گمانه‌زنی‌هایی از آی‌فون‌های بعدی

فعلا با تاریخ عرضه رسمی آی‌فون ۱۲، آی‌فون ۱۲ پرو و آی‌فون ۱۲ پرو مکس فاصله زیادی داریم (سپتامبر ۲۰۲۰) اما در ادامه تعدادی از شایعات پیرامون قابلیت‌های احتمالی سری بعدی آی‌فون را مشاهده می‌کنید.

 صفحات نمایش آی‌فون سری ۱۲، احتمالا متفاوت خواهند بود

یکی از اصلی‌ترین شایعاتی که درباره آی‌فون‌های بعدی در رسانه‌ها می‌بینیم، ارائه اندازه‌های مختلف صفحه نمایش این دستگاه است.  براساس شایعات و اخباری که تاکنون منتشر شده، یکی از نسخه‌های آی‌فون ۱۲ احتمالا صفحه نمایش ۴/ ۵ اینچی دارد (از بین مدل‌های کنونی آی‌فون، آی‌فون ۱۱پرو کوچک‌ترین صفحه نمایش را دارد یعنی ۸/ ۵اینچ) و آی‌فون ۲۰۲۰ Pro Max نیز احتمالا به بزرگی ۷/ ۶ اینچ خواهد بود (صفحه نمایش آی‌فون ۱۱Pro Max، ۶/ ۵اینچ است). همچنین احتمال داده شده که صفحات نمایش مدل‌های مختلف آی‌فون ۱۲، با رفرش ریت ۱۲۰Hz عرضه می‌شود.

رفرش ریت اکثر گوشی‌های هوشمند امروزی، ۶۰ فریم در ثانیه است اما گوشی‌هایی مانند OnePlus ۷T و OnePlus ۷ Pro، رفرش‌ریتی معادل ۹۰Hz دارند. گوشی هوشمند مخصوص بازی Razer Phone ۲ نیز رفرش ریت ۱۲۰Hz دارد.

هرچه رفرش ریت صفحه نمایش بالاتر باشد، سرعت دیده شدن تصاویر، بالاتر رفته و عملکرد صفحه نمایش هنگام انجام فعالیت‌های مختلف مانند وب‌گردی یا استفاده از اپلیکیشن‌ها، روان‌تر انجام می‌شود.

 احتمالا اپل، ۵ مدل آی‌فون ۲۰۲۰ معرفی خواهد کرد

با در نظر گرفتن عرضه صفحات نمایش در اندازه‌های مختلف، احتمال معرفی تعداد بیشتری مدل از سری جدید نیز قوت می‌گیرد. خبرنگار وب‌سایت سی نت در ماه دسامبر در گزارشی اعلام کرد:

«براساس گفته‌های Samik Chatterjee، تحلیلگر شرکت سرمایه‌گذاری JPMorgan، اپل ۴ مدل آی‌فون ۱۲ در پاییز ۲۰۲۰ معرفی می‌کند: یک مدل ۴/ ۵ اینچی، دو مدل ۱/ ۶ اینچی و یک مدل ۷/ ۶ اینچی که هر ۴ مدل به صفحات نمایش OLED مجهز خواهند بود.»

اندازه‌های فوق‌الذکر توسط تحلیلگر معروف دیگری به نام MingChi Kuo نیز تایید شده است. آقای چی کو همچنین عقیده دارد که مدل ۸/ ۵ اینچی آی‌فون ۱۱ پرو، حذف خواهد شد. به این ترتیب، مدل ۴/ ۵ اینچی و یکی از مدل‌های ۱/ ۶ اینچی، از سری جدید، پایین‌ترین کانفیگ‌های آی‌فون‌های آینده را خواهند داشت. گران‌ترین مدل نیز، دومین مدل ۱/ ۶ اینچی و آی‌فون ۱۲ پرو ۷/ ۶ اینچی و ۱۲ پرو مکس خواهد بود.

آی‌فون پنجم نیز احتمالا مشابه iPhone SE خواهد بود که براساس شایعات ظاهری مشابه آی‌فون ۸ دارد و احتمالا طی سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ عرضه می‌شود.

 آی‌فون ۱۲ احتمالا مجهز به تکنولوژی ۵G خواهد بود

اپل ظاهرا هیچ عجله‌ای برای عرضه گوشی ۵G ندارد. شایعات مختلف حاکی از این است که اپل یا طی سال‌جاری این مدل گوشی را معرفی می‌کند یا حداکثر تا اواخر ۲۰۲۵، عرضه این دستگاه را به تعویق می‌اندازد. یکی از تحلیلگران متخصص اپل به طرز خوشبینانه‌ای پیش‌بینی کرده که این شرکت، گوشی مجهز به ۵G را در سال ۲۰۲۰ معرفی می‌کند. دلایل مختلفی نیز برای این ادعا عنوان شده است. اولین دلیل این است که اپل عموما در عرضه تِرندهای مهم گوشی‌های همراه، عجله نمی‌کند و همیشه ترجیح می‌دهد تا تکنولوژی جدید، حسابی جا بیفتد. دلیل دوم این است که اپل چندی پیش همکاری خود را با شرکت تولید‌کننده مودم‌های ۵G کوالکام، متوقف کرد. این دو شرکت دچار مشکلاتی با یکدیگر شدند و ماه آوریل ۲۰۱۹ توافق کردند که هر کدام به فاصله زمانی و به‌صورت جداگانه، تراشه ۵G خود را عرضه کنند و این باعث شد که عرضه این مدل به تعویق بیفتد. اپل حالا شراکت با کوالکام را دوباره از سر گرفته و قرار بود گوشی ۵G این شرکت سال گذشته عرضه شود اما دیگر شرکت‌های رقیب موفق شدند زودتر مدل‌های ۵G خود را عرضه کنند مانند Galaxy S۱۰ ۵G، LG V۵۰ ۵G و OnePlus ۷ Pro ۵G و همین باعث شد که اپل تصمیم بگیرد عرضه مدل ۵G خود را عقب‌تر بیندازد. آی‌فون ۱۲ احتمالا به قابلیت‌هایی نظیر عمق‌سنج سه‌بعدی دوربین‌های اصلی مجهز خواهد بود. در آی‌فون‌های جدیدتر از آی‌فون ۱۰، تنها دوربین‌های سلفی به قابلیت عمق‌سنج سه‌بعدی یا ۳D depth sensing مجهز هستند. با کمک این قابلیت، Face ID نیز عرضه شد که صورت کاربر را اسکن کرده و برای باز کردن قفل گوشی از عناصر متمایز چهره کاربر بهره می‌برد. پیش‌بینی شده که اپل این قابلیت را گسترش داده و سیستم جدیدی معرفی خواهد کرد که در آن، دوربین‌های اصلی نیز به قابلیت عمق‌سنج سه بعدی مجهز خواهند بود.

یکی از خبرنگاران وب‌سایت تکنولوژیک سی نت در این باره نوشته است:

«تحلیلگر متخصص اپل  Ming Chi Kuo معتقد است که آی‌فون‌های ۲۰۲۰ به دوربینی مجهز هستند که لنز جدید قابلیت جدیدی دارد. تنظیماتی که در این قابلیت جدید وجود دارد، مشابه سیستم فیس آی‌دی دوربین‌های سلفی است اما تکنولوژی جدیدتری در آن استفاده شده است.» در گزارش جدید دیگر در وب‌سایت Macotakara نیز اعلام شده که طراحی ظاهری آی‌فون ۱۲ مشابه آی‌فون ۱۱ و الهام گرفته از آی‌فون ۴ خواهد بود و تفاوت اصلی، در دوربین سری جدید خواهد بود. در گزارش جدید که امروز منتشر شده، ادعا می‌شود که مدل ۴/ ۵اینچی آی‌فون ۱۲، اندازه‌ای بین آی‌فون SE و آی‌فون ۸ دارد. مدل ۱/ ۶ اینچی نیز اندازه‌ای بین آی‌فون ۱۱ و آی‌فون ۱۱ پرو مکس دارد و مدل ۷/ ۶ اینچی آی‌فون ۱۲، کمی از آی‌فون ۱۱ پرو مکس بلندتر است.

در این گزارش همچنین اعلام شده که ضخامت مدل ۷/ ۶ اینچی آی‌فون ۱۲، ۴/ ۷میلی‌متر است که به مراتب از ضخامت ۱/ ۸میلی‌متری آی‌فون ۱۱ پرو مکس کمتر است. همچنین در این گزارش ادعا شده که مدل ۷/ ۶اینچی آی‌فون ۱۲، مجهز به سیستم دوربینی است که سنسورهای بزرگ‌تری از دوربین آی‌فون ۱۱ پرو مکس در آن استفاده شده است.

گزارشی که امروز منتشر شده، ادعاهای قبلی آقای «کو» را تایید می‌کند. آقای «کو» در گزارش‌های قبلی خود اشاره کرده بود که آی‌فون ۱۲ طراحی مشابه آی‌فون ۴ خواهد داشت (آی‌فونی که طراحی منحصر به فردش، همیشه بین آی‌فون‌ها متمایز بوده است.)

در ادامه، خلاصه‌ای از قابلیت‌های پنج مدل احتمالی آی‌فون‌های آینده اپل را بخوانید:

آی‌فون ۹ (مشابه آی‌فون SE) با طراحی مشابه آی‌فون ۸، تاچ‌ای‌دی، دکمه خانه-عرضه: ماه مارس

آی‌فون ۴/ ۵ اینچی با OLED، دو دوربین اصلی- عرضه: پاییز

آی‌فون ۱/ ۶ اینچی با OLED، دو دوربین اصلی- عرضه: پاییز

آی‌فون ۱/ ۶ اینچی با OLED، سه دوربین اصلی و لنز time-of-flight با تکنولوژی سه‌بعدی- عرضه: پاییز

آی‌فون ۷/ ۶ اینچی با OLED، سه دوربین اصلی و لنز time-of-flight با تکنولوژی سه‌بعدی- عرضه: پاییز