قیمت‌های بالاتر

کمیسیون ۳۰ درصدی اپل به روی تمامی برنامه‌ها و کالاهای دیجیتالی، برای کاربران نیز گران تمام خواهد شد. هزینه‌ای که کاربر پرداخت خواهد کرد، بسیار بیشتر از هزینه‌ای است که برای ساخت اپلیکیشن تمام می‌شود. این افزایش قیمت به وضوح در تمامی اپلیکیشن‌ها نمود پیدا خواهد کرد. این استراتژی در محصولات اپل نیز اعمال می‌شود و کاربران برای خرید یک آیفون، باید مبلغ هنگفتی را بپردازند که بسیار بیشتر از هزینه ساخت خود آیفون تمام می‌شود.

 سانسور

برخی از مطالب داخل برنامه‌ها- از جمله تلگرام- برای کاربر قابل دسترسی نیست زیرا اپل بر اساس قوانین خود، مطالب داخل اپ‌استور را سانسور می‌کند. اپل محدودیت زیادی برای برنامه‌نویسان اعمال کرده و به آنها اجازه نمی‌دهد که هر اطلاعاتی را به کاربران بگویند مثلا اینکه برخی از مطالب برای کاربران آیفون مخفی شده و این اختفا، صرفا به دلیل خواست خود شرکت اپل صورت می‌گیرد. برنامه‌نویسان معتقدند که رویکردهای جهانی اپل درباره اختفا و سانسور مطالب، بسیار مضحک به نظر می‌رسد: مثلا تصور کنید که یک مرورگر وب، سر خود تصمیم بگیرد که کاربر کدام سایت‌ها را ببیند یا نبیند.

 نبود حریم شخصی

برای اینکه کاربر بتواند اپلیکیشنی را از اپ استور دانلود کند باید صاحب یک اکانت اپل بوده و وارد آن شود. بعد از آن، هر اپلیکیشنی که شخص دانلود کرده و هر نوتیفیکیشنی که دریافت می‌کند، به اکانت اپل او متصل می‌شود و به همین شیوه، تاریخچه فعالیت‌های کاربر به سادگی قابل ردیابی است. اصلی‌ترین دلیل اپل برای استفاده کاربر از اکانت اپل و دانلود برنامه‌ها، رویکرد شرکت در جهت اعمال کمیسیون ۳۰ درصدی به روی برنامه‌ها است. در واقع، اطلاعات خصوصی کاربر هزینه طمع سیری ناپذیر این شرکت می‌شود.

 تاخیر در عرضه به روز رسانی برنامه‌ها

کاربران پلت فرم اپل، برای دسترسی به آخرین نسخه به‌روزرسانی برنامه‌ها، باید روزها و بعضا هفته‌ها منتظر بمانند و این در حالی است که نسخه جدید به روز رسانی برای عرضه به کاربران، کاملا آماده است. دلیل این امر هم آن است که تیم بازنگری اپل به‌صورت مشکوکی، تایید نسخه‌های جدید را بدون دلیل موجهی به تاخیر می‌اندازد. این در حالی است که این شرکت می‌تواند قسمتی از میلیاردها دلاری که از کاربران دریافت می‌کند، برای بهبود کیفیت و سرعت کار تیم‌های بازنگر خود صرف کند.

 تعداد کمتر اپلیکیشن‌ها

کمیسیون ۳۰ درصدی اپل به روی برنامه‌ها، یکی از اصلی‌ترین هزینه‌هایی است که یک برنامه‌نویس اپلیکیشن باید برای عرضه برنامه خود در این پلتفرم بپردازد. از دیگر هزینه‌های برنامه‌نویسان می‌توان به مالیات دولتی ۲۰ درصد، دستمزد کارمندان، هزینه تحقیقات، هزینه سرورها، هزینه تبلیغات و بازاریابی اشاره کرد. بسیاری از برنامه‌ها در دنیا، بدون وجود کمیسیون ۳۰ درصدی اپل می‌توانند سودآور باشند اما اجبار در پرداخت کمیسیون ۳۰ درصدی باعث می‌شود درآمدی که در واقع لایق خود برنامه نویس است، به جیب اپل ریخته شود. به دلیل همین طمع اپل، بسیاری از فعالان این حوزه ورشکست شده و بسیاری از اپلیکیشن‌های خوب با سرنوشت محتوم روبه‌رو خواهند شد.

 تبلیغات درون برنامه‌‌ای

برای اینکه شرکت‌های فعال حوزه برنامه نویسی و توسعه اپلیکیشن بتوانند در پلتفرم اپل دوام بیاورند، مجبورند که تبلیغات بیشتری داخل محتوای اپلیکیشن‌های خود بگنجانند. محیط اپل به گونه‌ای شده که به جای حرکت در مسیر حفاظت بیشتر از حریم شخصی، رقابت بر سر اطلاعات کاربران افزایش می‌یابد.

 برنامه‌های بی‌کیفیت

میلیاردها دلار از برنامه‌نویسان دریافت می‌شود و این در حالی است که این مبلغ می‌توانست صرف افزایش کیفیت برنامه‌هایی شود که کاربران زیادی به‌صورت روزمره از آنها استفاده می‌کنند. اپل ترجیح می‌دهد که این سرمایه عظیم، در اکانت‌های بانکی پر از پول شرکت خاک بخورد، ولی توسط برنامه‌نویسان برای افزایش کیفیت خدمات و یافتن منابع بیشتر، در جهت پیشبرد تکنولوژی در دنیا صرف نشود.