تقابل هدیه‌ای اپراتورها و وزارت ICT

در این شرایط بحث اینترنت خبرنگاران به رویارویی جدیدی میان دو طرف تبدیل شده است. سال گذشته دولت ۱۲۰ گیگابایت اینترنت از طریق همراه اول و ایرانسل به مناسبت روز خبرنگار بین خبرنگاران توزیع کرد. امسال اما این وزارتخانه تصمیم گرفت این هدیه را به جای این دو اپراتور از طریق رایتل اهدا کند. با توجه به اینکه طبیعتا تعداد کمتری از خبرنگاران از رایتل استفاده می‌کردند این موضوع باعث انتقاداتی به وزیر ارتباطات شد. سخنگوی وزارت ارتباطات در پاسخ به انتقادات به خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت همراه اول و ایرانسل برخلاف رایتل بسته‌های سالانه‌شان را حذف کرده‌اند و همین باعث شده رایتل برای توزیع هدیه خبرنگاران انتخاب شود. دو اپراتور همراه اول و ایرانسل که حالا از رقبای سرسخت گذشته در این روزها به دوستان نزدیکی تبدیل شده‌اند بلافاصله وارد موضوع هدیه شدند و اعلام کردند خودشان به‌طور مستقل اقدام به اعطای هدیه به خبرنگاران خواهند کرد. همراه اول در اطلاعیه‌ای کنایه‌آمیز نوشت: «هرچند با تصمیم مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات توفیق تقدیم هدیه روز خبرنگار صرفا نصیب یکی از اپراتورهای تلفن همراه شد اما همراه اول در نظر دارد به مناسبت روز خبرنگار و سالروز عرضه اولین سیم‌کارت در ایران یک بسته اینترنت ۲۰۰ گیگابایتی بین خبرنگاران توزیع کند. شنیده‌ها حاکی است که ایرانسل نیز درصدد اقدام مشابهی است به این ترتیب حالا دو اپراتور با اقدام خود هدیه دولت به خبرنگاران را کم‌رنگ‌ کرده‌اند.

با این حال مقامات وزارت ارتباطات در واکنش به این هدیه معنادار از دو اپراتور خواستند بسته‌های خود را به قیمت سابق بازگردانند. سجاد بنابی عضو هیات‌مدیره شرکت زیرساخت در توییتی در این زمینه نوشت: «اقدام همراه اول در ارائه بسته ۲۰۰ گیگابایتی هدیه به خبرنگاران اقدام مثبتی است. خبرنگاران پرمصرف‌ترین مشتری و بزرگ‌ترین قربانی افزایش تعرفه خلاف مقررات این اپراتور بودند. به خبرنگارها کمک شد، تکلیف آن خانواده‌ای که با پول یارانه برای تحصیل فرزندش بسته می‌خرد چیست؟»

تقابل بین این دو با اعلام خبر تعلیق نماد همراه اول در بورس هم مصادف شده است. تعلیقی که به‌دنبال نامه رئیس رگولاتوری به سازمان بورس صورت گرفته است. هفته گذشته سازمان بورس از شرکت ارتباطات سیار ایران خواسته درخصوص این اتفاقات (تغییر قیمت بسته‌ها) شفاف‌سازی کند. این موضوع باعث شد این شرکت دو نامه روی سایت کدال قرار دهد. اخوان بهابادی مدیرعامل همراه اول دریکی از نامه‌ها نوشته است: «برخی از بسته‌های حجیم اینترنت همراه اول از برخی درگاه‌های فعال‌سازی حذف شده ولی تمامی بسته‌ها همچنان روی پرتال همراه اول وجود دارند.» به نوشته مدیرعامل همراه اول این موضوع نقض مقررات سازمان تنظیم مقررات نبوده و تاثیری روی درآمد همراه اول نخواهد گذاشت.

این نامه مدیران رگولاتوری را برآشفته کرد. آنها در نامه‌ای به امضای رئیس این سازمان تغییر در بسته‌های همراه اول را مغایر با مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات اعلام کردند. در این نامه که سایت ایستنا منتشر کرده تاکید شده این تغییر بسته‌های اینترنتی تخلف است و این تخلف به اطلاع خود اپراتور رسیده است و حتی نامه‌های متعدد دیگری نیز به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان تعزیرات حکومتی فرستاده شده است. رئیس سازمان تنظیم مقررات در نامه خود به موضوع دیگری اشاره کرده و آن عدم شفافیت همراه اول در اعلام درآمدهای عمده‌فروشی و خرده‌فروشی هر خدمت است؛ چیزی که طبق قانون این اپراتور باید انجام دهد. مهدی اخوان‌بهابادی در نامه جدیدی به بورس نسبت به بسته شدن نماد همراه اول اعتراض کرده و در عین حال گفته است ماجرای بین همراه اول و رگولاتوری ارتباطی با تعزیرات و سازمان حمایت ندارد. در نامه اخوان آمده است: نهایتا با فرض تخلف احتمالی هم، این موضوع جزو روابط بین اپراتور و رگولاتوری است و در حیطه سازمان حمایت و تعزیرات حکومتی قرار نمی‌گیرد، زیرا گران‌فروشی صورت نگرفته است. به دنبال این نامه نماد همراه اول در بورس باز شد.

نزدیک شدن ایرانسل دیگر بازیگر بازار به سمت رقیب خود و قرار گرفتن دربرابر وزارت ارتباطات هم جالب توجه است. ایرانسل که همین چند روز قبل سرمایه‌گذار خارجی‌اش اعلام کرده از بازار ایران خارج می‌شود احتمالا از همین الان به‌دنبال ارتباط نزدیک‌تری با رقیب قدرتمند و دارای سرمایه است. آیا با خروج سرمایه‌گذار خارجی ایرانسل راه برای یکی شدن بازار اپراتوری ایران هموار شده است؟ باید منتظر وقایع روزهای آینده ماند.