بازار رو به رشد مشاوره آنلاین

توصیه بزرگ‌ترهایمان هم همیشه همین است؛ «نظر چهار تا بزرگ‌تر رو بپرس.» مشورت تنها راهی است که باعث می‌شود در مورد مسائلی که ذهنتان را درگیر کرده از ابعاد دیگری نیز نگاه کنید و نتیجه تازه‌ای بگیرید. به مدد فناوری و البته دغدغه تیمی جوان حالا هر جایی که باشید، هر زمانی که بخواهید می‌توانید با یک متخصص مشورت کنید. این امکان را «مشورپ» برایتان فراهم کرده است. امین دولتی، بنیان‌گذار و مدیرعامل استارت‌آپ مشورپ می‌گوید: ایده راه‌اندازی مشورپ وقتی به ذهنمان رسید که فکر کردیم اگر بین متخصصان و افراد نیازمند راهنمایی راه ارتباطی آسان و در دسترس قرار بگیرد بسیاری از مشکلات جامعه حل خواهد شد. خود برقراری این ارتباط از نظر هزینه، زمان، نوبت‌گیری، پیدا کردن متخصص و ... به خودی خود مشکل ایجاد می‌کند.  او می‌گوید: من و همکارم زمانی که ایده به ذهنمان رسید هر دو شاغل بودیم. این ایده را در کنار کار اصلی اجرا کردیم و تیم اولیه را شکل دادیم. با تلاش توانستیم فروردین سال ۹۷ نسخه بتای مشورپ را راه‌اندازی کنیم و خرداد همان سال اولین نسخه را روی اپ‌استورها منتشر کردیم.  دولتی می‌گوید: آن زمان تیمی هفت نفره داشتیم و برای تامین هزینه‌هایمان، همزمان با کار پروژه‌های مختلفی اجرا می‌کردیم. حتی ایده دیگری را نیز اجرا کردیم و فروختیم و برای مشورپ نقدینگی تامین کردیم. اولین سرمایه‌گذارمان را آبان سال ۹۷ جذب کردیم که یک شرکت تبلیغاتی بود.

  ۷۰۰ مشاور و یک میلیون و ۵۰۰ هزار دقیقه مشورت

همان تیم امروز به ۱۵ نفر رسیده است. دولتی می‌گوید: روزهای اول ما با ۲۰ مشاور کارمان را آغاز کردیم و حالا حدود ۷۰۰ مشاور داریم. او می‌گوید: در مشورپ تا به حال یک میلیون و ۵۰۰ هزار دقیقه مشاوره انجام داده‌ایم و حدود ۷۵۰ هزار کاربر داریم. مشورپ هم روی اپلیکیشن در دسترس کاربران است و هم روی وب. مشورپ مورد حمایت اپلیکیشن آپ است. دولتی می‌گوید: تعداد زیادی از کاربران ما از طریق اپلیکیشن آپ وارد می‌شوند. ما طی شش ماه اخیر حدود ۷۰۰ درصد رشد کرده‌ایم. وی با اشاره به اینکه آپ بزرگ‌ترین اپلیکیشن پرداخت است که ۲۲ میلیون کاربر دارد می‌گوید: حدود ۷۰ درصد از کاربران ما از آپ آمده‌اند. ما تراکنشی هم از این بابت با آپ داریم.

  مشاوره رایگان به دانشگاه تهرانی‌ها

دولتی از ارائه خدمات مشاوره به دانشجویان دانشگاه تهران حرف می‌زند. او می‌گوید: دانشجویان دانشگاه تهران می‌توانند به‌صورت رایگان از خدمات مشاوره ما استفاده کنند. دانشگاه تهران خودش برای استفاده از خدمات ما استقبال کرد. برای ارائه این خدمات به سایر دانشگاه‌ها نیز درحال مذاکره هستیم.  دولتی می‌گوید: ما بر بحث سلامت، مسائل پزشکی و روانشناسی تمرکز کرده‌ایم و مشاوره ارائه می‌دهیم  اما در سایر زمینه‌ها مانند مسائل حقوقی و تحصیلی نیز مشاوره انجام می‌دهیم که برای سنجش بازار است.  مشاوره پیش از ازدواج، زندگی مشترک و زناشویی، خیانت، زوج‌درمانی، طلاق، خانواده، افسردگی، کودک و نوجوان، استرس، وسواس فکری، ترک اعتیاد، مشاوره جنسی، اعتماد به نفس و تحصیلی از جمله دسته‌بندی‌های مشاوره در مشورپ است.

  سهم خانم‌ها بیشتر است

دولتی می‌گوید: ۶۰ درصد از کاربران ما را خانم‌ها تشکیل می‌دهند. همچنین ۶۰ درصد از کل کاربرانمان نیز از شهرهایی به جز تهران هستند.  او می‌گوید: بیشترین کاربران ما از رشت، اصفهان، اهواز و خراسان هستند.  او می‌گوید: بیشترین مشاوره، مشاوره پیش از ازدواج و خانواده است. طی دوره شیوع کرونا نیز در مسائل مربوط به زنان و کودکان مشاوره زیادی داشتیم. در این دوران مشاوره کرونا نیز بخش بزرگی از مشاوره‌ها را به خود اختصاص داده بود و ما مدت دو ماه مشاوره‌های کرونا را رایگان کردیم. طی این مدت به ۹ هزار پرسش به‌صورت رایگان پاسخ دادیم.  دولتی می‌گوید: جالب است حالا که تب کرونا کم شده و باید شاهد کاهش درخواست مشورت‌ باشیم می‌بینیم چنین اتفاقی نیفتاده. دورانی که پشت‌سر گذاشتیم باعث آشنا شدن و آگاه شدن مردم برای استفاده از مشورت از راه دور شده است.

  جذب مشاور

دولتی درباره جذب مشاوران مشورپ می‌گوید: برای جذب مشاور یا فراخوان منتشر می‌کنیم یا به‌صورت حضوری و تلفنی با آنها صحبت می‌کنیم. به آنها می‌گوییم ۲۰ درصد از مراجعانشان را به‌صورت آنلاین ویزیت کنند و ۸۰ درصد را به‌صورت حضوری. خوشبختانه چون این قشر، قشر تحصیلکرده‌ای هستند با روی باز استقبال می‌کنند. ما حتی مشاورانی داریم که تمام بیماران خود را به‌صورت آنلاین ویزیت می‌کنند و از تهران هم به شهر دیگری رفته‌اند.  مشورپ، مشاوره متنی، تلفنی و ویدئویی دارد. دولتی می‌گوید: جلسات مشاوره روانشناسی ما یک ساعت یا ۴۵ دقیقه است اما مشاوره پزشکی‌مان ۱۵ دقیقه است و هزینه مشاوره با پزشک عمومی و متخصص و فوق‌تخصص، متفاوت است.  دولتی می‌گوید: بین ۷۰ تا ۸۰ درصد هزینه‌ای که کاربران برای مشاوره می‌پردازند سهم پزشک و مابقی سهم مشورپ است.  او می‌گوید: ۵۰ درصد کاربران از مشاوره متنی مشاوره استفاده می‌کنند و ۵۰ درصد دیگر از مشاوره تلفنی و ویدئویی.

  ناآگاهی مردم و نبود قانون

دولتی از ناآگاهی مردم نسبت به‌وجود چنین امکانی به‌عنوان اولین چالش طی دوران کاری خویش یاد می‌کند. او می‌گوید: مردم ذهنیتی در مورد مشاوره و تاثیرگذار بودن آن و استفاده از این امکان به‌صورت آنلاین ندارند. البته این مشکل کم‌کم درحال برطرف شدن است. دولتی می‌گود: واقعیت این است که قوانین و مسائلی که مربوط به سلامت است در حوزه خدمات آفلاین است. در حوزه آنلاین هیچ قانون مشخصی وجود ندارد که راه را برای ما روشن کند. فعالان حوزه سلامت دارند پیش می‌روند تا ببینند چه پیش می‌آید. البته وزارت بهداشت درحال تلاش است تا بسترهای لازم را ایجاد کند اما به جلسات بیشتر و اقدامات منسجم‌تری نیاز داریم. وزارت بهداشت باید بستر مناسب را فراهم کند البته نه به‌عنوان متولی.  دولتی می‌گوید: مشاوره یکی از قسمت‌های تامین سلامت است. بخش‌های دیگری مانند آزمایش، پرونده الکترونیکی، نسخه الکترونیکی و... هستند که با وجود آنها مراجعه‌های حضوری کم خواهد شد و برای کاربران و متولیان راحتی بیشتری فراهم می‌شود. اما با وجود امکانات امروز و قوانین موجود برای ارائه این خدمات در آینده به مشکل برخواهیم خورد. از امروز باید برنامه‌ریزی کنیم و در این حوزه مانند بسیاری از حوزه‌ها که در صورت برخورد با مشکل، صورت مساله را پاک می‌کنند نباید عمل کرد.

  زنجیره سلامت در مشورپ

بنیان‌گذار مشورپ درباره برنامه آینده این استارت‌آپ می‌گوید: امیدواریم تا سه سال آینده بتوانیم زنجیره کامل سلامت را در مشورپ داشته باشیم تا جایی که مراجعه حضوری، ضرورتی نداشته باشد. در همین راستا تا سه هفته دیگر سرویس نوبت‌دهی مشورپ راه‌اندازی خواهد شد.