایلی قابل کنترل از راه دور می‌شوند. پیش‌بینی می‌شود که در دهه آینده بیشتر از ۲۰ میلیارد وسیله به اینترنت اشیا مجهز و با استفاده از این تکنولوژی حتی به هم متصل شوند.