روایت مایکروسافت از انقلاب شغلی بعد از کرونا

این شرکت اعلام کرد که تقاضا برای دانلود و استفاده از اپلیکیشن Teams طی یک ماه اخیر به‌طور محسوسی افزایش داشته به‌طوری‌که تعداد کاربران فعال آن تنها در یک هفته، از ۳۲ میلیون نفر به ۴۴ میلیون نفر رسید. درحالی‌که روزبه‌روز به این اعداد و ارقام اضافه می‌شود، مایکروسافت از به‌وجود آمدن شیوه‌ای جدید در نحوه کار کردن افراد و تغییر عادات آنها در این زمینه خبر می‌دهد.

این روزها، کاربران زیادی در سراسر جهان از قابلیت‌های اپلیکیشن Teams برای برگزاری جلسات کاری به‌صورت ویدئویی بهره می‌گیرند. مایکروسافت اخیرا اعلام کرد که توانسته به رکورد میزبانی از ۷/ ۲ میلیارد دقیقه جلسه کاری ویدئویی در یک روز دست یابد. این یعنی ۲۰۰ درصد رشد نسبت به تماس تصویری ۹۰۰ میلیون دقیقه‌ای در اواسط ماه مارس یعنی زمانی که شرکت‌ها و کسب‌وکارها به سمت دورکاری روی آورده بودند. با گسترش استفاده از تماس‌های ویدئویی Teams، میزان بهره‌گیری از این قابلیت در میان مردم در ماه مارس با رشدی هزار درصدی همراه بود. مایکروسافت اعلام کرد که مردم نروژ و هلند، بیش از دیگر کشورها از تماس‌های ویدئویی استفاده کردند و حدود ۶۰ درصد از این تماس‌ها را به خود اختصاص دادند. برای آمریکا و بریتانیا نیز این عدد به ترتیب برابر با ۳۸ و ۴۷ درصد عنوان شده است.

   غافلگیر شدیم!

 اما در پشت‌پرده، مهندسان مایکروسافت سخت مشغول تلاشند تا بتوانند زمینه‌های لازم را برای مدیریت درست این حجم زیاد از درخواست‌ها فراهم کنند. جیرد اسپاتارو، مدیر تیم مایکروسافت ۳۶۵ در این خصوص می‌گوید: ما باید مطمئن شویم که از زیرساخت‌های لازم برای پاسخگویی به نیازهای کاربران برخورداریم و این روزها مانند همه افراد، به‌شدت درگیر هستیم.

وی درخصوص افزایش تقاضاها برای استفاده از Teams در اروپا گفت: با اوج گرفتن شیوع کرونا در اروپا، الگویی که از لحاظ جغرافیایی تصور کرده بودیم، محقق نشد؛ صادقانه بگویم که غافلگیر شدیم. اما این مشکلات ما را بر این داشت تا سریعا اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهیم.

این روزها، کسب‌وکارها درحال تجربه تغییراتی اساسی در شیوه برگزاری جلسات و ملاقات با مشتریان خود هستند و همه چیز، شکل آنلاین به خود گرفته است. در این بین، میزان تقاضا برای استفاده از سرویس استریم ویدئوی مایکروسافت موسوم به Stream نیز با رشد چشمگیری همراه بوده است. این شرکت، محدودیت ۱۰ هزار شرکت‌کننده را به ۱۰۰ هزار ارتقا داد تا بتواند زمینه را برای استفاده شرکت‌ها و کسب‌وکارهای بیشتری فراهم کند و بتوانند جلسات و رویدادهایی با تعداد افراد بیشتری را برگزار کنند.

این حجم زیاد از تقاضا، نحوه اولویت‌بندی مایکروسافت برای ویژگی‌های اپلیکیشن Teams را نیز تغییر داده است. حدود یک سال پس از رونمایی رسمی، اکنون و با توجه به افزایش بی‌سابقه استفاده از Teams، قابلیت بک‌گراندهای سفارشی به این اپلیکیشن اضافه شده است. قابلیتی که در اپلیکیشن زوم نیز وجود دارد و می‌تواند تصاویر پس زمینه مناسبی را به گفت‌وگوها اضافه کند. همچنین، قابلیت بالا بردن دست نیز که مایکروسافت در ماه گذشته میلادی از آن سخن گفته بود، طی چند روز آینده و حداکثر تا پایان ماه جاری میلادی در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. همچنین قابلیت بالابردن دست (نوبت گرفتن برای صحبت) در هنگام چت و تماس کاربران به‌زودی به اپلیکیشن Team اضافه می‌شود.

از سوی دیگر، برگزارکنندگان جلسات نیز می‌توانند تنها با یک کلیک کردن، به صحبت با افراد پایان دهند و گزارشی از شرکت‌کنندگان را که شامل زمان محلق شدن و خارج شدن آنها می‌شود، دریافت کنند.

   اولویت با تماس ویدئویی

مایکروسافت همچنین درحال کار روی قابلیت نمایش تماس‌های ویدئویی است تا بتواند افراد بیشتری را به تماس‌های تصویری اپلیکیشن Teams اضافه کند. هم‌اکنون میزان استفاده از اپلیکیشن زوم به‌طور چشمگیری افزایش یافته است؛ این برنامه قابلیتی به نام گالری ویو دارد که به کاربران این امکان را می‌دهد تا به راحتی تمامی ‌افراد حاضر در گفت‌وگو را مشاهده کنند.

در این برهه از زمان که کار در منزل، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است، فروش وب‌کم‌ها و لپ‌تاپ‌ها رشد بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده چراکه افراد به‌دنبال تامین تجهیزات مورد نیاز برای فراهم کردن زمینه دورکاری یا آموزش از راه دور خود هستند.

از سوی دیگر، میزان استفاده کاربران موبایلی از اپلیکیشن Teams نیز رشد محسوسی را تجربه کرد و این روزها بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان و همچنین سیستم‌های خدمات درمانی، به استفاده از این برنامه برای برقراری ارتباط‌های ویدئویی روی آورده‌اند.

اسپاتارو درخصوص آینده پیش‌رو و تغییراتی که در شیوه کار کردن و آموزش به‌وجود خواهد آمد، گفت: بدیهی است که شاهد یک روند و نُرم جدیدی خواهیم بود.

اگر به اتفاقاتی که در چین یا در سنگاپور می‌افتد، نگاهی بیندازید متوجه خواهید شد که شما در دل یک ماشین زمان هستید. دیگر نمی‌بینیم که مردم به محل کار خود بروند، محدودیت‌های متعددی در جامعه لحاظ شده و الگوهای جدیدی در شیوه کار کردن افراد شکل گرفته است. اکنون جوامعی را می‌بینیم که تصمیم می‌گیرند در چه روزهایی، چه افرادی به محل کار بروند و چه افرادی از خانه کار کنند.

شاید جالب باشد که بدانید بعد از برداشته شدن محدودیت‌ها در چین، بازهم میزان استفاده از اپلیکیشن Teams مایکروسافت و تعداد کاربران روزانه این برنامه، سیری صعودی داشت. تقریبا هفته به هفته، شاهد رشدی محسوس در تعداد استفاده‌کنندگان از این اپلیکیشن در چین هستیم.

اینجاست که می‌توان گفت «مشت نمونه خروار است» و باید انتظار داشت که سایر کشورهای جهان نیز خود را با واقعیت‌های بعد از همه‌گیری ویروس کرونا وفق دهند. اسپاراتو معتقد است که این سبک جدید، ما را ملزم خواهد کرد تا از این ابزارهای جدید برای چند سال استفاده کنیم. در عرضه فناوری، مایکروسافت تنها شرکتی نیست که ابزارهایی را برای دورکاری در اختیار کاربران قرار داده است. شرکت‌هایی همانند اسلک، گوگل و زوم نیز در این زمینه بسیار موفق عمل کرده‌اند و رشد محسوسی را در تعداد کاربران خود تجربه کرده‌اند.

به‌عنوان نمونه، اپلیکیشن زوم در هفته‌های اخیر و به‌دلیل ارائه راهکارهایی خلاقانه برای ارتباط میان کاربران خود، در کانون توجهات قرار داشت. از سوی دیگر نگرانی‌هایی نیز درخصوص امنیت و حفاظت از حریم شخصی کاربران این اپلیکیشن مطرح شد.

اسپاتارو اما در این رابطه عنوان کرد سابقه مایکروسافت نشان می‌دهد که حریم شخصی و امنیت اطلاعات کاربران، به‌عنوان یک موضوع مهم و اساسی برای آن محسوب می‌شود. متاسفانه برخی از اپلیکیشن‌های رقیب، به این مساله توجه جدی ندارند و مشکلات بسیاری را به بار می‌آورند.

به اعتقاد مایکروسافت، اپلیکیشن‌هایی که صرفا به ارائه قابلیت تماس‌های تصویری اقدام می‌کنند، در آینده جایی در میان کاربران نخواهند داشت. درحال‌حاضر، اپلیکیشن Teams، قابلیت‌های متعددی را در کنار تماس‌های ویدئویی در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. اسپاتارو می‌گوید صرفا ارائه تماس ویدئویی نمی‌تواند برای انجام دادن کارها از خانه یا همان دورکاری، کافی باشد و نیازمند ابزارها و امکانات بیشتری در این زمینه هستیم.

به‌زعم مایکروسافت، همه‌گیری ویروس کرونا درحال بروز تغییراتی اساسی در تمامی‌جنبه‌های زندگی ما انسان‌هاست و می‌تواند آغازگر شیوه‌ای جدید در شیوه کار کردن و آموزش در جوامع باشد.