تاثیرگذارترین ابزارهای دیجیتال یک دهه اخیر

آی‌فون ۴ در سال ۲۰۱۰ به دلیل ایجاد استاندارد طراحی برای صنعت موبایل هوشمند: این گوشی صرف‌نظر از مشکلاتی مانند آنتن‌دهی به‌خاطر طراحی خاص و منحصر به فردش تحول بزرگی در بازار موبایل‌های هوشمند ایجاد کرد. شیشه نازکی که روی جلو و پشت بدنه این گوشی قرار داد و لوگوی فلزی اپل در پشت آن، آنقدر جالب توجه بود که شرکت‌های رقیب را نگران کند. این گوشی همچنین اولین‌های مهمی را مانند اولین دوربین سلفی آی‌فون با کیفیت ۵ مگاپیکسل، اولین نمایشگر رتینا و اولین تراشه اختصاصی اپل یعنی A۴ را با خودش داشت.

آمازون اکو در سال ۲۰۱۴ به دلیل آوردن پردازش کامپیوتری مبتنی بر فرمان صوتی به زندگی روزمره: در حالی که دستیار صوتی سیری قبلا کاربران را با پتانسیل دستیارهای صوتی آشنا کرده بود، اما الکسای آمازون اولین دستیار صوتی بود که به شکلی رایج وارد خانه‌های مردم شد. این اتفاق به واسطه بلندگوی هوشمند اکو افتاد. از همان ابتدای عرضه اکو به بازار، این اسپیکر هوشمند خیلی زود به اتاق نشیمن خانه‌ها راه پیدا کرد و با استقبال کاربران مواجه شد؛ تا جایی که اوایل سال ۲۰۱۹ شرکت آمازون اعلام کرد که تا آن زمان بیش از ۱۰۰ میلیون دستگاه محصول مبتنی بر دستیار صوتی الکسا شامل اکو و اکو دات، به فروش رسیده بود.

Roku Streaming Stick در سال ۲۰۱۴ به دلیل برقراری ارتباط میلیون‌ها بیننده با محتوای تصویری آنلاین با قیمت ارزان: پخش آنلاین در دهه گذشته به شکل جدیدی از سرگرمی تبدیل شد و رشد کرد تا در نهایت به معرفی سرویس‌هایی مانند Disney Plus و Apple TV در سال گذشته میلادی منجر شد. Roku اما پیشتاز بود، چون امکان تماشای محتوای آنلاین را با تنها ۲۰ یا ۳۰ دلار به کاربرانش می‌داد. آی‌فون X در سال ۲۰۱۷ برای بازسازی شیوه تعامل با موبایل‌های هوشمند: این گوشی با حذف کلید هوم (خانه)، تجربه تعامل کاملا لمسی با موبایل هوشمند را برای کاربرانش به همراه آورد که بسیار جذاب بود. هر چند بسیاری همچنان با ناچ بالای آن‌که جای دوربین‌ها و حسگرهای تشخیص چهره بود، مشکل داشتند، اما باز کردن گوشی به این شکل برای کاربرانی که عادت داشتند این کار را با اثر انگشت انجام بدهند، بسیار متفاوت و جالب بود.

ایرپاد اپل در سال ۲۰۱۶ به دلیل حذف سیم از دستگاه‌های دیجیتال: این محصول هم نمونه‌ای دیگر از بازاختراع شیوه تعامل افراد با دستگاه‌های دیجیتال توسط اپل بود. اپل جک هدفون را در آی‌فون ۷ حذف کرد و همزمان ایرپادهای بی‌سیم را معرفی کرد. هر چند این کار در ابتدا با انتقاد بسیاری مواجه شد، اما به تدریج به روند جدید و محبوب در دنیای تکنولوژی تبدیل شد.

Switch نینتندو در سال ۲۰۱۷ به خاطر ارائه تجربه تازه و متفاوتی از انجام بازی‌های ویدئویی: این کنسول توانست دو مفهوم قابل حمل بودن و محتوای جدید را با خودش به همراه بیاورد تا خیلی زود به محبوبیت برسد. با این کنسول کاربران می‌توانستند بازی‌ها را با همان کیفیت، همیشه و همه‌جا با خودشان داشته باشند. همراه با این کنسول، بازی‌های جدیدی هم به بازار آمدند که به جذابیت آن افزودند. اپل واچ سری اول در سال ۲۰۱۵ برای رواج تکنولوژی‌های پوشیدنی با تجربه کاربری بهتر: اپل واچ اولین تکنولوژی پوشیدنی یا حتی اولین ساعت هوشمند نبود، اما این دستگاه امضای طراحی اپل را به دسته محصولاتی آورد که تازه در ابتدای راه خودشان بودند. قابلیت‌هایی مانند نمایشگر لمسی، اپل واچ را از رقبای دیگرش متمایز می‌کرد.

آی‌پد در سال ۲۰۱۰ برای ارائه شکل تازه‌ای از کامپیوتر شخصی در عصر موبایل: آی‌پد که نیمی موبایل هوشمند و نیمی لپ‌تاپ بود، به‌عنوان یک دسته محصول جدید معرفی شد تا ماموریت اپل برای دسترسی عمومی به پردازش‌های کامپیوتری را تکمیل کند. ساختار قابل حمل و مبتنی بر سیستم عامل آن بدقواره نبود و رابط کاربر لمسی آن شیوه جدیدی از تعامل انسان با تکنولوژی را ایجاد می‌کرد.

گلکسی نوت سامسونگ در سال ۲۰۱۱ به خاطر نمایش پتانسیل گوشی‌های با صفحه نمایش بزرگ و ایجاد مفهوم تازه‌ای به نام فبلت: وقتی سامسونگ اولین گلکسی نوت را با نمایشگر ۳/ ۵ اینچی به بازار عرضه کرد، بسیاری آن را ترکیب گیج‌کننده‌ای از گوشی و تبلت می‌دانستند و به تدریج نام فبلت را برای آن انتخاب کردند. امروزه اما شاهد عرضه گوشی‌های پرچمدار با نمایشگرهای ۶ اینچی یا بزرگ‌تر هم هستیم و می‌توانیم بگوییم که سامسونگ در این زمینه پیشرو بوده است. Surface Pro۳ مایکروسافت در سال ۲۰۱۴ به دلیل تکمیل فرم محصولات تبلت- کامپیوتر هیبریدی: در دوره‌ای که موبایل‌های هوشمند و تبلت‌ها حسابی رواج پیدا کرده بودند، این محصول به بازار آمد تا یک بار دیگر ثابت کند که ویندوز چقدر می‌تواند مفید و کمک‌کننده باشد. برخلاف دیگر دستگاه‌های هیبریدی Surface Pro۳ توانست با حذف سیستم عامل موبایلی ویندوز RT، انجام واقعی کارهای روزمره را با این دستگاه‌ها امکان‌پذیر کند؛ کارهایی که در گذشته تصور می‌شد تنها با لپ‌تاپ‌ها قابل انجام هستند.

هدست اوکیولوس ریفت در سال ۲۰۱۲ برای نشان دادن دنیای مجازی جدید: تا پیش از عرضه این هدست، واقعیت مجازی بیشتر شبیه یک رویای علمی بود اما این تصور بعد از جمع‌آوری سرمایه ۴/ ۲ میلیون دلاری این شرکت برای ساخت اولین نمونه از این هدست، به واقعیت تبدیل شد. نتیجه اما تاثیرگذار و انقلابی بود. ترموستات هوشمند Nest در سال ۲۰۱۱ به خاطر ارائه یک محصول واقعی و کاربردی برای خانه‌های هوشمند: این شرکت با ارائه ترموستات هوشمندش نشان داد که چطور تکنولوژی می‌تواند کارهای اولیه‌ای مانند گرم و سرد کردن خانه را هم به عهده بگیرد. طراحی خوب و کاربری ساده آن، باعث شد تا خیلی زود در بازار موفق و پرفروش شود تا در نهایت گوگل در سال ۲۰۱۴ این شرکت را با قیمت ۲/ ۳ میلیارد دلار خرید.