نسترن محسنی تاکید کرد: برای راه‌اندازی و توسعه ۵G به‌عنوان بستر اصلی تحقق فناوری‌های نوین نظیر اینترنت اشیا، ارائه سرویس‌های با قابلیت و اطمینان بالا و تاخیر بسیار پایین و همچنین در راستای تحول دیجیتال در کشور، به باندهای فرکانسی ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز به‌عنوان راهکار مطلوب در تامین پوشش سراسری در کشور نیازمندیم. وی درباره ضرورت آزادسازی باندهای ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز گفت: بحث باندهای ۷۰۰ و ۸۰۰ مگاهرتز بحث جدیدی نیست و درباره آن صحبت‌های زیادی شده است، منتها این بحث از دید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از آن‌جهت در این مقطع زمانی موردتوجه ویژه قرار گرفته که 5G پشت درها است.

محسنی افزود: همه مطلعند که حتی برخی کشورها استفاده تجاری از 5G را اخیرا آغاز کرده‌اند و بسیاری دیگر از کشورها، حداقل پایلوت‌های بسیاری را در این حوزه اجرا کرده‌اند. بنابراین نمی‌خواهیم فرصتی را که یک‌بار در زمان توسعه ارتباطات همراه 3G و 4G می‌توانست از طریق در اختیار گرفتن این باندها و با هزینه کمتر نصیب کشور شود، به هنگام توسعه 5G از دست دهیم. وی ادامه داد: خاصیت و مشخصه طیف‌های فرکانسی بر این اصل استوار است که با رجوع به باندهای فرکانسی پایین‌تر، شعاع پوشش‌دهی سایت‌های رادیویی افزایش می‌یابد؛ فرضا شعاع سلولی باندهای ۷۰۰ مگاهرتز در مقایسه با باند ۲۶۰۰ مگاهرتز، به سه برابر افزایش می‌یابد و به عبارتی با در اختیار داشتن این باند، بخش ICT با کاهش یک‌سومی سرمایه‌گذاری در دسترسی شبکه همراه برای پوشش یک منطقه مشخص روبه‌رو خواهد بود.

معاون امور رادیویی رگولاتوری گفت: حال تصور کنید در نقاطی که سرمایه‌گذاری از سوی اپراتور فاقد توجیه اقتصادی است و از طرفی توسعه شبکه و خدمات برای همه مردم موردنظر دولت است، دسترسی به این باند، می‌تواند تا چه حدی پوشش‌دهنده دغدغه‌های سرمایه‌گذاری و به‌تبع آن تامین‌کننده اهداف توسعه‌ای باشد. وی افزود: در نقاطی که برای یک بنگاه اقتصادی توجیه کافی برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد، دولت مجبور به تامین هزینه‌ها است تا فرصت یکسان را برای همه اقشار جامعه در دسترسی به خدمات ایجاد کند. درحالی‌که با در اختیار داشتن باندهای مذکور تا حدود قابل‌قبولی طرح‌های توسعه‌ای از منظر اپراتور توجیه‌پذیر و مقرون‌به‌صرفه خواهند بود.