«ظفر» در انتظار تایید زمان پرتاب

وی با بیان اینکه اولین ماهواره مدنظر برای پرتاب، ماهواره «ظفر» متعلق به دانشگاه علم و صنعت است، گفت: این ماهواره در حال کامل شدن برای پرتاب است. تحویل پرتابگر شده و تست سازگاری با پرتابگر آن نیز با موفقیت انجام شده است. در همین زمینه در حال پیگیری پرتاب ماهواره «ظفر» از مراجع قانونی هستیم و امیدواریم در بهمن‌ماه امسال، این مهم محقق شود. رئیس سازمان فضایی ایران خاطرنشان کرد: ماهواره «ظفر»، یک ماهواره سنجش از دور با قابلیت تفکیک تصویر ۵/ ۲۲ متر است که برای آن طول عمر بیش از ۲ سال در نظر گرفته شده و بالای ۵۰۰ کیلومتر از سطح زمین پرتاب خواهد شد.

 تست موفقیت‌آمیز «ناهید یک»

وی با بیان اینکه هم‌اکنون تست سازگاری ماهواره «ناهید یک» ساخته شده در پژوهشگاه فضایی با پرتابگر نیز با موفقیت به اتمام رسیده است، گفت: این ماهواره یک ماهواره مخابراتی است که در پژوهشکده سامانه‌های ماهواره پژوهشگاه فضایی ایران ساخته شده و در راستای دستیابی به فناوری طراحی و ساخت ماهواره مخابراتی زمین آهنگ، مطرح و پیاده‌سازی شده است. به گفته براری، فناوری‌های به کار گرفته شده در ماهواره مخابراتی «ناهید یک»، پایه اصلی فناوری‌های مورد نیاز ماهواره‌های عملیاتی کشور است.

 پرتاب «پارس یک» با پیشرانش گاز سرد

رئیس سازمان فضایی ایران ادامه داد: فرآیند تست نهایی ماهواره «پارس یک» نیز تا ۳۰ دی طبق زمان‌بندی تکمیل و آماده پرتاب خواهد شد. این ماهواره یک ماهواره عملیاتی سنجشی با ماندگاری بیش از ۲ سال است که در مدار بالای ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار می‌گیرد. در این ماهواره از پیشرانش گاز سرد استفاده شده است. براری ماموریت اصلی ماهواره «پارس یک» را تصویربرداری عنوان کرد و گفت: این پروژه در قسمت زیرسیستم‌ها و بخش‌های اصلی، با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌های مطرح کشور و پژوهشگاه فضایی ایران ساخته شده است.

 ماموریت «پیام» تغییر کرد

رئیس سازمان فضایی ایران در مورد اینکه ماهواره «پیام ۲» که پس از پرتاب ناموفق «پیام امیرکبیر» تعریف شد، در چه وضعیتی است نیز گفت: این ماهواره یک ماهواره پژوهشی است که مراحل آخر تکمیل پروپوزال را طی می‌کند و اهداف و ماموریت اصلی آن متفاوت از ماهواره «پیام یک» خواهد بود؛ چراکه ما قصد داریم از این پس به سمت ساخت ماهواره‌های پروژه‌محور حرکت کنیم و دانشگاه در حال تهیه پروپوزال در این زمینه است. براری گفت: در کنار این ماهواره‌ها، تولید پرتابگر جدید و ایستگاه زمینی دریافت ماهواره برای کنترل و دریافت دیتا نیز در حال آماده‌سازی است. مطابق برنامه‌ریزی‌ها برای پرتاب این ماهواره‌ها، قرار است از ۳ پرتابگر جدید و چند ایستگاه زمینی استفاده کنیم.