واکنش ایلان ماسک به بمباران مریخ

ماسک پیش از این، چشم‌انداز استفاده از سلاح برای آزاد کردن دی‌اکسید کربن ذخیره شده در سنگ‌های سطح مریخ را مطرح کرده است، اتفاقی که باعث می‌شود انسان بتواند با تجهیزات ساده‌تر به این سیاره سفر کند. «الکساندر بلوشنکو» مدیر اجرایی علوم و برنامه‌های بلندمدت آژانس فضایی روسیه(روسکاسموس) هفته گذشته در مصاحبه با یک خبرگزاری روسی ادعا کرد برای تحقق این هدف به بیش از ۱۰ هزار کلاهک هسته‌ای احتیاج خواهد بود. بلوشنکو با بیان اینکه بشریت نمی‌تواند به‌طور ملموس بر جو مریخ یا زهره تاثیر بگذارد، گفت: اگر به‌طور خلاصه مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد، برنامه‌های مشخصی که توسط اسپیس ایکس ارائه شده است، صرفا با در نظر گرفتن تحولات کوتاه مدت فناوری قابل اجرا نیست. به‌عنوان مثال برای بمباران هسته‌ای قطب مریخ که یکی از برنامه‌های اسپیس ایکس است، برای حصول نتایج محسوس، بیش از ۱۰ هزار موشک که بتوانند بیشترین بار را با خود از زمین به مریخ حمل کنند و هم اکنون ساخته شده باشند، مورد نیاز است.

اما ایلان ماسک در واکنش به این مصاحبه در صفحه توییتر خود نوشت: مشکلی نیست. این اولین بار نیست که ماسک چشم‌انداز تصرف مریخ را مطرح می‌کند. در ماه اوت سال ۲۰۱۹، وی یک تیشرت را به نمایش گذاشت که روی آن به انگلیسی نوشته شده بود «مریخ را بمباران هسته‌ای کن».

شرکت اسپیس ایکس که هم اکنون در حال ساخت موشکی است که به منظور اعزام انسان‌ها به مریخ و تاسیس یک شهر در این سیاره طراحی شده است، چشم به اتفاقات بزرگ‌تر دارد. ایده این شرکت شامل استفاده از یک جریان مداوم از انفجارهای هسته‌ای و ایجاد چیزی شبیه به یک خورشید مصنوعی در بالای هر قطب مریخ بدون رادیواکتیو کردن آن است. این کار می‌تواند برای گرم کردن ذخایر یخ و آزاد کردن دی‌اکسید کربن استفاده شود.

این ذخایر از زمان گرم و مرطوب‌تر بودن مریخ در حدود چهار میلیارد سال قبل باقی مانده‌اند، برخلاف اکنون که دمای آن حدود منفی ۸۰ درجه فارنهایت است. با آزاد کردن این ذخایر گازی، انسان قادر خواهد بود زندگی کند. ایلان ماسک اولین کسی نیست که این ایده را مطرح می‌کند. تحقیقاتی که در سال ۲۰۱۵ در مجله Geophysical Research Letter منتشر شده حاکی از وجود حدود ۱۵۰ میلیارد متر مکعب یخ در مریخ است و یک مطالعه که در سال ۱۹۹۳ انجام شده توسط «رابرت زوبرین» و «کریستوفر مک کی» ادعا کرده است که به اندازه کافی دی‌اکسید کربن در مریخ وجود دارد که بتوان یک اتمسفر با فشار بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلی بار ایجاد کرد. برای مقایسه باید گفت که فشار جو زمین حدود هزار میلی بار است.

این اولین تلاش ماسک برای استفاده از سلاح نیست. وی در سال ۲۰۰۱ با یک گروه همکاری کرد تا سعی کند موشک‌های بالستیک قاره‌پیما را از روسیه بخرد و موشک‌ها را با آنها به فضا بفرستد. اما روس‌ها برای هر موشک ۲۱ میلیون دلار می‌خواستند، مبلغ گزافی که ماسک را وادار کرد خودش به ساخت موشک فکر کند و سال بعد، شرکت اسپیس ایکس را تاسیس کرد.

ایده و طرح ماسک یک چشم‌انداز بلندمدت است، ایده‌ای که می‌تواند برای تاسیس یک پایگاه مریخی و یک پایگاه فرازمینی برای بشریت گسترش یابد. اما برخی محققان این سوال را مطرح کرده‌اند که آیا این سیاره به اندازه کافی دی‌اکسید کربن دارد یا خیر. «بروس جاکوسکی» و «کریستوفر ادواردز» در ژوئیه سال ۲۰۱۸ مقاله‌ای را در مجله Nature Astronomy منتشر کردند که ادعا می‌کرد یخ‌های قطبی مریخ تنها دی‌اکسید کربن کافی را برای ایجاد فشار حدود ۱۵ میلی بار فراهم می‌کنند. ماسک در واکنش به این مطالعه با بیان اینکه مقدار زیادی دی‌اکسید کربن در مریخ وجود دارد که در هنگام گرم شدن آزاد می‌شود، افزود: با فراهم کردن انرژی کافی از طریق همجوشی مصنوعی یا طبیعی، می‌توان این اتفاق را رقم زد.

اسپیس ایکس با ادامه کار روی موشک استارشیپ(Starship) که برای ارسال اولین انسان‌ها به مریخ طراحی شده است، در رویای تصرف مریخ است. انتظار می‌رود اولین پرتاب نمونه اولیه استارشیپ با اندازه کامل امسال انجام شود که می‌تواند یک رویداد مهم در مسابقه ارسال انسان به مریخ باشد.