خط‎ونشان جدید ترامپ برای فروش تیک‌تاک

به گزارش خبرگزاری تسنیم، تصمیم ترامپ پس از تحقیقات کمیته سرمایه‌گذاری خارجی در ایالات‌متحده (CFIUS) که فعالیت سرمایه‌گذاران خارجی در کسب‌وکارهای آمریکایی را رصد می‌کند و با ریاست وزیر خزانه‌داری و مقاماتی از ۱۶ وزارتخانه و سازمان‌های ایالتی، دفاعی و بازرگانی اداره می‌شود، صورت گرفت. در این راستا، استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت: «این فرمان بایت دنس را ملزم می‎کند هرگونه اطلاعاتی که از کاربران تیک‌تاک یا Musical.ly در آمریکا داشته است را واگذار کند. کمیته سرمایه‌گذاری خارجی در آمریکا بررسی جامعی دراین‌باره انجام داده و توصیه کرده به منظور حمایت از کاربران آمریکایی در برابر بهره‌برداری از اطلاعات آنها، فرآیند واگذاری به‌طور کامل مورد نظارت قرار گیرد.»

اوایل ماه آگوست، ترامپ دستورالعملی را برای مجازات اتباع آمریکا یا شرکت‌های این کشور که با تیک‌تاک وارد معامله شوند، امضا کرد. اقدام اخیر ترامپ در حالی انجام گرفته که یک هفته پیش دستور اجرایی برای ممنوعیت مبادلات مالی با اپلیکیشن تیک‌تاک امضا کرد، مگر اینکه شرکت بایت دنس تیک‌تاک را در مدت ۴۵ روز به فروش رساند. به گزارش «ایسنا» بایت دنس درحال‌حاضر سرگرم مذاکره برای فروش فعالیت‌های تیک‌تاک در آمریکای‌شمالی، استرالیا و نیوزیلند به شرکت مایکروسافت است. ترامپ اعلام کرده اگر دولت آمریکا سهم قابل‌توجهی از فروش تیک‌تاک به‌دست آورد، از تلاش مایکروسافت برای خرید فعالیت‌های آمریکایی تیک‌تاک حمایت می‌کند اما همچنین اظهار کرده که خریداران علاقه‌مند دیگری هم وجود دارند. البته مذاکره بایت‌دنس با مایکروسافت درحالی است که پیش از این گمانه‎زنی‎هایی مبنی بر خریداری تیک‌تاک توسط توییتر و اپل مطرح بود، با این حال، اکنون مذاکرات فروش تیک‌تاک بین بایت‌دنس و مایکروسافت انجام می‌شود.

 شکایت کارمندان تیک‌تاک از ترامپ

دستور ترامپ برای ممنوع کردن فعالیت تیک‌تاک در آمریکا امنیت شغلی ۱۵۰۰ کارمند آمریکایی آن را به خطر انداخته و منجر به تصمیم آنها برای شکایت از رئیس‌جمهور آمریکا شده است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از آسین ایج، براساس فرمان اجرایی رئیس‌جمهور آمریکا هر گونه تعامل مالی با تیک‌تاک در ایالات‌متحده ممنوع است و این مساله باعث خواهد شد که کارمندان تیک‌تاک در آمریکا شغل خود را از دست بدهند. به همین علت، مدیران و کارمندان تیک‌تاک در اندیشه به دادگاه کشیدن رئیس‌جمهور آمریکا هستند و می‌خواهند از این طریق جلوی عملیاتی شدن فرمان اجرایی ترامپ را بگیرند و مشاغل خود را در ایالات‌متحده حفظ کنند. پیش از این مدیران ارشد تیک‌تاک شکایت دیگری را علیه دونالد ترامپ تقدیم دستگاه قضایی آمریکا کرده بودند و این تصمیم را غیرقانونی قلمداد می‌کردند. ترامپ اصرار دارد که تیک‌تاک تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا محسوب شده و باید به یک شرکت آمریکایی فروخته شود. این درحالی است که سازمان جاسوسی سیا هرگونه انتقال اطلاعات خصوصی کاربران تیک‌تاک به دولت چین را رد کرده است. به نظر می‌رسد اگر کاخ سفید بر تصمیم خود در مورد غیرقانونی بودن پرداخت حقوق به کارکنان تیک‌تاک اصرار کند، چاره‌ای جز فروش این شرکت توسط بایت دنس مالک آن به شرکت‌هایی همچون مایکروسافت یا توییتر باقی نمی‌ماند.

 تحریم ویچت و دردسر اپل

دولت ترامپ تلاش‌های خود برای پاکسازی آنچه که اپلیکیشن‌های چینی غیرقابل اعتماد از شبکه‌های دیجیتالی می‌داند را مضاعف کرده است. علاوه بر تیک‌تاک، ترامپ فرمان دیگری برای ممنوعیت مبادلات مالی با اپلیکیشن وی‌چت شرکت تنسنت هولدینگز امضا کرده است. این درحالی بوده که براساس گزارش رویترز، گروهی از شرکت‌های بزرگ آمریکایی شامل اپل هفته گذشته نسبت به پیامدهای منفی ممنوعیت تیک‌تاک و وی‌چت برای شرکت‌های آمریکایی ابراز نگرانی کردند. با این حال، ترامپ در برابر این پرسش که نگران نیست ممنوعیت وی‌چت مانع فروش آی‌فون در چین شود، ابراز نگرانی نکرد. وی به خبرنگاران گفت: من کاری را انجام می‌دهم که برای امنیت کشورمان خوب است.

بنابر دستور اخیر دونالد ترامپ، اپل به‌ناچار ‌باید اپلیکیشن وی‌چت را از اپ‌استور حذف کند. درحالی‌که این اپلیکیشن از محبوبیت بالایی نزد کاربران گوشی‌ها‌ی آی‌فون برخوردار است و طبق آخرین گزارش‌ها‌، بالغ بر ۲/ ۱ میلیارد نفر در سراسر جهان از آن استفاده می‌کنند. حال شنیده‌ها‌ حاکی از آن است که مسدود شدن وی‌چت در آمریکا و حذف آن از اپ‌استور می‌تواند تاثیر سوئی بر خریداران چینی داشته باشد و کاهش ۲۵ تا ۳۵ درصدی فروش آی‌فون در میان کاربران چینی را به‌دنبال خواهد داشت. درحال‌حاضر، ۱۷ درصد از مجموع درآمدهای اپل از کشور چین و خریداران این کشور به‌دست می‌آید و اخیرا نیز میزان فروش گوشی‌ها‌ی این شرکت در سه ماه دوم در چین، با رشدی ۳۲ درصدی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته همراه بود.

اگرچه تیک‌تاک نیز تحت‌تاثیر این تحریم قرار خواهد گرفت اما این اپلیکیشن در چین تحت عنوان Duoyin شناخته می‌شود و آسیبی از این تصمیم احتمالی ترامپ نخواهد دید. با این حال، طبق نظرسنجی که اخیرا در میان کاربران چینی صورت گرفته، بیش از ۹۵ درصد از پاسخ‌دهندگان چینی اعلام کردند که در صورت حذف وی‌چت از اپ استور، گوشی آی‌فون خود را کنار خواهند گذاشت و از برند دیگری استفاده خواهند کرد.

هم اکنون وی‌چت جزو پرطرفدارترین اپلیکیشن‌ها‌ی پیام‌رسان نزد چینی‌ها‌ به شمار می‌رود که علاوه بر ارسال و دریافت پیام، قابلیت‌ها‌ی دیگری همچون سفارش غذا، درخواست تاکسی، پرداخت بلیت کالاها و خدماتی همچون بلیت سینما یا حتی اجرای بازی را نیز به کاربران خود ارائه می‌دهد. اگرچه فیس‌بوک سعی کرد با عرضه قابلیت‌ها‌یی مشابه، موفقیت وی‌چت را تجربه کند اما آنچنان که باید و شاید نتوانست در این زمینه موفق شود. درحال‌حاضر، اپل در چین با یک رقیب قدرتمند به نام هوآوی دست و پنجه نرم می‌کند. شرکتی که در میان چینی‌ها‌ از محبوبیتی بالا برخوردار است و روز به روز نیز بر تعداد طرفداران آن اضافه می‌شود. به‌رغم آنکه هوآوی توسط شرکت‌ها‌ی آمریکایی تحریم شده و از سرویس‌ها‌ی گوگل محروم است اما کاربران به راحتی می‌توانند از وی‌چت در گوشی‌ها‌ی این شرکت استفاده کنند و این مساله می‌تواند کاربران بیشتری را به کنار گذاشتن گوشی‌ها‌ی آی‌فون و استفاده از محصولات هوآوی ترغیب کند.

البته با انتشار خبر مسدودسازی وی‌چت در آمریکا، به گزارش «ایسنا» براساس سنسور تاور، دانلود اپلیکیشن وی چت در آمریکا در هفته گذشته نسبت به هفته پیش از آن که هنوز ممنوعیت آمریکا اعلام نشده بود، ۴۱ درصد افزایش پیدا کرده و دانلود اپلیکیشن سیگنال در آمریکا ۳۰ درصد و در چین ۹۰ درصد جهش پیدا کرده است. از طرفی، کاربران وی‌چت به اپلیکیشن پیام‌رسان کیوکیو (QQ) که آن هم متعلق به تنسنت هولدینگز است، روی آورده‌اند زیرا شامل ممنوعیت آمریکا نشده است. دانلود این برنامه در آمریکا طی هفته گذشته سه برابر شد.