ورود «دیوار» به عرصه مارکت‌پلیس

 در دیوار تصمیم گرفتیم سرویسی در قالب مارکت‌پلیس را راه‌اندازی کنیم که‌ امکان راه‌اندازی شعبه آنلاین را برای کسب‌وکارهای آفلاین فراهم کند. به گفته وی، در دو هفته گذشته بیش از ۳هزار فروشگاه در این سرویس جدید شروع به فعالیت کردند. درحال‌حاضر سرویس «دیوار فروشگاه‎ها» به‌صورت آزمایشی در تهران راه‎اندازی شده است. در این سرویس، کمیسیون صفر برای فروشنده‌ها و خریداران، امکان خرید کالای نو با قیمت مناسب به‌واسطه ایجاد امکان مقایسه قیمت کالا و ایجاد امکان ارتباط مستقیم خریدار و فروشنده از ویژگی‌های اصلی سرویس دیوار فروشگاه‌ها است و تجربه خرید از دیوار فروشگاه‌ها را به تجربه پاساژگردی تشبیه کرد. به تعبیر مدیران این استارت‎آپ، تعداد فروشگاه در «دیوار فروشگاه‎ها» معادل تعداد مغازه‌های خیابان ولیعصر از میدان راه‎آهن تا میدان تجریش است.

دیوار فروشگاه‌ها درحالی راه‌اندازی می‌شود که به گفته مدیران این شرکت در سال ۹۸ بیش از ۴۰۰ هزار کسب وکار محصولات یا خدمات خود را در این پلت‌فرم ارائه می‌کردند که از جمله آنها مشاوران املاک و نمایشگاه‌داران خودرو بود. ولی با توجه به اینکه دیوار بیش از ۳۵ میلیون کاربر دارد، هدف از راه‌اندازی دیوارفروشگاه‌ها ارائه تسهیلات به کسب‌وکارها برای عرضه راحت‌تر محصولات خود بوده است.

براساس آنچه که مدیران استارت‎آپ دیوار در این کنفرانس آنلاین مطرح کردند سرویس دیوار فروشگاه‌ها اخیرا به‌طور آزمایشی برای کاربران تهرانی آغاز به‌کار کرده است. به گفته آنها این سرویس نه تنها هزینه خرده‌فروشی را کاهش می‌دهد، بلکه بازده جذب و حفظ مشتری را افزایش می‌دهد.  ثبت‎نام و دریافت پنل کاربری در دیوار فروشگاه‌ها رایگان است و برای همراهی با کسب‌وکارها برای فعال شدن در این سرویس، ۲۰ آگهی رایگان در اختیار کسب‎وکارها و فروشگاه‎هایی که ثبت‌نام می‌کنند، قرار می‌گیرد.

وی افزود: در مارکت پلیس دیوار فروشگاه‎ها صرفا پلت‌فرم فروش کالا برای کسب‎وکارها فراهم شده و دیوار مسوولیت درباره تحویل یا لجستیک سفارش‎ها ندارد. همچنین درحال‌حاضر زمانی برای عرضه سرویس مذکور در مناطق دیگر کشور مشخص نیست، اما شرط اصلی این اتفاق رضایت از محصول فعلی در مرحله آزمایشی است. پس از اطمینان از کیفیت مطلوب نسخه کنونی، دیوار فروشگاه‌ها به مناطق دیگر ایران نیز خواهد رسید.

دیوار درحالی وارد بازار آفلاین شده است که در این بازار شاهد استارت‎آپ‌های شناخته‎شده‎ای وجود دارد، آرمندهی در این خصوص گفت: حجم خرده‎فروشی آفلاین به حدی است که بازار آن ظرفیت و پتانسیل پذیرش یک بازیگر جدید را داشته باشد. تیم دیوار نیز تمایل به حضور در این بازار داشت تا علاوه بر کالای دست دوم، امکان خرید و فروش کالای جدید را فراهم کند. در واقع، درحین خرید کالای دست دوم امکان مقایسه آن با کالای نو را داشته باشند. همچنین اساسا در شرایط فعلی امکان خرید از مغازه‌ وجود ندارد.

در عین حال درخصوص تضمین این سرویس نیز پیش از این فروشگاه‎ها را در بازار داشتیم بیشتر مایلیم به سمت اعتمادسازی برویم. در این میان، توصیه‎های لازم در راستای کاهش ریسک انجام می‎گیرد.

وی ادامه داد: امکان خرید از فروشگاه‌های سنتی موجود در خیابان‌ها در هیچ پلت‌فرمی وجود ندارد که ما این امکان را به‌صورت حقیقی فراهم کردیم.

ضمن آنکه در ارائه هر سرویسی زمان حضور بسیار مهم است. به لحاظ نیازی که در جامعه مخاطب دیده می‌شود ما معتقدیم که زمان‌بندی مناسبی را برای عرضه این سرویس انتخاب کردیم.

آرمندهی گفت: ما در مجموعه دیوار سعی کردیم تا فرآیند خرید و فروش محصولات را برای کاربران راحت‌تر کنیم و دیوار فروشگاه‌ها، تلاش دیگری در رسیدن به رسالت خود برای رفع نیاز کاربران در سریع‌ترین زمان ممکن و با کمترین هزینه ممکن است. امیدواریم این سرویس به کمتر شدن ترددها هم کمک کند تا سلامت کاربران کمتر به خطر بیفتد.

علی رسولی، مدیر مارکتینگ دیوار در رابطه با نقش سرویس دیوار فروشگاه‌ها بر سهم استارت‎آپ دیوار از بازار خرده‎فروشی آنلاین گفت: درحال‌حاضر کمتر از ۱۰درصد (حدود ۷ درصد) بازار خرده‎فروشی به‌صورت آنلاین بوده یا به عبارت دیگر، هنوز ۹۳ درصد این بازار آفلاین است در صورتی که در سایر کشورها این رقم خیلی بالا است. این مساله نشان از آن دارد که این بازار همچنان جای رشد بسیار زیادی دارد و با توجه به دو ابزار بسیار مهم یعنی گوشی‌های هوشمند و اینترنت پرسرعت، می‌تواند به سمت بهتری پیش برود.

وی افزود:بخشی از بازار آنلاین در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌گیرد و در واقع به استارت‎های حوزه تجارت الکترونیک تعلق ندارد. بنابراین دیوار به‌دنبال سهم خود از بخش آفلاین بوده چراکه آن‌قدر فرصت کار و فضا برای حضور بازیگران جدید در این بازار است که انتظار نمی‎رود رقابتی بین بازیگران آن خیلی جدی باشد یا از طرفی انحصاری ایجاد شود.

درحال‌حاضر بسیاری از این کسب‌وکارها از شبکه‎های اجتماعی برای معرفی محصولات خود استفاده می‌کنند، شاید نیازی به سرویس دیوار فروشگاه‎ها احساس نکنند، مدیر مارکتینگ دیوار درخصوص برنامه این استارت‎آپ برای جذب این فروشگاه‎ها گفت: اگرچه در سال‎های اخیر شبکه‎های اجتماعی توانسته در این بخش ایفای نقش کند، اما آنچه برای کسب‌وکاری برای فعالیت در این شبکه‎ها چالش‌برانگیز بوده جذب کاربر است، زیرا بخشی از برنامه کسب‌وکارها برای جذب کاربر یا به اصطلاح فالوور در این شبکه‎ها می‎شود. درحالی‌که دیوار پلت‌فرمی در اختیار آنها قرار می‎دهد که بیش از ۳۵ میلیون کاربری دارد که کسب‌وکارها برای جذب آنها دغدغه‎ای ندارد.