کمیسیون شبکه سازمان نصر با این استدلال که آیین‌نامه فعلی تایید نمونه تجهیزات آی‌تی ۱۳ سال پیش تصویب شده و اکنون کاستی‌هایی دارد،‌ درخواست تصویب آیین‌نامه دیگری دارد با این هدف که مشکلات فعلی حل و تسهیل‌گری انجام شود، از نظر اقتصادی به نفع کشور باشد، کالای باکیفیت عرضه شود، قاچاق را کم کند و شفافیت داشته باشد. به‌تازگی نیز سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور (نصر) در نامه‌ای به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، خواستار ارائه آمار مربوط به روال تایید نمونه تجهیزات حوزه فناوری اطلاعات در ۱۳ سال گذشته شد.

   اهمیت فناوری در دوران کرونا

در این راستا احسان زرین‌بخش، دبیر کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با اشاره به تاثیرگذاری فناوری اطلاعات بر انجام بسیاری از امور و فعالیت‌ها در دوران کرونا بیان کرد: بحران کرونا باعث شد بخش عمده‌ای از فعالیت‌ها در کشور نزدیک به دو ماه متوقف شود و اهمیت فناوری اطلاعات با استفاده مردم و سازمان‌ها از دورکاری، برگزاری جلسات و وبینارها، آموزش مجازی دانش‌آموزان و دانشجویان، خریدهای اینترنتی، ایجاد سرگرمی با نمایش فیلم و سریال‌ها و نقل‌وانتقال‌های مالی بیش از پیش مشخص شد. وی با بیان اینکه درحال‌حاضر نزدیک به سه ماه طول می‌کشد تا تجهیزات ICT وارد زیرساخت‌ها شود، افزود: صرف‌نظر از خواب سرمایه، تحریم‌ها، جهش نرخ ارز و بسیاری مسائل دیگر، هرچه این روند با تاخیر بیشتری همراه باشد، مردم با زمان طولانی‌تری از این خدمات بهره‌مند می‌شوند. در وضعیتی که هنوز هم به مردم اعلام می‌شود در خانه بمانید و کارهایتان را از طریق دورکاری انجام دهید، تنها با توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات می‌توان این کارها را انجام داد.

دبیر کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با بیان اینکه مصوبه تایید نمونه تجهیزات ICT وارد سیزدهمین سال خود می‌شود، گفت: کمیسیون شبکه سازمان نصر از سال ۹۴ درحال پیگیری این موضوع است تا تغییراتی در جهت بهبود فضای کسب‌وکار در این مصوبه ایجاد شود. برخی از آزمایشگاه‌ها مدام اعلام می‌کنند تامین‌کنندگان تجهیزات برای سود خودشان می‌خواهند آیین‌نامه تایید نمونه را تغییر دهند و تجهیزاتی را که کارآیی لازم ندارد، وارد کنند؛ درحالی‌که این آزمایشگاه‌ها، گزارش آزمون را با جزئیات به بهره‌بردار نمی‌دهند و منتشر نمی‌کنند که این موضوع خلاف رویه استاندارد است.

زرین‌بخش در ادامه توضیح داد: هنگام انجام ارزیابی تجهیزات، مستنداتی مانند ضبط فیلم و سایر موارد وجود دارد که شرکت‌های واردکننده تقاضا دارند که آزمایشگاه‌ها این فیلم، logهای ارزیابی و شکست زمان و هزینه آزمایش‌ها را ارائه دهند. تاکنون آزمایشگاه‌ها می‌گفتند این اطلاعات جزو دارایی‌های ماست و به‌بهانه اصول محرمانگی این اطلاعات را ارائه نمی‌کنند. پرسشی که مطرح می‌شود این است مگر می‌شود استاندارد محرمانه باشد و چگونه تامین‌کنندگان باید مواردی را که محرمانه است و اطلاعی از آن ندارند، رعایت کنند؟ اکنون این شائبه پیش آمده است که ارائه این اطلاعات منافع چه کسانی را به خطر انداخته و چرا آزمایشگاه‌ها این اطلاعات را نمی‌دهند؟

   تاییدیه‌های بین‌المللی مورد تایید آزمایشگاه‌های داخلی نیست

وی ادامه داد: از طرفی تجهیزات امنیتی وارداتی که از مراجع بین‌المللی در حوزه استاندارد موفق به اخذ تاییدیه شده‌اند، در داخل کشور و از نظر آزمایشگاه‌های مذکور موفق به اخذ تاییدیه نمی‌شوند و این سوال مطرح می‌شود که آیا استانداردهای بین‌المللی، در داخل کشور مورد قبول برخی از آزمایشگاه‌ها نیست؟ آیا استاندارد با تفسیر به رای افراد قابل تغییر است؟ جواب این پرسش‌ها چه براساس عدم آگاهی یا تعمد باشد، باید پیگیری و در نهایت برای همه ذی‌نفعان شفاف شود. دبیر کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با بیان اینکه تنها راهی که می‌تواند وضعیت را بدون تفسیر به رای مشخص کند، عدد و رقم و آمار است، گفت: هر تامین‌کننده تجهیزات و واردکننده‌ وظیفه دارد اطلاعاتش را در پرتال سازمان تنظیم مقررات ارتباطات وارد کند و پرتال سازمان تنظیم مقررات ارتباطات هم این قابلیت را دارد که این آمار را منتشر کند. آمار به ما می‌گوید که در ۱۳ سال گذشته چند درصد از این تجهیزات مشکل‌دار بودند و خواب سرمایه و هزینه‌های پیدا و پنهان این روش چقدر بوده است.

زرین‌بخش با بیان اینکه واردکنندگان همواره با دوقطبی تولید داخل و واردات تحت فشار هستند، افزود: تکنولوژی و تجهیزات های‌تک در ۴۰ سال گذشته همواره تحریم بودند و واردکنندگان، درواقع واردکننده تکنولوژی هستند که به‌سختی کالا وارد می‌کند و هر تجهیزی که با تاخیر وارد شود، کشور از کسب درآمد و تکنولوژی مدرن باز می‌ماند. با توجه به این موارد کمیسیون شبکه برای تسریع و بهینه کردن روال و جلوگیری از تاخیر در توسعه زیرساخت‌ها پیشنهادهای خود را ارائه کرده است و از سازمان تنظیم مقررات درخواست اعمال تغییرات در دوران فعلی و پساکرونا را دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کشور ما در چند ماه گذشته آبستن حوادث مختلف بوده و به این دلیل تاکنون جلسه‌ای که در آن موارد مربوط به تایید نمونه تجهیزات مطرح شود، تشکیل نشده است. با وجود این ما امیدواریم با اتفاقات دو ماه اخیر و ارائه آمار، سازمان تنظیم مقررات تصمیمی بگیرد که به نفع کشور است. درخواست ما این است تا رگولاتوری با ارائه آمار و ارقام مستند علاوه بر نشان دادن بی‌طرفی خود و حفظ‌شأن استاندارد، فضا را از فرصت‌طلبانی که با استفاده ابزاری از استاندارد و امنیت تنها منافع خود را می‌بینند گرفته و به شفافیت در تامین تجهیزات حوزه فناوری کمک کند تا پس از آن مشخص شود کدام‌یک از آزمایشگاه‌ها عملکردشان شفاف و مبتنی بر استاندارد بوده و می‌توان در جهت حفظ استاندارد روی آنها حساب کرد.