تصاحب سوئیس صنعت تراشه فرصت یا تهدید؟

با این همه اما انویدیا برای خرید ای‌آرام با مشکلات و چالش‌های جدی آن هم از سوی قانون‌گذاران کشورهایی روبه‌رو است که نگرانی‌های جدی درباره محدود شدن فضای رقابتی در بازار تراشه دارند و معتقدند این ادغام در آینده به شکلی ناعادلانه ARM را کنار می‌زند. «استیسی راسگان» یکی از تحلیلگران مرکز تحقیقات و راهکارهای مدیریتی Sanford C. Bernstein در این مورد می‌گوید: «احتمالا جنسن در آستانه نبردی بزرگ در زندگی‌اش قرار دارد. در واقع آنها به تایید و جلب نظر هر جایی که ای‌آرام فعال و در دسترس بوده است، نیاز خواهند داشت. می‌توان حجم گواهی‌های ثبت اختراعی را که ای‌آرام در اختیار دارد، تصور کرد.»

امروزه طراحی و مجموعه دستور‌های (کدهای مورد استفاده تراشه‌ها برای برقراری ارتباط با نرم‌افزار) به‌کار رفته در تراشه‌های ای‌آرام، بخش کلیدی در صنعت موبایل‌های هوشمند، خودروهای خودران و میلیاردها حسگر هوشمند در سراسر جهان به حساب می‌آیند. تراشه‌های این شرکت حالا در سرورهای مراکز داده و لپ‌تاپ‌ها هم اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند. آنچه این شرکت انگلیسی را به این موفقیت و محبوبیت رسانده، رویکرد بی‌طرفانه‌اش است. درست به همین دلیل هم هست که جایگاه شرکت ای‌آرام در صنعت تراشه‌سازی را به کشور سوئیس تشبیه می‌کنند. این شرکت مجوز استفاده از تکنولوژی خودش را به صدها شرکت داده است، درحالی‌که با هیچ کدام از آنها رقابت نمی‌کند؛ این همان چیزی است که بسیاری معتقدند در فرآیند ادغام با انویدیا، مورد تهدید قرار می‌گیرد. تمام تراشه‌سازان بزرگ دنیا مشتریان ای‌آرام هستند و بسیاری از این شرکت‌ها مانند کوآلکام، اینتل و ای‌ام‌دی، تراشه‌هایی را می‌فروشند که به‌صورت مستقیم با محصولات انویدیا رقابت می‌کنند. با این اوصاف این معامله نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند که براساس آنها ای‌آرام اولویت دسترسی به طراحی‌ها‌یش را به شرکت مادر جدید خود- یعنی انویدیا- می‌دهد یا طراحی‌هایش را به‌گونه‌ای تغییر می‌دهد که در محصولات انویدیا عملکرد بهتری داشته باشند. 

اپل هم برای ساخت پردازنده‌های سری A خود که در آی‌فون‌ها و آی‌پدهایش به‌کار می‌روند، به ای‌آرام وابسته است. کامپیوترهای مک هم در آستانه استفاده از این تکنولوژی هستند. جالب آنجاست که اپل با وجود آنکه معمولا با شرکت‌های تامین‌کننده مختلف همکاری می‌کند، اما تا حالا از کار با انویدیا اجتناب کرده است. سال‌هاست که این شرکت از تراشه‌های گرافیکی انویدیا در کامپیوترهایش استفاده نمی‌کند و در عوض تنها از تراشه‌های گرافیکی شرکت ای‌ام‌دی بهره می‌گیرد. 

هوآنگ گفته است عقل سلیم می‌گوید، او ناظر و متولی خوبی برای تکنولوژی ای‌آرام خواهد بود. میزان دارایی‌های مالی ای‌آرام به توانایی این شرکت انگلیسی برای واگذاری مجوزهای استفاده از تراشه‌هایش و فروش طراحی‌های آنها به شرکت‌های دیگر بستگی دارد، بنابراین انویدیا تمایلی ندارد که مشتریان احتمالی را با ضربه به اعتبار و شهرت ای‌آرام به خطر بیندازد. هوآنگ در مصاحبه‌ای گفته است: «هیچ چیزی به اندازه داشتن مشتریان بیشتر برای ما لذت‌بخش نخواهد بود. ما می‌خواهیم این اکوسیستم را توسعه دهیم.» هوآنگ می‌خواهد از نفوذ و دسترسی وسیع ای‌آرام بهره بگیرد تا تجارت تراشه‌های گرافیکی انویدیا را گسترش دهد. انویدیا هرگز نتوانست به‌صورت جدی وارد صنعت موبایل‌های هوشمند شود، اما مالکیت ای‌آرام امکان دسترسی آن را به اپل و دیگر غول‌های سازنده گوشی موبایل مانند سامسونگ و هوآوی که از تکنولوژی ای‌آرام استفاده می‌کنند، فراهم می‌کند. از طرفی ممکن است ای‌آرام به انویدیا کمک کند تا تراشه‌هایش را به دیتاسنترهای بیشتری بفروشد. ارائه‌دهندگان بزرگ خدمات کلاد مانند گوگل، آمازون، مایکروسافت و چند رقیب چینی آنها، از سیستم‌های مبتنی بر تراشه‌های ای‌آرام استفاده می‌کنند تا بتوانند خدمات آنلاین گسترده‌ای را ارائه بدهند. این شرکت‌ها همچنین از انویدیا هم برای بهبود پردازش‌های مربوط به هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. این درحالی است که همچنان اکثریت بزرگی از سرورها از تراشه‌های اینتل بهره می‌گیرند. با این همه روند افزایش درآمد انویدیا از محل سرورها -که برای اولین بار از درآمد این شرکت از فروش تراشه‌هایش به صنعت گیم پیشی گرفته است- نشان می‌دهد عزم این شرکت برای حضور پررنگ در حوزه دیتاسنترها جدی است.

این معامله همچنین نیازمند مجوز و کسب رضایت دولت‌های چین و انگلستان، اتحادیه اروپا و همچنین ایالات‌متحده آمریکا است. این فرآیند تایید و موافقت اغلب به نهادهای دولتی نیاز دارد تا از مشتریان و رقبا نظرسنجی کرده یا آماده دریافت نظرات و دیدگاه‌های آنها باشند. انویدیا و ای‌آرام اعلام کرده‌اند اطمینان دارند می‌توانند از پس این کار بربیایند، اما ممکن است این فرآیند تا ۱۸ ماه طول بکشد.

خرید ای‌آرام توسط انویدیا، این شرکت انگلیسی را تحت کنترل یک شرکت آمریکایی می‌آورد؛ آن هم درست در شرایطی که تنش‌های تجاری میان چین و آمریکا، می‌توانست فرصت‌های خوبی را در بازار برای ای‌آرام ایجاد کند. دولت آمریکا سعی دارد متحدان بیشتری برای همراهی با ممنوعیت استفاده از تجهیزات هوآوی داشته باشد، درحالی‌که مقامات آن می‌گویند توافق با چین باعث می‌شود تا تجهیزات‌شان در برابر جاسوسی این کشور آسیب‌پذیر باشند. ای‌آرام به‌عنوان یک تامین‌کننده مهم برای هوآوی می‌توانست گرفتار عواقب این جنگ تجاری شود. درحالی‌که این شرکت انگلیسی درحال‌حاضر درگیر برکناری مدیرعامل بخش چینی خودش است، انتظار می‌رود این معامله هم به مثابه موضع‌گیری جدی آن در برابر دولت چین تلقی شود. 

هوآنگ از موفقیت اخیرش در خرید شرکت تراشه‌ساز Mellanox Technologies در سرزمین‌های اشغالی که توانسته تایید دولت چین را هم به‌دست بیاورد، بسیار راضی است. او در این مورد معتقد است این فرآیند سخت و پیچیده بود، اما قانون‌گذاران به‌طور کلی روی این موضوع تمرکز داشتند که این معاملات و خریدها فضای رقابتی را در صنعت تراشه‌سازی تقویت می‌کند یا مانع از رقابت در این بازار می‌شود. حالا انویدیا با سرمایه‌گذاری در تولید تراشه‌های سرور ای‌آرام سعی دارد به رقیبی سرسخت در بازار تبدیل شود که در حال حاضر تحت حاکمیت اینتل قرار دارد. هوآنگ گفته است شرکت ای‌آرام و تکنولوژی آن در انگلستان باقی می‌مانند و در عین حال از برنامه‌هایش برای توسعه یک مرکز تحقیقات جدید هوش مصنوعی در کمبریج خبر داده است که منجر به استخدام مهندسان بیشتری در این شرکت خواهد شد. او همچنین تاکید کرد که این سایت، در واقع مقر مرکزی انویدیا در اروپا خواهد بود.