حذف برندهای چینی  از شبکه‌های 5G هند

تصمیم اخیر هند مشابه اقدامات آمریکا، انگلیس و استرالیا است که نسبت به ارتباط شرکت‌های چینی با دولت چین ابراز نگرانی کرده‌اند. کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا رسما هر دو شرکت چینی را تهدید امنیت ملی اعلام کرده است. به گفته مقامات هندی، فرآینده مناقصه ۵G ممکن است به سال آینده بکشد. تصمیم برای ممنوعیت حضور شرکت‌های چینی به‌زودی از سوی دفتر نخست‌وزیر هند اعلام خواهد شد. اگرچه هند اوایل امسال به هوآوی اجازه داد در آزمایش‌های ۵G شرکت کند اما موضعش در برابر شرکت‌های چینی پس از اقدامات چین و اختلافات مرزی در اوایل مه سختگیرانه‌تر شد. این اختلافات به رویارویی نظامی و کشته شدن ۲۰ سرباز هندی و شماری از سربازان چینی منجر شد.

به گفته نیخیل باترا، تحلیلگر شرکت اینترنشنال دیتا کورپ، زیرساخت مخابرات به بخشی از دارایی‌های امنیت ملی تبدیل شده و کشورها به‌دنبال کنترل و ساماندهی آن همانند عملکردشان در بخش آب و برق هستند. اما بازار هند درحال‌حاضر با مشکلات زیرساختی و رگولاتوری مواجه است و بازار تجهیزات شبکه کوچکی دارد بنابراین چنین تصمیمی، چالش‌های هند را پیچیده‌تر خواهد کرد. طبق برآورد شرکت آی‌دی‌سی، انتظار می‌رود شرکت‌های مخابراتی چهار میلیارد دلار در ایجاد زیرساخت ۵G سرمایه‌گذاری کنند.

براساس گزارش بلومبرگ، این امر ممکن است دشوار باشد زیرا شرکت‌هایی شامل بهارتی، ودافون گروپ و حتی شرکت‌های دولتی همچنان برای سودآوری شبکه‌های ۴G فعلی به سختی تلاش می‌کنند. در شبکه‌های ۴G وابستگی زیادی به تجهیزات چینی وجود دارد و بستن در به روی شرکت‌های هوآوی و ZTE ممکن است هزینه‌های سوییچ به ۵G را حداکثر ۳۵ درصد افزایش دهد.