مدارس و دانشگاه‌ها از هفته ابتدایی اسفند یعنی از همان زمان ورود ویروس کرونا به ایران تعطیل شدند و با تعطیلی کلاس‌ها، موضوع آموزش مجازی مطرح شد اما یکی از مهم‌ترین چالش‌های آموزش آنلاین، دسترسی دانش‌آموزان و دانشجویان به اینترنت عنوان شد و اینکه شرکت در کلاس‌های آنلاین دانشگاهی نیازمند حجم بالایی از اینترنت است و برای دانشجویان هزینه‌ بالایی خواهد داشت.

در این راستا و به نقل از وزارت‌ارتباطات، محمدجواد آذری‌جهرمی با بیان اینکه استفاده از شبکه شاد در سراسر کشور رایگان شده است، گفت: همه اپراتورها استفاده از این شبکه را برای دانش‌آموزان و معلمان رایگان کردند. معلمان جدای از شبکه شاد برای آموزش مجازی نیاز به بسته‌هایی داشتند که مقرر شد بسته‌های سه‌ماهه رایگان برای ۷۰۰‌هزار معلم و کادر‌آموزشی سراسر کشور که فروردین‌ماه در سامانه وزارت ارتباطات ثبت‌نام کرده بودند، فعال شود.

وی افزود: آن دسته از معلمانی که هم‌اکنون بسته‌های فعالی دارند این بسته‌ها برایشان ذخیره می‌شود و پس از اتمام بسته سه ماهه از آن بسته‌ها می‌توانند استفاده کنند. تمدید این بسته‌های آموزشی معلمان منوط به ارزیابی شرایط پس از این سه ماه است و اگر آموزش مجازی ادامه داشته باشد برای آن‌هم برنامه‌ریزی می‌کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره بسته ویژه دانش‌آموزان هم گفت: یک‌سری سایت‌های سفید در دسترس دانش‌آموزان قرار می‌گیرد که هماهنگی‌های لازم با وزارت آموزش و پرورش صورت گرفته است و این بسته می‌تواند از طریق اپراتورهای خانگی و تلفن‌همراه به‌صورت رایگان استفاده شود و با همان شماره تلفنی که دانش‌آموزان در شبکه شاد ثبت‌نام کرده‌اند این بسته قابل‌استفاده است. بسته‌ها علاوه بر شبکه شاد در پیام‌رسان‌های داخلی هم قابل استفاده خواهد بود و تلاش می‌کنیم تا اول مهر فعال شود. آذری‌جهرمی از اتصال رایگان ۸۶‌هزار مدرسه در سراسر کشور به اینترنت خبر داد و گفت: هم‌اکنون مدارس درحال استفاده هستند. سه بسته دیگر برای دانشگاه‌ها، دانشجویان و اساتید وعده داده بودیم که از ابتدای مهر همه دانشگاه‌هایی که وزارت‌علوم به ما اعلام کرده باشد، سایت‌های آموزشی موردنیازشان رایگان خواهد بود. بسته‌ای هم برای دانشجویان و اساتید برنامه‌ریزی کرده‌ایم که فرآیند ثبت‌نام آن از ابتدای مهر آغاز می‌شود.  

 گوشی صا ایران به زودی در بازار 

همچنین وزیر ارتباطات در مراسم دستاوردهای بومی‌سازی تجهیزات شبکه ملی اطلاعات از عرضه گوشی صاایران خبر داده است. 

وی تاکید کرد: «امروز معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات گزارش داد پس از درخواستی که از وزارت دفاع داشتیم، مجموعه صاایران برای تولید گوشی داخلی ورود خوبی داشته و اولین سری از گوشی‌های تولیدی خود را تحویل ایرانسل داده است تا شرایط عرضه به بازار توسط این اپراتور مهیا شود.»

وزیر ارتباطات در این مراسم تصریح کرد: اکنون به‌دلیل آموزش مجازی خیلی از ما مصرف‌کننده هستیم و باید برای فرزندان خود تبلت، گوشی تلفن همراه و مودم تهیه کنیم. مودمی که قیمت آن ۲۰۰ هزار تومان بوده، اکنون با نوسان نرخ ارز، قیمت آن ۱۰ برابر شده است. در این شرایط باید چه کرد؟ نمی‌توانیم به‌عنوان مسوول بگوییم کاری از دست ما برنمی‌آید. غیر از این است که باید نیاز مردم را تامین کنیم؟ راهکار این مساله، ایجاد وفور در بازار است. چشم مردم به دست‌های تولیدکنندگان است. اگر محصولی با قیمت ارزان‌تر به بازار عرضه شود، برکت خودش را هم خواهد داشت و مردم هم استقبال می‌کنند. آذری‌جهرمی با اشاره به اعطای تسهیلات به اپراتورها برای حمایت از گوشی‌های داخلی تاکید کرد: از آقای ستار هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات می‌خواهم خط اعتبار ۵۰۰ میلیاردی که قرار شد به اپراتورها وام داده شود تا آنها بتوانند از این طریق گوشی را به‌صورت قسطی به مردم بدهند، سریع‌تر به نتیجه برسد.