شبکه «شاد» رایگان می‎شود

محمدجواد ‌آذری‌جهرمی با اشاره به دستور رئیس‌جمهور برای استفاده رایگان دانش‌آموزان و معلمان از شبکه شاد گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال طراحی بسته‎های اینترنت ویژه آموزش مجازی مختص دانش‌آموزان، معلمان، دانشجویان و استادان است تا بتوانند از آموزش مجازی استفاده کنند و این آموزش را به سمت عدالت آموزشی سوق دهند. تا پایان روز پنج‌شنبه در این زمینه جلسه‌ای با سازمان برنامه و بودجه خواهیم داشت و مراتب را به اپراتورها ابلاغ خواهیم کرد.

به هر حال، هفته بعد مدارس آغاز به کار می‎کنند، اما وزیر ارتباطات اعلام کرد: جزئیات این اقدامات را تا دوشنبه هفته آتی اعلام خواهیم کرد. بسته‌هایی که طراحی کرده‌ایم مقداری فراتر از شبکه شاد است و در واقع عملا مردم می‌توانند روی این موضوع حساب کنند که استفاده از اپلیکیشن شاد رایگان خواهد شد. به گفته وی، امروزه کار اتصال رایگان بیش از ۸۶ هزار مدرسه در سراسر کشور به شبکه ملی اطلاعات به اتمام رسیده که این ظرفیت بالایی را برای آموزش مجازی دانش‌آموزان فراهم می‌کند. اتصال تمام دانشگاه‌ها به این شبکه نیز در دستور کار قرار دارد و باید حدود یک هزار دانشگاه را به این شبکه متصل کند؛ در حال حاضر طراحی‌های این اقدام در حال انجام است و احتمالا تا پایان سال جاری این موضوع طول بکشد.

  ناشاد از «شاد»

ارتقای سطح بهداشت عمومی و سرعت گرفتن فرآیند دیجیتالی شدن سبک زندگی‎ها و امور کارها، تنها جنبه‌های مثبت شیوع بیماری کرونا در جهان بوده است. زیرا ایجاد شبکه اجتماعی دانش‌آموزان (شاد) از سال‌های گذشته هم مطرح شده بود، اما شیوع کرونا موجب شد استفاده از این شبکه‌ به‌صورت جدی مطرح شود و به این ترتیب از ابتدای سال‌جاری و با ادامه روند تعطیلی مراکز آموزشی، برگزاری کلاس‌های آموزشی در مدارس به شبکه شاد منتقل شد که البته مشکلاتی از جمله عدم‌برخورداری از اینترنت و وسایل الکترونیکی از مشکلات این طرح بود.

در همین راستا، اخیرا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صفحه خود در اینستاگرام با بیان اینکه برای تحقق عدالت آموزشی و ارائه بسته‌های اینترنت رایگان برای معلمان و دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید برنامه‌ریزی‌ می‌کنیم، سوالاتی را به‌صورت نظرسنجی از کاربران مطرح کرده که نتایج این نظرسنجی در همان روز نخست از چالش هزینه شبکه یا کیفیت خدمات «شاد» برای کاربران خبر داد که در این خصوص ۵۹ درصد کاربران چالش هزینه و ۴۱ درصد چالش کیفیت این خدمت آموزشی را مطرح کردند.

سوال دیگر آذری‌جهرمی این بود که کاربران برای آموزش مجازی از اینترنت خانگی (وای‌فای) استفاده می‌کنند یا اینترنت همراه؟ پاسخ آنها اشاره به استفاده ۵۳ درصدی از اینترنت همراه و ۴۷ درصد از اینترنت خانگی داشت. همچنین آیا کاربران برای آموزش مجازی از سامانه «شاد» استفاده می‌کنند یا از سایر پیام‌رسان‌ها و ابزارها؟ که در پاسخ به این سوال، کاربران ۲۷ درصد به شاد رای داده و ۷۳درصد گزینه سایر ابزارها را انتخاب کردند. در پاسخ به این سوال که آیا هزینه اینترنت با استفاده از آموزش مجازی افزایش یافته است؟ ۸۹ درصد پاسخ مثبت داده و تنها ۱۱ درصد اعلام کردند که افزایش هزینه نداشتند.

  شایعه فعال‌سازی رومینگ

اخیرا مساله‎ای در شبکه‌های مجازی مطرح شده مبنی بر اینکه اپراتورها با فعال کردن سرویس رومینگ به‌صورت اجباری مبالغی را از حساب مشترکان کسر کرده‌اند. در این راستا، وزیر ارتباطات درخصوص هزینه اضافی رومینگ بین‎الملل که از مشترکان کسر شده توضیح داد و گفت: فعال کردن سرویس رومینگ توسط اپراتورها با کسر مبالغی از حساب‌شان شایعه است.

به گفته وزیر ارتباطات، زمانی که شما به مسافرت خارج از کشور می‌روید سیم‌کارت شما قابل فعال شدن در شبکه تلفن همراه کشور مقصد است. در این حالت می‌گویند سیم‌کارت شما رومینگ شده و تماس گرفتن یا استفاده از اینترنت در حالت رومینگ بین‌الملل بسیار گران بوده و بیشتر برای تجار کاربرد دارد. فعال شدن سیم‌کارت شما در شبکه کشور مقصد بدون تماس هیچ هزینه‌ای برای شما نخواهد داشت. قبلا این سرویس برای همه فعال نبود و در صورت نیاز مشترک باید به دفاتر خدمات ارتباطی مراجعه و این سرویس را فعال می‌کرد اما پس از فراگیر شدن سفر اربعین و برای راحتی مردم، این سرویس به‌صورت پیش‌فرض برای مشترکان همه اپراتورها فعال است.

وی ادامه داد: فعال بودن خدمات رومینگ بین‌الملل و عدم خروج از کشور مشترک هیچ گونه هزینه اضافی در صورت عدم خروج از کشور برای مردم نخواهد داشت. با غیرفعال کردن خدمات رومینگ بین‌الملل با این کدهای دستوری معرفی شده، مشکلی برای مشترک به وجود نمی‌آید. تا زمانی که مشترک قصد مسافرت خارج از کشور را نداشته باشد. در آن صورت باید قبل از سفر به فعال‌سازی اقدام کند وگرنه سیم کارت او در خارج از کشور قابل استفاده نخواهد بود. فقط به شهروندان نقاط مرزی کشور توصیه می‌شود به دلیل آنکه ناخواسته در معرض پوشش شبکه موبایل کشورهای همسایه قرار می‌گیرند، برای جلوگیری از رومینگ اجباری و برقراری تماس به‌صورت رومینگ بین‌الملل ناخواسته، این سرویس را روی سیم‌کارت‌های خود غیرفعال کنند.