بازار جدید استارت‌آپ‌های گردشگری

اوضاع برای بازار گردشگری آنلاین و استارت‌آپ Uplift آنقدر خوب بوده که به تازگی این شرکت ۲۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری جدید دریافت کرده و خطوط هوایی یونایتد و Carnival Cruises را هم به سرویس‌های خود اضافه کرده است.آپلیفت و استارت‌آپ Affirm ( که آن هم با شراکت سایت مشهور گردشگری اکسپدیا Expedia)  وام گردشگری ارائه می‌دهد معتقدند خدمات آنها برای کسانی است که قادر به تامین هزینه سفر رویایی نیستند. خدمات آنها به‌خصوص برای کسانی است که نمی‌خواهند هزینه یک سفر تمام حساب بانکی آنها را درجا خالی کند یا اساسا کارت اعتباری ندارند. از این رو این وام‌های گردشگری می‌تواند به‌خصوص برای کسانی جذاب باشد که هم به‌دنبال سفر هستند و هم مایل به پرداخت بلافاصله هزینه‌های آن نیستند.راب سادربری مدیر آپلیفت اعتقاد دارد که این استارت‌آپ باعث شده فکر کردن به سفر ارزان‌قیمت‌ بیشتر ممکن شود.با این حال این خدمات فقط برای کسانی نیست که دنبال یک سفر تفریحی هستند حتی کسانی که مجبور به یک سفر خانوادگی (مثلا شرکت در مراسم خاکسپاری) هستند؛ اما هزینه آن را ندارند هم قادر به استفاده از آن هستند. با این حال ایده دادن وام کوتاه‌مدت برای سفر می‌تواند نگرانی‌هایی را هم ایجاد کند به‌خصوص آنکه با توجه به سرعت تصمیم‌گیری برای اعطای وام و ایجاد سهولت در این مسیر، سنجش دقیق میزان توانایی افراد در بازپرداخت آن ممکن نیست.

 آیا وام سفر ریسک دارد؟

یک ریسک دادن چنین وام‌هایی این است که این وام‌ها با پشتوانه کارت‌های اعتباری (و به‌عنوان مثال معتبر بودن مشتری از نظر مالی) اعطا نمی‌شود. از این رو تحلیلگران این عرصه اعتقاد دارند اعطای چنین وام‌هایی به کسانی که نمی‌توان سنجش دقیقی از توانایی بازگرداندن آن را انجام داد کار پرریسکی است ضمن اینکه قوانین موجود آمریکا نیز هنوز برای تعقیب کسانی که قادر به بازپرداخت آن نیستند چندان به روز نیست.موقعی که یک فرد از طریق استارت‌آپ Uplift یا Affirm اقدام به گرفتن وام گردشگری می‌کند این شرکت‌ها یک استعلام ساده از وضعیت مالی او را انجام می‌دهند که با استعلام مفصلی که عمدتا هنگام دادن وام‌های عادی انجام می‌گیرد متفاوت است. از این رو معمولا از طریق استعلام اینکه فرد وام‌گیرنده قادر به بازپرداخت آن است بررسی نمی‌شود.از این رو شواهد و گزارش‌ها از میزان شکایت‌ها حاکی است که شرکت‌ها ممکن است به کسانی وام دهند که قادر به بازپرداخت آن نیستند. در ماه نوامبر سال ۲۰۱۹ یکی از کسانی که از Uplift وام گرفته بود کسی بود که یک ماه قبل اعلام ورشکستگی کرده بود. با این حال این استارت‌آپ‌ها رشد استفاده از خدماتشان را به ریسک عدم بازپرداخت آنها ترجیح می‌دهند.آپ لیفت می‌گوید با خدمات وام این استارت‌آپ و با کمک شرکای تجاری آن بیش از ۵۰ میلیون سفر انجام گرفته و ۳۰۰ هزار خاطره در تعطیلات در ۱۰۵ کشور شکل گرفته است. به واقع این استارت‌آپ‌ها با افزایش حجم وام‌ها ریسک موارد عدم بازپرداختی را به شدت پایین می‌آورند.

 وام سفر و وام گردشگری چگونه کار می‌کند؟

در صورتی که خدمات آپلیفت را انتخاب کنید در هنگام پرداخت صورت‌حساب با یکی از شرکای این استارت‌آپ بلافاصله میزان کل سفر به‌صورت وام قسط‌بندی شده و طی سه تا ۲۴ ماه با یک مبلغ ثابت ماهانه باید بازپرداخت آن را انجام دهید.نرخ سود شارژ این خدمات که به اصطلاح APR نامیده می‌شود براساس میزان اعتبار مالی هر فرد متفاوت است. آپلیفت به‌عنوان مثال بین ۷ تا ۳۶ درصد سود بابت هر وام دریافت می‌کند و متوسط سود آن ۱۵ درصد است. شرکت Affirm نیز نرخ سودی بین ۱۰ تا ۳۰ درصد دارد و متوسط سود آن ۱۷ درصد است.آپلیفت روی سایت خودش این را با مثال‌هایی توضیح داده است. مثلا تور کشتی کروز دریای Caribbean قیمتی معادل ۶۱۵۸ دلار دارد که با احتساب سود یا APR معادل ۱۵ درصد متقاضی باید ماهانه مبلغ ۵۵۱ دلار و ۶۳ سنت برای مدت ۱۱ ماه بپردازد که مبلغ کلی بازپرداخت آن معادل ۶۶۱۹ دلار خواهد شد.البته گاهی به این مبلغ هزینه‌های دیگری هم اضافه می‌شود مثلا آپلیفت هزینه‌ای ۲ درصدی تحت عنوان Origination fee را هم به مبلغ کل اضافه می‌کند و این چیزی است که شرکت Affirm از گیرنده وام دریافت نمی‌کند. از سوی دیگر لغو سفر هم ممکن است هزینه‌هایی را به شما تحمیل کند.

 انتخاب‌های بهتر

به جز اینها انتخاب‌های دیگری نیز وجود دارد از جمله آنها سایت Nerdwallet است که مدلی از دادن وام بدون بهره است اما پیش‌نیازهایی را برای داشتن امتیاز لازم و گرفتن کارت‌های اعتباری خاص دارد.متخصصان توصیه می‌کنند کاربران باید قبل از کلیک روی چنین پیشنهادهای وام و سفر با یک یا چند کلیک شرایط بازپرداخت آن را به طور کامل مطالعه کنند. از سوی دیگر کاربران باید شرایط بازپرداخت وام را هم مد نظر قرار دهند، چراکه ممکن است هزینه‌های بیشتری به آنها تحمیل کند.

منبع: Consumer Reports